Aurelia Vișovan

Aurelia Vișovan face parte din rândul tinerei generații de muzicieni români care face cinste acestei țări. Ea a câștigat până acum peste 25 de premii internaționale. Cel mai important e Premiul I la Concursul internațional de pian Santa Cecilia din Porto (2015). În 2017 a obținut Premiul Special pentru cea mai bună interpretare a lucrărilor comandate în Premio Jaén. În 2018 obține locul 5 în cadrul celui de-al 4-lea concurs internațional de pian de la Takamatsu. În prezent este asistent universitar la departamentul de pian al Universității de Muzică și Arte Plastice din Viena, iar în paralel urmează studii de doctorat la Academia de Muzică din Cluj-Napoca. 

 

Aurelia Vișovan, pianista care a știut tot timpul că va face muzică

Aurelia Vișovan s-a născut în anul 1990 la Sighetu Marmației, în Maramureș, ca prima fiică dintre cei 6 copii ai părinților săi. Și-a petrecut primii 12 ani în localitatea natală, după care s-a mutat în Cluj-Napoca pentru a urma studiul pianului la Liceul de Muzică. La vârsta de 12 ani are primul său concert ca solist acompaniat de o orchestră.

Primii pași spre muzică i-a făcut la doar 5 ani. Părinții săi au dus-o la Școala de Muzică din Sighet pentru a lua ore de pian cu regretata doamnă profesoară Monica Chifor. La început, totul a fost o joacă pentru Aurelia, cum e și normal. Însă profesoara de pian a observat de timpuriu potențialul ei, așa că, deja de la 6 ani a pregătit-o pentru diverse concursuri de pian din țară.

Ce a urmat? În cei 7 ani de studiu la Sighet, Aurelia Vișovan a câștigat în jur de 20 de premii. Era evident deja că muzica va fi vocația sa, iar o scenă mai mare ca cea de la Cluj-Napoca era un pas firesc. Chiar dacă îmi mărturisește că îi lipsea gălăgia de acasă și că a resimțit puternic despărțirea de familie și de orașul natal.

La Cluj a studiat pianul la clasa doamnei profesoare Gerda Tuerk, un mentor extraordinar, cu o dragoste de muzică fără margini. La îndemnul acesteia, Aurelia Vișovan a continuat spre conservator, la clasa doamnei Prof. Univ. Dr. Adriana Bera. Până în ziua de astăzi, doamna Bera este un sprijin muzical și moral extrem de important.

Ce am învățat despre muzică în România? Aproape tot ceea ce știu! Am avut norocul să am profesori extraordinari și sunt foarte recunoscătoare pentru aceasta.

 

Cariera muzicală în Viena

Aurelia Vișovan și-a dorit mereu să vadă cum arată lumea muzicii în Vest. Știa că este mult mai efervescentă decât în țară și că există mult mai multe oportunități. A căutat un profesor care să i se potrivească și a ajuns la profesorul Martin Hughes, la Universitatea de Muzică din Viena.

Cu toate astea, Aurelia crede că nu este nicio diferența dintre a face muzică clasică în România față de Austria. Pentru ea e indiferent unde cântă. Dedicația și pregătirea, dragostea pe care o pune în interpretarea fiecărei piese este aceeași. În Austria, mai bine zis în spațiul germanic în general, există diferențe în ceea ce privește condițiile. Instrumente mai bune, public mai cultivat, resurse financiare mai bogate. Însă muzica rămâne aceeași!

 

Capacitatea de adaptare, esențială în obținerea succesului

Cel mai important lucru pe care l-a învățat pianista la Viena este să fie flexibilă. A pornit din România cu speranța de a face o carieră ca solistă. Excludea în mintea ei, încă foarte tânără, posibilitatea de a cânta muzică de cameră, de a acompania, de a preda. A învățat acolo că, cu cât știi să faci mai multe, cu atât ești mai apreciat și solicitat. Nu o dată a ajuns să cânte pe scene importante alături de parteneri de muzică de cameră, și a descoperit cât de frumos este să împarți scena și cu alții.

La Viena a reînceput de la zero studiile, deoarece cei doi ani de conservator la Cluj nu s-au recunoscut acolo. A absolvit după 6 ani masteratul la pian. Timp de 4 ani a studiat și clavecin, ceea ce i-a stârnit interesul pentru toate instrumentele istorice cu claviatură, la care cântă în prezent în mod regulat. Odată ce și-a încheiat studiile, a avut norocul să afle că există un post liber de asistent la catedra de pian pe care tocmai o absolvise. S-a înscris, a dat concurs pe post, și de atunci este cadru universitar!

 

Beneficiile sistemului austriac de educație

Am vrut să aflu de la Aurelia Vișovan ce ar putea prelua România din sistemul educaţional austriac pentru a-i creşte performanţa. Am aflat că unul dintre lucrurile foarte avantajoase în sistemul de învățământ superior austriac e faptul că orice materie poate fi absolvită oricând. Nu există un moment fix (de exemplu, anul 2, semestrul I) pentru fiecare materie.

Studentul poate alege dacă dorește să facă toate materiile, spre exemplu, în primii doi ani, iar apoi să fie liber să meargă la concursuri, în turnee. Totul fără povara prezențelor obligatorii la facultate. Acest lucru a ajutat-o mult pe pianista noastră.

Discutând despre legătura dintre muzică și cărți, Aurelia și-a exprimat un punct de vedere foarte interesant. Astfel, un muzician nu poate înțelege decât parțial muzica pe care o interpretează, fără a cunoaște literatura vremii. În trecut, conexiunea între diversele arte era mult mai puternică. Tocmai de aceea, pianista a studiat cât a putut de mult literatura franceză, rusă și germană.

Legat de artiștii sau oamenii care mă inspiră, am fost mereu o mare admiratoare a lui George Enescu, atât din punct de vedere muzical, cât și uman. Consider că până și în ziua de astăzi această mare figură a muzicii românești este mult subapreciată, din păcate…

 

Japonia, locul de suflet unde se regăsește

Muzica a dus-o pe Aurelia Vișovan de trei ori în Japonia. Anul acesta a participat la concursul de la Takamatsu, unde a luat premiul 5, datorită căruia a fost invitată recent din nou pentru a da câteva concerte. Prima ei vizită în Japonia a fost în 2015, când a participat la un festival de binefacere la Fukushima, pentru victimele cutremurului și tsunami-ului din 2011. A fost o experiență foarte marcantă și a legat-o încă de pe atunci foarte puternic de Japonia.

Aurelia Vișovan

Importanța educației muzicale

Educația muzicală a publicului în reușita unui concert este de o importanță vitală, crede Aurelia. De-a lungul istoriei, publicul a fost mereu la curent cu muzica timpului, cunoștea și înțelegea ceea ce se compunea. De aceea, spre exemplu, un Beethoven a fost o personalitate șocantă. Fiindcă publicul înțelegea și cunoștea muzica lui Bach, Haydn, Mozart, iar Beethoven a venit cu inovații atât de marcante, încât publicului i-a fost foarte greu să accepte și să înțeleagă muzica lui.

Muzica a devenit tot mai complexă cu timpul, tocmai fiindcă publicul înțelegea totul și era nevoie de inovații pentru a păstra interesul ascultătorilor. Fără cunoștiințe, însă, toate aceste complexități ale muzicii rămân în mare parte neînțelese.

Din păcate, publicul românesc nu stă foarte bine la acest capitol, dar nu suntem singurii. În ziua de astăzi doar vestul Europei, SUA în parte și, mai nou, Japonia și China au un public educat muzical. Aceasta se datorează faptului că, în școli, aproape orice copil învață bazele unui instrument muzical. Cunoașterea aceasta din interior al procesului înlesnește o înțelegere mult mai profundă a muzicii.

Aurelia Vișovan le recomandă tinerilor muzicieni să studieze cât mai mult posibil. Nivelul în muzica clasică este foarte înalt și e greu să răzbești dacă nu oferi calitate ridicată. Pe urmă, e important să fie mereu pregătiți să spună ”Da” ofertelor care apar. Celor care locuiesc într-o țară străină, le recomandă să se adapteze culturii și spiritului acesteia. Acest detaliu e neglijat de mulți, din păcate.

 

Cel mai important proiect muzical și turneele prin România

Acum doi ani, împreună cu clarinetista Vera Karner și contrabasistul Dominik Wagner, Aurelia a participat la un proiect care dorește să ajute muzicienii și compozitorii refugiați în spațiul germanic. Au înregistrat un CD cu piese compuse special pentru cei trei de către compozitori din Afghanistan, Siria, Crimeea. Ulterior au cântat în diverse concerte împreună cu un grup de muzicieni sirieni, tot refugiați în Germania.

Este o experiență foarte emoționantă atât pentru muzicieni, care învață multe despre cultura și muzica arabă, dar și pentru public, care înțelege tragedia acestor oameni dintr-o cu totul altă perspectivă.

În România, Aurelia se întoarce cât poate de des. În octombrie 2018 are concerte în formația de trio cu pian, alături de doi tineri muzicieni extraordinari: Vlad Răceu și Octavian Lup. În program sunt programate trio-urile de Ceaikovski și Enescu, două lucrări extrem de emoționante și captivante. Aceste concerte sunt planificate pe 8 octombrie 2018 în Baia Mare, 9 octombrie 2018 în Satu-Mare și pe 16 octombrie 2018 în Cluj-Napoca, în cadrul evenimentului ”Toamna Muzicală Clujeană”.

În Cluj se va întorce pentru un recital de pian pe 20 noiembrie 2018 în cadrul Mozart Festival. Pe lângă concertele din România, Aurelia Vișovan va da un recital solo pe 10 noiembrie 2018, în Porto (Portugalia), unul dintre orașele sale preferate.

Dacă vă aflați într-unul din aceste orașe, vă invit neapărat să o vedeți pe Aurelia Vișovan. Este deja un nume consacrat, care trebuie urmărit cu mare atenție în viitor deoarece cariera sa încă nu a ajuns la apogeu.

0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Tu ce părere ai?
Lasă un comentariu!

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *