Aprozărești este locul despre care au auzit toți ploieștenii. Soții Diana și George Joița au îmbinat cu succes pasiunea lor pentru legumele bunicii și dorința de a promova cultura prin lectură. Aprozărești conține mai înainte de toate PROZĂ și apoi legume+fructe proaspete.
Orașul Ploiești stă de foarte mult timp în umbra capitalei. Nici prea aproape, nici prea departe, îndeajuns de depărtat cât să încerce să copieze marile trenduri apărute acolo, dar să nu implementeze tot. Oamenii cu studii și vise imense merg acolo pentru a li se recunoaște meritele și a primi mai multe beneficii.
Oraș industrial, fostă glorie a petrolului, cu un nivel destul de ridicat de poluare, Ploieștiul are câteva malluri, măcar un hypermarket/supermarket din fiecare brand. Lumea încearcă să mănânce sănătos dar piețele de odinioară nu mai au succes ca pe vremurile de dinainte de ’89.
Avem și un Obor unde părinții noștri în special se mai duc în weekend căutând chilipiruri, dar care în opinia majorității tinerilor au prețuri mai mari decât merită.
Piețele sunt micuțe și producătorii de legume și fructe intră greu în ele. Au de câștigat cei care cumpără și vând, care știu cum anume și de unde să își “cumpere” locul “binemeritat” în piață. Legumele de acolo sunt rar din România, deși cartoanele care conțin denumirea și prețul jură că ar fi româneșți.
Odată ieșit din piață cu câteva fructe, îți dai seama că mărul nu are gust, bananele sunt verzi și tari, perele sunt din Japonia… Este a nu-știu-câta oară când te păcălești crezând că piața îți va oferi o calitate și un gust superior supermarketului de unde îți iei de obicei tot ce ai nevoie.
Doar dacă ai cunoaște pe cineva în piață, atunci ai avea certitudinea că primești cele mai bune legume și fructe sau că nu ți le pune pe cele stricate din partea de jos a tarabei, cea îndreptată spre vânzător.
Este dificil să trăiești sănătos atunci când nu ai timp de sport și încerci să compensezi prin alimentație sănătoasă. Alimentație sănătoasă care ori costă exagerat în supermarket, ori nu o găsești pe piață.
Există o mulțime de magazine mici cu produse bune, dar de obicei sunt ascunse printre blocuri. Cine are timp să le încerce pe toate? Ne place să mergem la sigur, or gusturile nu se discută, mai ales când vine vorba de mâncare.
Din fericire pentru toți cei care trăiesc în Ploiești sau se aprovizionează de aici, există un domn pe nume George Joița și al său Aprozărești – un loc în care legumele și fructele sănătoase, cu adevărat bio și la un preț bun și-au dat mâna pentru noi.
Un aprozar-minune, cu alimente faine, a apărut din dorința de a oferi ceva superior pe piața aproape saturată din Ploiești. Inițiatorii acestui proiect “sănătos” sunt soții George și Diana Joița, care au început propria afacere ca vânzători de legume la un colț de stradă aproape de marele bulevard al Republicii.
George Joița este un ploieștean de 33 ani care a absolvit Colegiul Economic Virgil Madgearu, apoi a început două facultăți: Administrație publică în cadrul UPG Ploieșți și Marketing la USH. Știm cu toții cât de greu o duc studenții cu banii până intră în câmpul muncii.
Din dorința de a avea un job, certitudine pe care chiar și două diplome nu o pot garanta, George a renunțat la cele două facultăți și a ales să muncească.
Viața e plină de alegeri, că alegi bine sau rău, trebuie să alegi.
Încercând mai multe domenii (alimentație publică, publicitate, vânzări, chiar un job sezonier de 6 luni pe an în agricultură în UK), a înțeles că trebuie să facă un lucru în privința asta. La ce s-a gândit? Păi ar fi bine dacă și-ar încerca norocul cu un aprozar în orașul natal.
Părinții l-au susținut în visul său, mai ales pentru că lucrau în domeniu deținând un punct de vânzare legume într-o piață din Ploiești. Tatăl său a fost cel care i-a găsit spațiul de închiriat, de doar 15 metri.
A fost o adevărată provocare să eficientizăm cei 15 metri pătrați, dar cred că am reușit să readucem cumva aerul vechilor aprozare.
Magazinul a avut mai multe denumiri până a ajuns la cea de Aprozărești: Magazin de legume și fructe, Aprozarul lui George… Bogdan Stoica este prietenul care a venit cu ideea revoluționară – să combine proză cu aprozarul.
Aprozărești sună fain, sună a Aprozar și Proză și sună tare să dai și cărți cadou.
M-am dus prima dată acolo împinsă de la spate și direcționată cu degetul de către o colegă de muncă. Aveam și emoții să întru. Pe colț de stradă era un magazin micuț, cu legume și fructe expuse în lădițe la ușă. Înăuntru – miros de “țară dom’le”, adică legume de la mama lor, cartofi cu pământul strămoșesc pe ei, un miros de mâncare ce se vrea preparată chiar și de o necunoscătoare și nepricepută.
O fată blondă vindea și vorbea frumos cu clientul din fața mea. Aveam să aflu mai târziu că era chiar Diana, co-fondatoarea Aprozărești.
Nu știam dacă pot să ating legumele, să le aleg. În piață nu ai voie să faci asta. Fata mi-a dat o pungă și mi-a zis să îmi aleg ce voiam.
Am luat niște roșii și castraveți, mărar și pătrunjel pentru acasă. Fata era așa drăguță și vorbăreață, că aș fi cumpărat tot magazinul să fiu sigură că nu va “închide prăvălia” din lipsă de încasări.
În primele zile, când aveam maxim 10 -15 clienți, stăteam pe scara aprozarului și mă gândeam la reclama aia cu Matache măcelarul, cum venea clientul cu ridichii la el și el îi recomanda mușchiulet țigănesc (ce bine îi stătea lui dolofan, cu șorț, rumen în obraji)… și mi-am zis, băi chestia asta e o afacere de 2 generații deja, o să o duc mai departe…o să fiu un Matache al legumelor, cu șorț cu tot. Au trecut 2 ani jumate, soția mea Diana lucrează cu mine acum și mă bucur că am construit o comunitate de oameni frumoși în jurul magazinului.
Am revenit de câte ori am avut nevoie de ceva și ultima oară am plecat acasă cu Moromeții volumul doi. Eram cea mai fericită: aveam în plasă cele mai dragi plăceri – roșii și o carte bună. Mi-am promis să revin. A, iar roșiile erau chiar de țară!
La început lucrurile se mișcă greu. Este normal în orice afacere. Până află oamenii de tine, îți smulgi părul din cap crezând că ai eșuat înainte să începi să produci sau să vinzi. Într-un oraș mic lucrurile se întâmplă cu rapiditate, iar zvonurile se răspândesc ca râia.
Avem fel de fel de clienți, de toate vârstele, dar tinerele mămici sunt cele mai interesate de produsele noastre. Ele au înțeles că alimentația sănătoasă este foarte importantă pentru copiii lor, dar și pentru ele. Avem clienți fideli dar și sezonieri care ne calcă pragul doar toamna când începe sezonul conservelor.
Oamenii au început să afle despre ce este vorba și să le calce pragul tot mai des celor doi. Alimentația sănătoasă este mai mult decât un trend preluat de la orașele mai mari. A devenit un stil de viață.
Promovarea am început-o din ușă în ușă cu fluturași, iar apoi am descoperit puterea internetului. Pagina de Facebook ne-a propulsat cumva pe piață și ne-a adus peste 3000 de abonați. Nu toți sunt și abonați fizici ai Aprozarului.
Mulți dintre clienți le-au susținut inițiativa și au venit de acasă cu donații. Pe rafturi stau cuminți cărți așteptând să fie luate acasă și citite încă o dată.
Consumul produselor românești este în creștere, dar știm întradevăr ce mâncam? Dacă produsele pe care le consumăm ne fac mai mult rău decât bine? Cu asta ne ocupăm noi, alegem, mâncăm și testăm produsele înainte să le vindem. Un lucru la fel de important pentru clienți este originea produselor. Noi credem în transparență, de aceea ce scrie pe etichetă, aia cumperi!
Oamenii încearcă să mănânce sănătos, dar de cele mai multe ori nici nu au habar ce mănâncă. Etichetele mint și doar stomacul mai spune adevărul. Nu ducem lipsă de oameni muncitori care să lucreze pământul în sere și solarii. Problema este – cât de greu să ajungi să pui pe tarabe rodul muncii lor?
Sunt foarte mulți producători în Prahova și Dâmbovița, dar este foarte greu să găsim produse sănătoase, gustoase și netratate chimic. Avem clienți care doresc produse certificate Bio, dar nu vor să plătească prețul corect pentru acestea.
Întrebat dacă s-a gândit vreodată să “închidă prăvălia”, George răspunde cu seninătate că DA. Se gândește în fiecare zi. Ce poate fi mai curajos și mai frumos decât să refuzi să renunți. Să te motivezi să mergi mai departe sperând ca ziua de mâine îți va schimba viața radical.
O mică afacere se chinuie să rămână pe piață și statul nu ajută micii întreprinzători. Este trist că lucrurile cu adevărat bune dispar din cauza banilor sau mai bine spus, a lipsei banilor.
Legislația se schimbă tot mai des și mediul privat este cel mai asuprit. Situația la momentul acesta nu este roz. Chiriile în creștere, măririle de salarii, vânzările în scădere sunt doar câteva motive de insomnii în perioada asta.
Pe viitor, George Joița vrea să livreze legume proaspete la domiciliu, colaborând cu Prăvălia Mofturi, astfel încât să ajungă cu legume, fructe și cărți în cât mai multe case. Deocamdată însă, George Joița și soția sa Diana ne așteaptă zilnic la Aprozărești din Ploiești. Mereu cu un zâmbet pe față și alimente proaspete, sănătoase, delicioase.
Încă mai există o flacără de speranță în noi că vom putea merge mai departe în țara noastră. Susținem consumul local de servicii și produse românești și mulțumim clienților care ne susțin și ne calcă pragul. Ei știu că în prețul legumelor și al fructelor intră trezitul la ore mici, stresul, ridurile și bătăturile de palme.
Este a doua oară când lui George Joița i se ia un interviu și sperăm că întreaga poveste a Aprozărești-ului să vă fi stârnit interesul îndeajuns încât să mergeți acolo măcar acum în prag de sărbători. Merită tot sprijinul!
Va informam ca acest site utilizeaza cookies. Prin utilizarea acestui site, sunteti de acord cu utilizarea acestora. Va rugam sa va informati in prealabil despre datele colectate de acest site citind Politica de confidentialitate.