Anca Drăgoi, Fundația9: „Cultura ne provoacă să scormonim în cotloanele minții și ale sufletului”
Precizează de la bun început că nu e artistă, nu creează conținut și exprimă destul de rar opinii pe teme culturale. Dar acum 13 ani, când s-a alăturat sectorului cultural, și-a propus să fie cât de utilă poate prin priceperea, cunoștințele și, în timp, experiența ei. Anca Drăgoi, Director Executiv – Fundația9 și-a definit de la bun început rolul în acest vast sector al culturii din poziția studiilor ei.
Dacă imediat după absolvire se pregătea pentru interviuri la multinaționalele din București pentru care studiase economie și management la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj, viața i-a deschis rapid o altă cale prin colaborarea cu echipa Festivalului Internațional de Film Transilvania.
După 4 ani de TIFF în care a făcut de toate – de la administrativ la fundraising sau management – Anca Drăgoi nu a mai părăsit mediul cultural. A fost, rând pe rând, angajat, freelancer, antreprenor, demnitar în diverse organizații și instituții culturale.
Astăzi o regăsim în calitate de Director Executiv la Fundația9 și putem înțelege ce înseamnă cultura pentru ea:
Nu știu unde am văzut și cui aparține acest citat, dar rezumă într-un mod foarte potrivit modul în care mă raportez la cultură: art should comfort the disturbed and disturb the comfortable. Pentru mine, cultura e cea care ne definește uman și social, individual și colectiv, este cea care ne pune întrebări (uneori revelatoare), ne împinge și ne provoacă să gândim și să scormonim în cotloanele minții și ale sufletului într-un mod nu neapărat facil.
Anca Drăgoi crede că, de fapt, ultimul rol al culturii ar trebui să fie cel de a fi pe plac, de a se plia pe gusturile publicului. Spre deosebire de economie, unde cererea reglează oferta și ajungem astfel la un echilibru al pieței (cel puțin teoretic!), crede că în cultură lucrurile stau fix invers.
Face un pas în spate, se desprinde de poziția pe care o ocupă în prezent în Fundația9 și declară deschis că apreciază enorm această inițiativă BRD – partenerul fondator al fundației. Spune că e interesată de filantropie ca exercițiu democratic și admiră inițiativele private, de oriunde din lume, care investesc programatic în cultură.
Printre proiectele primei organizații 100% private din România care sprijină sectorul cultural, se numără: Scena9 – un amplu program de jurnalism cultural fondat acum 5 ani, cu actualizări zilnice de materiale jurnalistice și o revistă-eveniment tipărită anual și distribuită în toată țara și Rezidența BRD Scena9 – un spațiu deschis într-o clădire monument istoric ce a aparținut Regelui Mihai și care găzduiește, produce și co-produce o diversitate de evenimente din zone artistice diferite: de la arte vizuale (cinema, artă contemporană, instalații) până la literatură, sunet, întâlniri cu personalități, seri de dezbateri, dialog și schimb de idei.
Scena9 derulează un proiect editorial sub forma unei fanzine (reviste a fanilor), numit Capitale, care revizitează viața culturală din trei orașe foste capitale din România – vorbim despre Sulina, Herculane și Moinești, pregătind în același timp cel de-al treilea număr al revistei în print care va fi lansată la finalul anului.
De asemenea, între 2018 – 2020, Fundația9 a dezvoltat un program creat în memoria regizorului Lucian Pintilie – Fondul de cinema Lucian Pintilie – prin care a acordat burse tinerilor cineaști și a restaurat în format digital 4K, filmul „Balanța”, aflat momentan în distribuție în cinematografele din țară.
În 2020, în contextul extraordinar impus de pandemie, Fundația9 a creat Artists Rooms, un program de micro-granturi pentru artiștii independenți menite să îi ajute să-și continue activitatea pe durata izolării.
Toată munca noastră de la fundație este gândită pentru a-i deservi atât pe artiști și creatori, cât și pe public: încercăm să definim și redefinim noi gusturi pentru ca, în timp, sperăm, să putem contribui la formarea unor noi generații de public consumator de cultură.
Pandemia ne-a arătat cum acele întâmplări pe care le încadrăm în categoria de forță majoră chiar pot să se întâmple, dându-ne viețile peste cap și putând „mătura” efectiv peste noapte toate planurile noastre bine făcute. În cazul unor evenimente sau programe de amploare, o pandemie determină regândirea lor radicală: soluții de avarie, acte de curaj, transfer în online, amânare, anulare etc.
De exemplu, evenimentul Fundația9 din această vară pandemică, numit chiar așa – CINEVARA, a presupus o serie de filme de patrimoniu proiectate printr-un parteneriat extraordinar cu fundația americană The Film Foundation, înființată acum 30 de ani de regizorul Martin Scorsese.
Eu cred mult în forța evenimentelor mici și medii ușor adaptabile schimbărilor și mediului în care activează. CINEVARA s-a încadrat perfect în această categorie și s-a dovedit a fi un program bine primit și dorit de public, dat fiind că din cele 9 proiecții de peste vară, pentru 8 dintre ele biletele au fost epuizate. Dacă ar fi să replicăm un program ca CINEVARA (mă refer la dimensiuni, nu domeniu), cred că astfel de programe, mai mici, dar agile sunt foarte necesare și binevenite peste tot în țară, și în special în comunități în care evenimentele de tip instituție, grandioase (de care sectorul are în aceeași măsură nevoie) nu ar putea avea loc și nici rost. În fapt, astfel de evenimente sunt un colac de salvare nu doar pentru iubitorii de cultură existenți, ci mai ales pentru cei în devenire. Cum spuneam mai sus, oferta culturală este cea care formează gusturi și public.
În ceea ce privește viitorul, Anca Drăgoi e optimistă: ea și echipa Fundația9 au reușit să se adapteze unor luni și unui viitor deloc clare. A fost un exercițiu bun, până la urmă, care a apropiat echipa, a ascuțit simțurile și a crescut atenția la alegeri și consumul de resurse. Speră și crede că vor continua să construiască în această direcție.
Ce rost mai are astăzi cultura? Este mai importantă sau mai irelevantă decât în trecut?
Mi-e teamă să spun cuvinte mari, dar cred că în sensul ei larg, cultura va fi cea care va stabiliza umanitatea într-un viitor tot mai greu de înțeles de către noi, oamenii prezentului. De fapt, nici măcar nu spun eu asta, ci marii gânditori, inclusiv antreprenorii de talie mondială din sectorul tech, care, paradoxal, pledează tot mai mult pentru educația liberală și umanistă a tinerei generații. Într-o lume imaginabilă care devine tot mai robotizată, în care vom împărți locurile de muncă și spațiile de locuit cu inteligența artificială, vom avea nevoie tot mai mult de o limbă comună, proprie oamenilor și imposibil de replicat sau de imitat: cea a culturii, a artelor liberale, a umanismului.
În prezent Rezidența BRD Scena9 găzduiește expoziția Museum of Broken Relationships a Rețelei Naționale a Muzeelor din România și a muzeului din Zagreb, Croația, expoziție ce poate fi vizitată până pe 17 octombrie. Anca mărturisește că pentru acest sfârșit de an, s-au retrâns mult planurile pentru că nu se dorește expunerea vizitatorilor la vreun risc de îmbolnăvire în spațiul închis. Astfel că, odată ce se vor termina acțiunile din grădina Rezidenței se vor limita la expoziții de artă contemporană la care publicul va avea acces doar pe bază de programare prealabilă, pentru a putea controla fluxul de participanți.
Cele două programe anuale Post Muzica și Intersecțiile de miercuri rămân online și vor putea fi vizionate pe pagina Rezidenței, o oportunitate excelentă de a ajunge la un public cât mai divers, inclusiv din diaspora, cu ajutorul internetului.
Consumați artă cu încredere și răsplătiți de fiecare dată actul cultural, fie financiar, fie recomandându-l (atunci când accesarea lui este gratuită) mai departe prietenilor, familiei, celor apropiați și nu numai. Cultura are nevoie de o susținere permanentă pentru a-și îndeplini misiunea.
Va informam ca acest site utilizeaza cookies. Prin utilizarea acestui site, sunteti de acord cu utilizarea acestora. Va rugam sa va informati in prealabil despre datele colectate de acest site citind Politica de confidentialitate.