Georgiana Tămaș e un nume complet necunoscut în România. Cu toate acestea, a ieșit din anonimat anul acesta după ce, la chiar prima sa participare, a obținut locul doi la cea mai mare competiție de decorațiuni de tort din lume! Nu cred să existe multe persoane care să nu îndrăgească dulciurile, iar antreprenoarea s-a dovedit foarte deschisă în a împărtăși atât secretele unui tort reușit, cât și pe cele ale succesului său.
Georgiana Tămaș s-a născut pe 14 septembrie 1980 în Târgoviște. După ce a absolvit Școala Normală Târgoviște, a devenit educator-învățător. A continuat studiile cu Facultatea de Psihologie și Științele Educației la Universitatea Babeș-Bolyai Cluj-Napoca și un master în Psihologie, Comunicare si Relații Publice la Universitatea David Ogilvy.
Drumul de la psihologie la dulciuri
Timp de 10 ani a lucrat în România în domeniul pregătirii profesionale. Din 2015, Georgiana Tămaș s-a mutat în UK alături de familia sa, unde a deschis Cake My Day, o afacere cu dulciuri de casă.
Cu toate că cele două domenii par a nu avea nimic în comun, Georgiana a reușit să le îmbine armonios. Experiența profesională o ajută să se pună în pielea clienților, să înțeleagă ce își doresc și la ce nivel. Și pentru că e loc și de pasiune într-ale “prăjituritului”, e cu atât mai bine pentru toți.
Plăcerea aceasta de a crea deserturi își are rădăcinile în copilărie, când eram fascinată de aromele ce învăluiau bucătăria nu doar de sărbători sau aniversări, ci la fiecare sfârșit de săptămână. Bunicile mele erau specialiste în cozonaci, iar mama avea un caiet “magic” cu rețete vechi și gustoase.
Erau rare momentele când Georgiana Tămaș putea fi îndepărtată de cuptor. Urmărea mereu curioasă cum creșteau blaturile. Văzând-o atât de implicată, mama o punea să îi bată spumă albușurile cu telul.
A făcut prima prăjitură în clasa a V-a. Emoția părinților când au deschis frigiderul și au văzut prăjitura, a fost pentru micuța gospodină o experiență intensă. De atunci, Georgiana a pregătit dulciuri ocazional, inspirându-se din specificul locurilor pe unde a trecut.
Avantajele deschiderii unei afaceri în UK
Deși nu a avut o viață grea în România, familia Tămaș ajunge în 2015 în UK, după ce soțul primește o ofertă profesională avantajoasă. Cei doi au văzut propunerea ca o șansă de a trăi într-un mediu interesant și diferit, chiar când amândoi simțeau nevoia unei schimbări.
Diferențele între sistemele celor două țări sunt multe și deloc greu de intuit, fie și printr-o comparație nedocumentată în profunzime. În UK a fost foarte facilă înființarea firmei, regulile fiind foarte clare și birocrația redusă la minim. Majoritatea procedurilor sunt online și timpul până la feedback e foarte scurt. Există o bună comunicare, inclusiv cu poșta națională (Royal Mail) prin care se primesc documentele.
Ca antreprenor debutant ești înștiințat de toți pașii pe care trebuie să îi urmezi pentru a fi în legalitate, pentru a lucra corect, igienic și pentru a oferi produse de încredere. La fel ca în România, se plătesc taxe, însă rațional, după ce se realizează un anumit venit anual neimpozabil, fiscalitatea fiind mult mai relaxată.
În aceste condiții de claritate pentru antreprenor, firma Georgianei a trecut cu rating maxim inspecția de igienă alimentară. Odată rezolvată partea logistică, au început provocări legate de propria apreciere a muncii (deloc ușoară), sau de alinierea prețurilor cu piața locală de unde cumpără ingredientele, la costuri ridicate.
Cum să îți creezi un brand în UK
Investițiile continue în business sunt mereu prioritare. Georgiana Tămaș a ales să lucreze exclusiv cu ingrediente naturale și pe cât posibil organice, pentru a oferi cea mai buna calitate și un gust autentic.
Mare parte din torturile comandate de clienți sunt pentru petrecerile cu copii, deci tratăm lucrurile cu maximă seriozitate, cu atât mai mult cu cât suntem la rândul nostru părinți.
Clienții Georgianei sunt oameni cu gusturi educate, capabili să facă diferențe fine între calitatea produselor autentice și cele “îndoite” cu premixuri din comerț. Ei pot aprecia un dulce personalizat și unic, la crearea decorului căruia e nevoie adesea de mai multe zile de lucru.
Rezultatele pozitive ale firmei Cake My Day au apărut de la început, tocmai datorită lipsei de rabat în privința calității produselor și aspectului îngrijit.
Întotdeauna am afirmat că o casă curată și îngrijită pe interior nu poate fi lăsată în paragină pe afară. Este la fel și în cazul torturilor. Aspectul exterior neîngrijit și făcut “pe grabă” sau cu materiale slabe oferă un indiciu despre standardul creatorului.
Cum să devii un creator profesionist de torturi
Un creator profesionist de torturi știe și poate să adune informațiile relevante de la client, să le analizeze și să ofere consultanță specializată asupra compozițiilor, combinațiilor potrivite, dimensiunilor și designului optim. Știe și când trebuie să “îmblânzească” avântul beneficiarului, care ar vrea câte puțin din orice și să păstreze echilibrul în tot:
Compoziție (clienți care ar dori un tort extrem de însiropat, însă cum nu e posibil, le oferim o sticluță suplimentară cu lichidul dulce), decor (cazuri în care ar fi sănătos și mai elegant ca tortul să nu fie încărcat ca un brad de Crăciun), dimensiune (mirese care ar vrea un tort cu 5 etaje pentru 30 de invitați sau clienți care doresc un tort pentru două persoane, “că suntem doar eu și iubita”), timp (“nu-mi faceți, vă rog, un tort până diseară?”- și e ora 2 PM deja) etc.
Un profesionist nu își permite să lucreze oricum, în orice condiții, cu orice materiale. Le alege pe cele mai bune, care îl ajută în munca sa și nu îi stau împotrivă. Alege să lucreze cu oameni care vor ceva unic și sunt dispuși să îi recompenseze în consecință aptitudinile și produsele rezultate, însă nu acceptă orice propunere de dragul câștigului material.
Un profesionist se perfecționează continuu pentru că îi pasă de ce oferă. Își respectă clienții și nu le vorbește niciodată urât sau lipsit de respect, indiferent cât ar greși aceștia. Caută feedback-ul real și învață din el. Își asumă greșelile atunci când e cazul. Produsele sale sunt reflexia tuturor celor de mai sus.
Toate aceste sfaturi primite de la Georgiana Tamaș pot fi folosite cu succes în orice altă afacere. Dovada că aceasta e calea spre performanță e dovedită de rezultatele pe care antreprenoarea le-a obținut cu această pasiune a sa pe care a transformat-o într-o afacere prosperă.
Sfaturi pentru viitorii antreprenori
Celor care doresc să își transforme pasiunea aceasta într-un business, indiferent că e vorba de UK sau de România, Georgiana Tămaș le recomandă câteva aspecte deloc neglijabile. Cel mai important este să nu facă experiențe pe stomacul și sănătatea clienților, să înțeleagă că igiena în zona “food” este foarte importantă. Apoi, să fie cinstiți cu clienții și cu ei înșiși. Să prepare produse fără aditivi, premixuri sau alte prafuri care le-ar face munca mai ușoară ori mai rapidă. Calitatea înaintea cantității!
Nouă ni s-a reproșat în câteva rânduri că produsele nu au termen lung de valabilitate, însă am refuzat categoric orice sugestie care ar fi “rezolvat problema”. E ca și cum am cumpăra un vin cu termen de valabilitate, când știm cu toții că un vin cu adevărat bun și curat e, tocmai, înnobilat de vreme.
Un alt aspect important e stabilirea bugetului, deoarece nu este deloc ieftin să lucrezi bine. Asta implică nenumărate ustensile, materiale, timp pentru instruire, consumabile și alte pierderi, care trebuie contorizate și reflectate în prețul final al produsului. Nu trebuie omisă informarea consumatorilor în mod deschis asupra acestora, ca să înțeleagă de ce produsele au respectivul preț.
Cineva muncește mult pentru ca altcineva să poată spună “WOW!!!!” la final. Așa cum clienții merg la joburile lor pentru a putea trăi, la fel și noi trebuie să primim plata pentru rezultatele (produsele) oferite. Iar când prietenii vă solicită discount “așa, ca pentru prieteni”, le puteți solicita și voi o parte din salariul lor. Este acelasi lucru.
Concluzia la acest capitol intens discutat pe toate grupurile de profil este una singura. ”Faceți bine ceea ce faceți, apreciați-vă munca și rezultatele în consecință!”, ne spune Georgiana Tămaș. Clienții vor aprecia calitatea și onestitatea, și cei care vor înțelege acestea, vor plăti prețul corect.
Deasemenea, e important să nu fiți influențați de ce face concurența și să nu vă descurajați. Învățați de la cei mai buni ca voi, perfecționați-vă continuu tehnicile de lucru și…colaborați! Competiția e sănătoasă până la un punct, iar ura sau invidia nu ar trebui să existe. E loc pentru toți sub soare și există tipuri de clienți pentru fiecare stil abordat și pentru fiecare standard, ne amintește antreprenoarea română ce performează cu succes în UK.
Perfecționarea continuă, cheia succesului pentru Georgiana Tămaș
Georgiana Tămaș a ajuns să exceleze în acest domeniu doar prin perfecționare continuă. A învățat singură tot ce știe, a petrecut sute de ore citind, văzând cum fac nu alții, ci cei mai buni, exersând continuu și fiind cel mai aspru critic al muncii sale. Nu obișnuiește să se mintă că ceva e bine dacă nu e, sau să mizeze pe neștiința clienților. Aceștia sunt tot mai educați și văd realitatea.
Îmi amintesc la începuturi, că am petrecut o noapte întreagă pe modelarea unei figurine extrem de simple din pastă de zahăr, doar pentru că nu știam ce tipuri de pastă sunt destinate modelajului acestora și am optat pentru una oarecare din supermarket. Însă până nu a ieșit foarte bine, nu am renunțat. Acum, când privesc pozele, nu fac diferența de aspect între acel tort și cele care au urmat.
Argint la concursul Cake International din Birmingham
Timpul a trecut și Georgiana Tămaș a simțit nevoia unui feedback de specialitate. Și-a adunat curajul și anul acesta a participat la concursul Cake International din Birmingham. Cu toate că a fost la prima participare, lucrarea prezentată a fost premiată cu argint.
Au fost 2000 de produse intrate în concurs, din toată lumea, împărțite pe diferite categorii de expertiză și specific (flori, exponate mari și mici, torturi de nuntă etc).
Georgiana Tămaș a avut ocazia să poarte discuții obiective cu specialiștii din juriu, unii dintre aceștia făcând parte dintre maeștrii pe care îi urmărea. Aceștia i-au încurajat aptitudinile și au apreciat lucruri pe care le făcuse pentru prima dată cu ocazia concursului.
Locul doi a fost o surpriză plăcută și nesperată, mai ales că a fost, repet, prima participare. Nu știa baremul ori sistemul de punctare, doar specificațiile generale legate de cum trebuie realizată lucrarea. Dimensiuni, materiale acceptate, tratarea acesteia ca pe un tort real, termenele predării și ridicării exponatului.
Juriul a ținut să îmi spună că am fost foarte aproape de aur, însă pentru mici imperfecțiuni nu mi-au oferit punctajul maxim.
Primele trei lucrări din fiecare secțiune sunt premiate public. Dintre toate cele mai bune lucrări, una singură este numită “best in show” și primește medalia de aur. Aceasta e intens și îndelung mediatizată. De obicei este acea lucrare în dreptul căreia poți sta ore în șir să te minunezi de perfecțiunea execuției și de complexitatea tehnicilor utilizate.
Acest concurs mi-a deschis noi orizonturi și mi-a confirmat că sunt pe drumul potrivit. Că un tort nu e doar un tort, ci poate fi o operă de artă. Că prin decor și impactul său, un tort e creator de momente și amintiri unice de neuitat. Iar dacă gustul se estompează în timp, imaginea fericirii de pe chipul unui copil, al unei mirese sau al unei bunici sunt de neprețuit și rămân întipărite adânc în creierul nostru, emoționându-ne și peste ani.
Georgiana Tămaș pregătește torturi pentru cunoscători
Clienții Georgianei par să se desprindă de mentalitatea “bun să fie, poate să arate oricum”. Sunt tot mai mulți clienți care apreciază respectarea dorințelor lor, dar și consultanța oferită în alegerea cea mai potrivită. Toate scot în evidență munca, timpul și sufletul celui ce a făcut tortul.
Impactul premiului asupra business-ului e strict legat de recunoașterea publică de specialitate a aptitudinilor de decorator, Georgiana având credibilitate pentru clienți și anterior, prin prisma torturilor realizate. Acum însă primește mai multe comenzi pentru torturi de nuntă și e mai mult solicitată de către străini.
Aceasta a fost o provocare, întrucât nu se promova prea mult în afara comunității de români, înainte de finalizarea siteului. Odată cu primele comenzi și recenzii primite de la clienții de alte naționalități, a continuat să pătrundă pe piața locală din Bristol.
Planurile de viitor cu Cake My Day
În acest moment, planurile de viitor sunt în strânsă legătură cu dezvoltarea afacerii, optimizarea timpilor de lucru și perfecționarea continuă a abilităților de decorator și a produselor. Se încearcă noi arome naturale, noi rețete și modalități de prezentare a produselor finite.
Antreprenoarea își dorește ca firma sa să devină un nume cunoscut pe piața de profil din UK și nu doar, să fie prima opțiune a oamenilor care doresc ceva dulce de calitate pentru evenimentele importante din viața lor sau pentru a-și răsfăța pofta de “ceva bun”.
Pe termen lung, Georgiana ia în calcul și deschiderea unei filiale în România. Condiția e ca lucrurile să aibă un curs pozitiv în privința birocrației, fiscalității și corectitudinii mediului de business.
Georgiana Tămaș, nominalizată la premiile MTM 2018
În această perioadă, Georgiana Tămaș este în așteptarea rezultatelor finale ale competiției pentru premiile MTM 2018 (Minorities Ethnic Awards), unde a avut onoarea să fie nominalizată în categoria General Business, subcategoriile Business of the Year is Enterprise Business.
MTM sărbătorește esența culturii și excelența realizărilor în afaceri ale minorităților asiatice, etnice și de culoare, la una dintre cele mai mari întâlniri ale oamenilor de afaceri din comunitățile etnice din sud-vestul Angliei, care anul acesta va avea loc în 16 decembrie, la Hotel Marriot din Bristol.
În fiecare an, comunitățile participante își selectează unul sau mai mulți reprezentanți pe baza unor criterii clar stabilite: evoluția și succesul în business, imaginea pe piața de profil, diferențierea prin ceva special, potențialul în viitor etc. Nominalizarea poate fi făcută de oricine. Însă, de obicei, reprezentanți oficiali ai etniei respective care au acces la imaginea de ansamblu a mediului de business al comunității analizează opțiunile și le propun pe acelea cu potențialul de câștig cel mai mare în fața celorlalte etnii.
Pe această cale, Georgiana Tămaș mulțumește Consulatului General Onorific al României în Bristol, Regatul Unit prin domnul Consul General Onorific Răzvan Ungureanu Constantinescu pentru încrederea acordată, nominalizare și pentru susținerea continuă împreună cu soția sa în promovarea sa ca participantă la concurs.
Pe de altă parte, Georgiana recunoaște meritele comunității românești din diaspora pentru voturile primite și implicarea voluntară în campania de promovare internațională a participării sale în această competiție.
Aici numesc adminii grupurilor de români din online de peste tot, și mai ales pe cel al grupului de români din Bristol, Lidia Maria Radita, care a fost, în mod absolut voluntar, numai suflet și voință de mobilizare pe tot parcursul perioadei de votare (două luni). A fost o perioadă pozitiv încărcată emoțional, în care am simțit români de pe tot globul alături de noi cu sufletul, unii dintre ei trăind emoțiile cu aceeași intensitate, sperând că vom câștiga și că ne vom reprezenta astfel cu demnitate comunitatea. Le-am simțit și înțeles curiozitatea și i-am informat despre fiecare etapă pe care am reușit să o parcurgem cu ajutorul lor.
Premiul este unul simbolic, non-financiar. O diplomă și un trofeu, plus expunere publică în revista MTM și în mediul online. Este așadar o confirmare a realizărilor de business recunoscute de comunitatea reprezentată și nu numai.
Georgiana Tămaș ar fi foarte fericită să poată împărți bucuria câștigării acestui trofeu alături de români, pentru că bucuria are valoare doar când este împărtășită. Mai e puțin de așteptat, iar emoțiile sunt tot mai mari odată cu apropierea evenimentului. Indiferent de rezultat, un lucru este cert: talentul și priceperea Georgianei sunt recunoscute la nivel mondial. Rămâne doar să îi apreciem meritele și aici, în țara sa de origine.
Artă culinară la superlativ ! Felicitări !