Bertici Attila

Bertici Attila a realizat două expediții în Rusia și Asia, ajungând cu Dacia în Oymyakon, polul frigului. A mers singur cu o motocicletă de oraș în Alpi, a vizitat 48 de țări, iar pe 15 ianuarie 2022 pornește într-o nouă expediție, „Dincolo de Cercul Polar”, alături de alți 3 curajoși. Când nu e într-o expediție, cântă muzică pop alături de formația sa cu care a lansat deja 3 albume. 

 

Bertici Attila s-a născut în 1975 în Satu-Mare și e cunoscut deja pentru curajul său de a-și depăși limitele în expediții extreme. În 2018 a plecat alături de fiul său Norbert cu o Dacia Logan din 2005 din Satu Mare până în Vladivostok, făcând 30000 km în 40 de zile. A trecut prin 16 țări, incluzând Mongolia, Uzbekistan și Cecenia.

În 2019, alături de soția sa Bertici Kinga, profesoară de artă culinară şi gazdă a unei emisiuni TV de profil, au ajuns cu o Dacia Duster 1,5 Blue DCi până în Oymyakon, polul frigului, unde a prins temperaturi de minus 60 de grade Celsius. Au venit de acolo învingători după 48 de zile, dovedind contrariul tuturor celor care le-au spus că visul lor e unul imposibil.

Eu nu prea am scopuri… doar scopul de a trăi viața la maxim. Eu nu fac nici scopuri caritabile, umanitare, că ăia fac bani. Noi mergem în aventură din pasiune, de dragul de a ne încerca limitele, așa cum merge un alpinist pe munte.

Detalii despre expediția „ Dincolo de Cercul Polar

Pe 15 ianuarie 2022, Bertici Attila pornește într-o nouă expediție numită „Dincolo de Cercul Polar”. Traseul are 10.000 km și va traversa peste 10 țări de pe continentul european: Ungaria, Slovacia, Polonia, Lituania, Letonia, Estonia, Finlanda, Norvegia, Suedia, Danemarca și Germania. 

Inițial a vrut să pornească singur, dar după ce și-a anunțat expediția pe Facebook, a primit peste 100 de solicitări de la persoane dornice să i se alăture. Așa a ajuns să formeze o echipă de 4 persoane.

Mie, de obicei, îmi place să merg singur, cu o singură mașină. De data asta va fi o excepție, și vom merge cu 4 mașini diferite, să văd cum va fi. Vom testa pe ele diferite aparaturi. Toate mașinile vor fi dotate cu corturi de plafon. Toți au experiență în expediții, dar nu au mai călătorit alături de mine. În zăpadă de un metru și la minus 35 de grade nu poți merge cu persoane fără experiență.

De la 1 ianuarie a devenit vegetarian, așa că va trebui să se adapteze inclusiv culinar. Echipele vor merge cu toată mâncarea de acasă pentru că în țările nordice prețurile sunt foarte mari. Deși sunt țări foarte frumoase și civilizate, mulți le evită din cauza prețurilor.

De exemplu, o cazare de o noapte în Norvegia pornește de la 200 euro. În țările nordice vor cumpăra doar combustibil, care este și el scump (trece de 2 euro). Vor să demonstreze și că, dacă-ți place Nordul și nu cauți luxul, se poate merge și cu bani mai puțini în locuri scumpe.

Expediția e planificată pentru două săptămâni dar, ca la orice expediție de iarnă, nu se poate calcula cât va dura deoarece iarna poți să stai blocat o săptămână într-o zonă.

Dacă până acum a călătorit cu Logan sau Duster, acum va merge cu o Toyota Land Cruiser, cea mai bună mașină pentru expediții care a fost construită vreodată.

Noi nu am mers la Polul frigului să dovedim ceva cu Dacia, să îi facem reclamă sau să demonstrăm ceva, ci am ales această mașină pentru că atunci nu ne-am permis altceva. Nu promovez nicio mașină pentru că asta înseamnă a te vinde. Nici Dacia nu ne-a dat niciun ban. Deși au fost unele promisiuni, au fost doar promisiuni. Nu s-a ținut nimeni de cuvânt!

Bertici Attila

Diferența dintre turist și aventurier

Bertici Attila subliniază că trebuie să separăm turistul de aventurier. Turistul caută confortul, de aceea merge undeva unde vine ospătarul, primește de mâncare, merge la muzeu șamd. Turistul merge pentru destinație. Aventurierul merge pentru drum, să trăiască fiecare clipă din traseul făcut. Destinația e doar planul B.

Când mergi într-o expediție, îți alegi cea mai bună mașină pentru bugetul tău și pentru acele condiții (meteo, drumuri). Orice aventurier visează la Toyota Land Cruiser. Este făcută de 77 de ani de aceași generatie de ingineri din Japonia, dar este o mașină foarte scumpă pe care nu mulți și-o permit. De aceea, faptul că acum o deține este o provocare pentru el și dorește să-i descopere limitele în noile expediții.

Bertici Attila vrea să dovedească faptul că limitele sunt departe de ceea ce credem noi că putem face. În Mongolia, deși era cu Logan-ul, a tras dintr-un șant un Subaru de 50000 euro, dovadă că nu e esențial să ai o mașină foarte scumpă, ci să fii bine pregătit. Totuși, este convins că a avea o mașină bună atunci când ești bine pregătit reprezintă combinația ideală.

Expediție oarbă cu motocicleta până-n Alpi

Anul trecut a fost 14 zile singur în Alpi cu o motocicletă mai puțin performantă, de oraș, și și-a dat seama că își dorește mai multe aventuri de acest gen. Interesant e că atunci când a plecat din Satu-Mare nu știa unde va ajunge. A fost un fel de expediție oarbă:

Am pornit spre Vest după ce m-am uitat spre Nord, și mi-am zis: Eu mă duc pe unde nu plouă! Așa m-am trezit în Slovenia, Austria, Italia. Mă trezeam dimineața și decideam pe loc în ce direcție o să merg. E un sentiment fantastic de libertate!

Recent și-a comandat o motocicletă Honda, un model-legendă, cu care s-a câștigat Dakar-ul de 4 ori. Îi va ajunge acasă în aprilie. Are deja planuri mărețe cu această motocicletă, dar ele depind de restricțiile legate de pandemie. Ceea ce știe sigur e că vor urma mai multe aventuri cu motocicleta, fiind a doua sa pasiune.

După ce a fost cu Dacia, vrea să meargă din nou în Mongolia cu motocicleta, de data aceasta singur. Majoritatea accidentelor cu motocicleta vin din faptul că se merge în echipă.

A ales acest traseu urmărindu-l și pe Cristian Predoi, cel mai mare vlogger motociclist român, decedat anul trecut într-un accident. El a făcut Patagonia, Siberia, Pamir pe două roți. Expediția lui Bertici Attila va respecta traseul marelui motociclist și va fi un omagiu adus lui.

Bertici Attila

Antrenamentul pentru expediții

Antrenamentul fizic nu e neapărat necesar, important fiind cel psihic, mental. A face un traseu de 30.000 de kilometri ca cel din Siberia, e foarte dificil și doar unul dintr-o sută ajunge cu succes la destinație.

Nu suntem toți făcuți pentru aventură, ne atrage atenția Bertici Attila. Trebuie să mergi zilnic câte 1.000 de km, timp de 30-40 de zile, fără autostradă. Este epuizant, în primul rând pe plan mental. Dacă nu ești aventurier, dacă nu te atrage zona, localnicii, dorința de a vedea locuri noi, mai bine nu o face. Attila cunoaște multe persoane care au crezut că pot face ceva asemănător, dar care au abanonat pe parcurs.

Când mergi într-o țară, trebuie să trăiești după pulsul lor, după regulile lor, nu după principiile tale.

Cel mai important lucru e să nu fii stresat de timp. Când planifici o expediție lungă, niciodată să nu spui: „Am 30 de zile să fac această expediție!” pentru că atunci nu vei reuși.

La prima problemă apărută (de exemplu, mașina ajunsă în service două zile), apare alergatul după recuperarea timpului. Este foarte nocivă presiunea că expiră viza, că trebuie să mergi la serviciu sau orice alt motiv. Dacă ești legat de timp, vei fi foarte stresat și va scădea concentrarea. Dacă planifici o expediție de 40 de zile, dar nu ai nicio problemă în cazul în care durează 80 de zile, atunci orice obstacol apărut pe drum nu te scoate din ritm.

Când ni s-a stricat Loganul pe drum sau când am stat 10 ore la vamă între Rusia și Mongolia, nu ne-am stresat. Suntem în vacanță, suntem în expediție! De aceea, iau vizele pe o perioadă mai lungă decât îmi e planificată expediția pentru a nu fi stresat de eventualele lucruri care pot interveni.

În al doilea rând, e important să te documentezi, să știi ce te așteaptă în fiecare loc unde mergi. Să cunoști cultura și religia celor de acolo. Dacă cineva a fost acolo unde vrei să mergi, trebuie să-l asculți cu atenție. Dacă un localnic te invită la el, nu trebuie să-i spui că ai rezervare la hotel. Doar te lași purtat de aventură!

Nu mergi în echipaj, mai ales că multe echipaje nu sunt sudate. Sunt invitați vecini, prieteni neexperimentați, iar cel puțin unul trage în jos expediția pentru că nu e pregătit, subliniază aventurierul sătmărean.

E important ca fiecare să aibă un rol bine stabilit din timp. Astfel a reușit de exemplu să nu aibă de plătit nicio amendă în cele două expediții. În Cecenia de pildă, au fost interogați 3 ore de către serviciile secrete. Au primit de mâncare, le-a fost explicat că acesta este rolul lor, și știau din timp că astfel de evenimente li se pot întâmpla. Asta înseamnă o bună pregătire de acasă.

Sfaturi pentru aventurieri, de la Bertici Attila

Bertici Attila atrage atenția celor care vor să facă expediții să se documenteze cât mai minuțios asupra traseului pe care doresc să-l parcurgă. Există țări unde asigurarea de mașină nu e bună și trebuie să cumperi alta de acolo, iar dacă nu o ai, poți face pușcărie.

Sunt zone mari în care nu ai de unde să cumperi combustibil și trebuie să cauți pe piața neagră. În alte locuri nu ai voie să pozezi sau să filmezi. Toate aceste detalii, atunci când sunt cunoscute și poți pregăti un plan pentru fiecare situație posibilă, reduc la minim șansele de a avea probleme.

Din păcate, pe forumurile și grupurile auto/moto e plin de „experți” care dau sfaturi fără să fi fost vreodată pe traseul despre care vorbesc. Astfel de sfaturi pot fi foarte periculoase pentru cei care le urmează. Din vreo 300 încercări de expediții, doar 4-5 reușesc, iar toți care reușesc o fac pentru că se documentează și ascultă de cei care au urmat acel drum.

De exemplu, pentru expediția de la Cercul Polar, Attila s-a pregătit cu echipament special: bocanci de 2.000 lei, geacă de 1.000 de euro. Este necesar echipament adecvat atât personal cât și pentru mașină. Dacă la minus 30 de grade mașina nu pornește, riscul de a muri e mare.

Este o diferență imensă între minus 40 și minus 50 de grade! La minus 40 de grade am coborât cu o geacă normală și am zis că nu e așa frig, dar la -50 de grade am simțit că plămânii nu mai primeau aer după două-trei mișcări. Dacă te lasă acolo mașina, poți supraviețui maxim o jumătate de oră!

 

Bertici Attila, muzician cu 3 albume lansate

Pe lângă sporturile cu motor, îi place să schieze, dar nu prea mai are timp pentru că e tot timpul în expediții. Când era mai tânăr, a jucat fotbal în liga a II-a în campionatul maghiar de fotbal. Dincolo de viața sportivă, cea mai importantă valoare după care își trăiește viața e credința în Dumnezeu și valorile creștine.

Muzică face de 30 de ani și cântă în limba maghiară alături de fratele său Öcsi în trupa Bertici Fivérek. Are 3 albume lansate și 50 de piese proprii, iar vara merge cu trupa la festivaluri.

De opt ani are o emisiunea la Muzsika TV care apartine Grupului German RTL, unul dintre cele mai importante posturi de muzică din Ungaria. S-a ocupat și de organizare de evenimente, deținând și o scenă complet utilată, dar a renunțat la ea la începutul pandemiei. 

Bertici Attila își câștigă existența din firma sa auto – Neo Cars. Anul trecut a fost unul foarte bun, reușind să vândă 193 de mașini, fapt ce l-a ajutat să-și achiziționeze mașina și motocicleta mult dorite pentru expediții. La firmă lucrează cu încă două persoane, fratele său și o colegă, formând o echipă sudată de 11 ani.

Dacă merge într-o expediție, nu înseamnă că firma nu merge mai departe sau că nu se implică în bunul mers al afacerii. El răspunde clienților și colegilor săi din orice colț al lumii în care ajunge. Doar când ajunge în zone fără semnal își anunță echipa din timp să nu se bazeze pe el câteva zile.

Nu sunt milionar! Mă mulțumesc să trăiesc suficient de bine încât să pot băga banii câștigați în expedițiile pe care le fac. Nu vreau palate! Am o casă cu trei camere și îmi e suficient!

 

Expediție unică în lume, în pregătire pentru iarna viitoare

Bertici Attila consideră că toate deciziile proaste sunt decizii bune dacă învață din ele. Pentru el, cea mai bună decizie a fost cea de a face prima expediție în Siberia pentru că s-a schimbat radical ca om și ca mentalitate. A descoperit o altă lume decât cea pe care o vedea promovată la TV.

Când a vizitat America, abia aștepta să se întoarcă acasă, profund dezamăgit de discrepanța dintre imaginea pe care o avea despre orașe precum New York sau Las Vegas și ceea ce descoperise acolo. În Rusia se aștepta la ce e mai rău, dar a fost mult mai bine decât își imaginase că poate fi. În New York a fost la un pas de a fi jefuit, dar în Rusia nu a avut niciodată probleme.

Expediția pe care o începe pe 15 ianuarie 2022 nu reprezintă o provocare foarte mare. În Europa, spre deosebire de Siberia de exemplu, orice s-ar întâmpla, totul se poate rezolva, având aproape oricând acces la o rețea de telefonie mobilă.

Dorința sa e ca peste 3-4 ani să rămână doar un singur hobby plus aventurile, pe lângă firma care îi asigură existența. În prezent, Bertici Attila are și un vlog pe YouTube cu peste 36.600 de abonați, unde oferă gratuit numeroase sfaturi foarte utile celor interesați de expediții, dar și celor pasionați de mașini și motociclete. Acolo postează filmări din toate expedițiile sale și uneori transmite live de pe traseele pe care le face.

Pentru iarna următoare a planificat deja o expediție pe care nu a mai încercat-o nimeni nu doar în România, ci în lume! Deocamdată ține secret traseul, dar prin septembrie va oferi mai multe detalii despre acest subiect.

Pentru acea expediție a început să se pregătească de acum, chiar dacă are alte câteva planificate pentru anul acesta. Va fi făcută cu mașina și va fi cea mai riscantă de până acum, unde viața îi va fi permanent în pericol.

El spune că o expediție nu se pregătește în două săptămâni, ci într-un an de zile, timp în care trebuie să știi cât mai multe despre locurile prin care treci, inclusiv să știi condițiile meteo de acum un an în fiecare loc. Cheia succesului este o bună pregătire!

0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Tu ce părere ai?
Lasă un comentariu!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.