Ilir Kokonozi

Ilir Kokonozi este un cetățean albanez care a avut șansa să descopere și să se îndrăgostească de România. Fiecare afacere, fiecare decizie mai mult sau mai puțin bună l-au condus către ceea ce este astăzi – lider în nișa sa. Povestea sa și a BestAL reprezintă lecții de succes pentru orice antreprenor dispus să înțeleagă oportunitățile din piață și să se adapteze schimbărilor.

 

Aromân la origine, Ilir Kokonozi a obținut o bursă de studiu în România, în anul 1992. După ce a fost repartizat un an la Bacău, a urmat studiile Facultății de Electronică și Telecomunicații din cadrul Politehnicii București.

Fire jovială și cu „apucături antreprenoriale”, a devenit rapid furnizorul de orice al căminelor Leu. Tot ce aveau nevoie colegii săi, el le găsea, de la bere, saci de pâine, săpun sau țigări.

Nu a durat mult până când și-a extins zona de desfacere. Albanezii, o comunitate extrem de unită, apelau la el pentru a trimite acasă marfă de calitate superioară.

Până prin anul 1995, Ilir cunoștea aproape fiecare colț de România. A fost atras atât ca turist, dar și pentru că noua lui casă i-a permis să-și formeze un sistem de a conecta producătorii cu clienți din Albania.

Totul decurgea foarte simplu. Ilir avea caiete întregi cu anunțuri de mică publicitate decupate din ziarul Bursa. A intrat în legătură cu tot ce înseamnă directori de producție, șefi de desfacere, oameni direct interesați să-și vândă mărfurile. Ajunsese astfel să exporte orice în Albania, fie că vorbim de lumânări, de biscuiți, de utilaje industriale sau materiale de construcții.

 

Cum să supraviețuiești în România, în ciuda hoției și a corupției

Peste 10 ani a funcționat perfect exportul, atâta vreme cât mărfurile românești nu aveau concurență în Albania. Treptat, afacerea s-a prăbușit, iar Ilir Kokonozi a rămas fără obiect de activitate. Motivul? Globalizarea a făcut ca Albania să descopere drumul Chinei, iar mărfurile din România să devină tot mai neatractive.

A mers un timp exportul de cherestea, deoarece lemnul încă era căutat în Albania. Antreprenorul face acum haz de necazul de a se întâlni cu grupuri infracționale, care îi furau constant lemnul din tren în, chipurile, cel mai sigur triaj din țară, la Vințu de Jos. Sau cum soției sale i s-au cerut 30.000 euro pentru un post de medic la un spital de stat din București.

Succesiunea de evenimente părea să îi îndrepte înapoi spre țara natală. Deși nu își doreau neapărat asta, Tirana oferea perspectiva unui trai decent. Au supraviețuit o vreme fiindcă Vasilika a obținut în cele din urmă un post la o clinică privată, unde o regăsim chiar și astăzi.

În tot acest timp, antreprenorul nostru nu își găsea locul. Uitându-se acum în spate, își dă seama că suferea pentru faptul că gândea unidirecțional. Nu se vedea făcând altceva decât export spre Albania, astfel încât a ratat o mulțime de alte oportunități.

Salvarea a venit dinspre Tirana, acolo unde un prieten conducea o afacere destul de asemănătoare cu ceea ce vedem astăzi la BestAL. Compania respectivă era prezentă în toate țările balcanice, iar Ilir a fost cel care a deschis filiala și în România.

La vremea respectivă, s-a decis să ne ocupam exclusiv de vânzarea de componente. Am închiriat o casă cu garaj, vizavi de Penitenciarul Rahova și mi-am început activitatea alături de primii doi angajați.

 

BestAL – de la o afacere într-un garaj la cel mai important distribuitor de sisteme de Rulouri exterioare și plase antiinsecte

Unul dintre cei doi angajați cu care a pornit la drum face și astăzi parte din companie. Cel de-al doilea s-a pensionat de la BestAL. Ilir ne recomandă ca întotdeauna să avem grijă de oamenii cu care lucrăm și crede cu tărie că fluctuația mică de personal e principalul motiv pentru care afacerea sa are succes.

BestAL

Sigur că momentul pare că nu a fost cel mai bun, având în vedere criza financiară începută în 2008-2009. Ilir Kokonozi explică succesul din primii ani:

În acea perioadă nu existau distribuitori exclusivi de sisteme de rulouri și plase antiinsecte. Criza a lovit principalii competitori, noi eram mult prea mici și mult prea tineri pentru a fi afectați. Noi distribuiam produse complementare în construcții – până la urmă, orice termopan trebuia montat corect și avea nevoie de un sistem profesionist de accesorii, adică sistem de umbrire și protecție antiinsecte.

Când vorbim despre rulouri exterioare, ne referim la acele componente care fac parte din construcția unui sistem de umbrire și protecție solară. Atunci când ne montăm ferestre la casă, primim produsul final, fără să avem de-a face cu producătorul/importatorul de diverse materii prime.

În primii ani de activitate, BestAL aducea marfă exclusiv din Albania. Afacerea a pornit bine fiindcă cererea depășea cu mult oferta. Produsele însă, recunoaște antreprenorul, nu erau de cea mai bună calitate și nu satisfăceau nevoile clienților în conformitate cu standardele ce au început să se impună în piață.

Abia în 2012, au spus stop parteneriatului cu firma-mamă. Și-au achitat toate datoriile și și-au lărgit orizontul, către noi oportunități.

Au început să participe la târguri internaționale de profil, să intre în relații cu noi și noi furnizori. Treptat, am regăsit în portofoliul companiei produse din Polonia, China sau Spania. Au introdus motorizare și automatizări, fiind de exemplu primii din România care au oferit motoare de rulouri de la cel mai mare furnizor actual pe plan mondial.

În 2015, au achiziționat un utilaj de producție din Italia, realizând că doar astfel pot trece la nivelul următor. Din perspectiva lui Kokonozi, nu te poți dezvolta dacă rămâi doar un „engrosist de componente”. O companie matură poate crește doar atunci când își creează propria linie de producție.

Rezultatele se văd, deoarece astăzi BestAL este cel mai cunoscut distribuitor de profile și accesorii. În portofoliul companiei sunt peste 3000 produse – piese pe care le folosim zilnic când echipăm o fereastră cu piese de umbrire manuale sau automate, sau când echipăm garajele cu uși.

 

Ilir Kokonozi: „Este momentul furnizorului, nu al clientului!”

O nouă criză a izbucnit anul trecut, iar BestAL, din nou, a ieșit pe plus. Și-a păstrat poziția de lider și este și acum recunoscută pentru relaționarea excelentă cu clienții, în ciuda tuturor problemelor generate de criză.

Ca în orice domeniu, prețurile furnizorilor au crescut, iar termenele de livrare sunt tot mai mari. Comenzile se păstrează la un nivel ridicat, însă apar întârzieri majore din cauza furnizorilor. Dacă în trecut un produs se putea aproviziona de la furnizor în medie în circa două-trei săptămâni, acum se întâmplă frecvent să se ajungă chiar și la șapte luni.

Acum este momentul furnizorului, nu al clientului. Am ajuns să îmi pară rău de vremurile în care vindeam biscuiți, când nu aveam probleme cu stocurile sau cu spațiul. Îmi ocup prea mult timp cu verificarea zilnică a stocurilor.

Tocmai de aceea, Ilir Kokonozi s-a decis să facă un pas în spate. Foarte curând se va retrage din zona de execuție, având încredere că lasă compania în mâini bune.

Se va concentra exclusiv pe dezvoltarea afacerii și plănuiește atragerea de fonduri europene pentru deschiderea unei fabrici în Măgurele. Deoarece își va mări capacitatea de producție și de stocare, BestAL va depinde tot mai puțin de furnizori, păstrând în același timp un nivel ridicat al calității produselor.

Speră ca, la un moment dat, una dintre fiicele lui să preia afacerea. Până atunci, rămâne un profesionist mândru de realizările sale, de relațiile personale pe care a știut să și le creeze.

Poate că merită să reținem faptul că, oricât am da vina pe cei din jur, succesul depinde în cea mai mare măsură de propria mentalitate. Ne putem lăsa dărâmați de condiții, de lipsa de fonduri, de corupția statului român, sau ne putem accepta propriile limitări.

Ne reinventăm doar păstrându-ne mintea ageră, starea de spirit pozitivă și atenția mărită atunci când întâlnim oameni valoroși, de la care avem ce învăța.

Mulțumim pentru exemplu, Ilir Kokonozi!

0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Tu ce părere ai?
Lasă un comentariu!

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *