Maria Păuceanu a învățat antreprenoriat asa cum este predat de cei de la Stanford, metodele de predare așa cum sunt ele practicate la Harvard, sisteme de afaceri specifice zonei Golfului. A învățat să lucreze în medii multiculturale și multilingvistice, fiind în prezent director de cercetare academică și Associate professor la o universitate din Dubai, conducător de doctorat la o universitate din Elvetia si membru în conducere de doctorat la ASE. Înainte de a ajunge aici, a fost directorul programului de antreprenoriat si inovare la cea mai mare universitate de stat din UAE. Descoperiți mai jos povestea româncei care, la doar 43 de ani, este un nume de elită al sistemului educațional din Emiratele Arabe Unite.
Maria Păuceanu s-a născut în Vascău, un orășel din județul Bihor în timpul când era digitală nu era la modă. Așa că a trebuit să se adapteze la etapa modernă de educație.
A terminat facultatea la Universitatea de Vest Timișoara și programul doctoral la ASE București cu specializarea ”Management” sub indrumarea domnului profesor Mihai Pricop, un om și un profesor extraordinar, după cum mărturisește Maria. Al doilea om și profesor care și-a pus amprenta pe viata sa profesională este domnul profesor Ion Diaconescu, care a încurajat-o să se înscrie la programul doctoral. A urmat o colaborare cu o firmă de training, după care a plecat din țară.
Prima experiență a fost în Cipru la un colegiu privat. Aceasta se întâmpla în perioada când statul cipriot a „băgat mâna” în banii tuturor, iar situația devenise instabilă. Poate să spună că a fost o experiență nu tocmai plăcută din mai multe motive pe care nu dorește să le comenteze.
Ulterior a avut de ales între Germania și Oman, și a ales Omanul, deși nu era foarte sigură unde este această țară pe hartă.
De ce am plecat? Cred că au fost mai mulți factori, dar ceea ce a pus capac a fost nepotismul, și în două săptămâni am fost în Cipru. De ce nu mă întorc? Deoarece România nu prea are ce să îmi ofere în sens de recunoaștere profesională, dezvoltare profesională și chiar remunerație. În momentul de față, la modul cel mai sincer, nu mă pot gândi la nimic ce m-ar putea determina să revin în țară.
Oman – a doua casă pentru Maria Păuceanu
Maria a avut oferte din Oman de la două universități diferite, una din deșert și cealaltă la mare, așa că decizia a fost simplă: oferta de la mare. În septembrie 2014 a ajuns la Salalah, Maria considerând perioada petrecută acolo ca fiind una dintre cele mai plăcute din viața sa. În afară de Vascău, Salalah este locul unde se simte acasă și unde merge cu drag ori de câte ori are ocazia.
În perioada petrecută în Salalah a început și o afacere pe cont propriu, în parteneriat cu un localnic. Obiectul de activitate era de consultanță în afaceri, având drept clienți companii foarte mari din zonă.
In 2017 a decis că e timpul pentru o schimbare la nivel profesional și a ajuns în Emiratele Arabe Unite, unde din august 2017 pana in iulie 2021 a lucrat la o universitate de stat. Clickul de schimbare a fost in vara anului 2017 când a suferit o intervenție chirurgicală majoră și a fost foarte aproape de moarte.
Să lucrezi și să trăiești în comunități multiculturale și multilingvistice a fost cea mai mare provocare, și de aici am învățat cele mai multe lucruri. E greu când te confrunți cu persoane total diferite de tine și de cultura ta. O altă lecție importantă pe care am învățat-o este că asiaticii visează strict pașapoarte europene și Cipru este una dintre porțile lor de intrare în Europa. În Orientul Mijlociu, pot să spun că mi-am înfruntat prejudecățile pe care le aveam formate din Europa și am ajuns la concluzia că foarte multă informație prezentată despre arabi în UE este distorsionată sau incorectă, cel putin la arabii din GCC (Oman, UAE, Arabia Saudita, Kuwait, Bahrain, Qatar). Pot să spun că în prezent, cei mai buni prieteni ai mei sunt arabi din zona golfului.
Maria își trăiește viața după un set solid de valori. Onestitatea (spune adevărul direct, și asta de multe ori deranjează) și autoperfecționarea (lucrează constant la îmbunătățirea abilităților, diversificarea și actualizarea cunoștințelor) sunt esențiale pentru ea. Alături de ele, a oferi suport și apreciere pentru persoanele cu care lucrează, generozitatea, toleranța, comunicarea și standardele morale sunt valori importante care se îmbină cu discreția în ceea ce privește viața personală și activitățile sale.
Oamenii pe care i-am întâlnit și-au pus amprenta în cea mai mare măsură asupra vieții mele (din fericire, cei mai mulți în mod pozitiv).
O persoană care a avut impact major în viața sa și căruia îi este recunoscatoare pentru tot ce a făcut el și familia sa pentru ea este șeicul Salim Ali Al Jabri. A învățat de la familia lui multe lucruri importante despre aspectele culturale, religioase, sociale, modele de management aplicabile local, specificul zonei în afaceri șamd.
La pas până la conducerea programului de Inovare si antreprenoriat din Dubai
În prezent, Maria Păuceanu este Associate professor si directorul programului de cercetare academica in Dubai. Anterior a fost Assistant Professor and Academic Program Chair for Innovation and Entrepreneurship program la Higher Colleges of Technology din Dubai. A ajuns aici ca simplu profesor, iar in 2020 a fost singura persoana promovata ierarhic la associate professor datorita meritelor profesionale pe mai multe segmente.
A muncit din greu doi ani de zile și s-a concentrat pe creația intelectuală. A fost premiată de angajatorul la care lucrează (universitate de stat cu 16 campusuri) pentru cel mai bun articol academic în martie 2018. După o evaluare strictă, i s-a propus să devină directorul programului de Inovare si antreprenoriat (Academic Program chair), ofertă pe care a acceptat-o cu mare bucurie.
În 2016 a fost publicat de către Elsevier SUA volumul „Antreprenoriat în Consiliul de Cooperare din Golf” semnat Maria Păuceanu. Cartea promovează o abordare practică a începerii afacerilor și este utilă nu numai pentru studenți, ci și pentru oricine caută perspective practice asupra aspectelor esențiale ale antreprenoriatului.
Ca o introducere amplă a teoriilor și a aplicațiilor acestora, cartea acoperă planuri de afaceri, studii de fezabilitate și surse de fonduri pentru start-up. Studiile de caz din țările CCG fac din carte o sursă utilă de linii directoare pentru începerea și gestionarea unei afaceri. In prezent, are in curs de publicare o noua carte despre inovarea in afaceri cu exemple si studii de caz din UAE.
Alături de această carte, printre realizările sale se mai pot menționa programe de dezvoltare profesională la Stanford și la Harvard, dar și faptul că a ajuns director de program la instituția unde lucrează.
Ca provocări pe care le are, ea menționează diferențele culturale, precum și barierele lingvistice și de percepție.
Diferențele dintre sistemul educațional românesc si cel din Emirate
Sistemul educațional din Emirate este inspirat din cel american, spune Maria. Multe cursuri sunt create de universități de renume din SUA, iar conținutul este în permanență actualizat. Fiecare curs are un lider care, împreună cu profesorii care predau, lucrează constant la îmbunătățirea conținutului, exercițiilor practice, evaluarilor șamd.
Schimbările din cursuri necesită aprobarea unui comitet academic (Comitetul Academic al Programului), Maria Păuceanu fiind președinta comitetului pentru programul de inovare pe durata 2019 – 2021. Odată aprobate, acestea merg la forumul superior de la universitate (a facut parte și din acest forum) și, dacă sunt aprobate, vor fi implementate.
Tehnologia se folosește foarte mult în Dubai. Au un sistem de management al studenților, al conținutului de curs, fișier cu ce s-a predat și mostre cu lucrările studenților șamd.
Cu regret trebuie să spun că sistemul de învățământ din România este învechit, are conținut neactualizat, nu pune accent pe cercetare și nu investește în resurse pentru a crește calitatea sistemului.
Cum se văd din Dubai antreprenoriatul și inovația din România
Antreprenoriatul din România este foarte mult îngreunat de birocrație și controale peste controale. Nu văd un suport real pentru antreprenoriat din partea organismelor abilitate. Cele mai frecvente greșeli pe care le văd eu în antreprenoriatul românesc ar fi: lipsa de cunoștinte de management și, mai ales, management financiar. Pornesc la drum fără să își valideze ideea de afacere. Nu își evaluează competiția la modul serios. Nu își dezvoltă competențele înainte de a începe afacerea propriu-zisă.
Maria Păuceanu ne amintește că antreprenoriatul începe cu antreprenorul. Ne recomandă o analiză SWOT personală (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) și un plan concret de acțiune pe baza analizei. Dezvoltarea cunoștințelor financiare și manageriale sunt esențiale, la fel cum e cunoașterea legislației minime obligatorii. Pe lângă implementarea de sisteme și procese de lucru, alegerea înțeleaptă a persoanelor cu care un antreprenor dorește să lucreze valorează mult într-o afacere. Dacă este posibil, alegerea unui mentor ajută foarte mult.
Maria consideră că educația financiară ar trebui implementată în mod obligatoriu în toate școlile (licee, universități, colegii) din România, indiferent de specificul acestora.
Eu aș vedea un curs de management financiar și management în afaceri obligatoriu pentru oricine ar dori să își deschidă o societate comercială în România. Instituțiile abilitate ar trebui să relaxeze birocrația, mai ales după această perioadă de pandemie, și să acorde asistență persoanelor doritoare să pornească pe acest drum. Trebuie mai multă implicare și suport din partea tuturor pentru a crea un mediu antreprenorial competitiv. Acest suport pentru antreprenoriat și inovare ar fi singura șansă ca să recuperăm diferențele care ne distanțează de atâtea state europene care au mai puține resurse (naturale, intelectuale, etc) decât noi. E nevoie de o schimbare de mindset la nivel de instituții și de persoane motivate să facă această schimbare.
Sistemul educațional românesc ar putea implementa din cel din Emirate mai multe elemente pentru a-și crește eficiența. Conținutul actualizat și interactiv, benchmarking al programelor cu cele ale altor universități de renume si accentual pus pe abilitati si mai putin pe memorare. Investiții în cercetare și materiale de suport la universități. Programe de dezvoltare profesională pentru profesori de la instituții renumite și cu rezultate notabile. Nu în ultimul rând, tratarea studentului ca un client, iar lista de propuneri a Mariei Păuceanu ar putea continua. Dar pentru că știm cât de lent se produc schimbările în România, nu ne facem mari speranțe pentru viitorul apropiat.
Cum poate ajunge un tânăr din România să învețe în Emirate
Cursul predat de Maria Păuceanu în Dubai în fiecare semestru (și la mai multe secții) este cursul de Inovare și Antreprenoriat, obligatoriu pentru toți studenții, indiferent de domeniul de studii. Aici lucrează cu studenții la fundamentele managementului financiar, formarea unui mindset de antreprenor (mentalitate de creștere, thinking outside the box), samd.
Aplicarea metodei de design thinking pentru a inova/dezvolta produse și servicii mai bune, planul de afaceri canvas, metodologia lean startup și managementul inovării sunt alte elemente ale cursului său. Aici a dezvoltat foarte multe aplicații practice, iar când activitatea a fost 100% online, a trecut la varianta digitală a exercițiilor.
Competențele pe care un absolvent trebuie să le aibă la finalizarea studiilor sunt mai multe, în funcție de specializare, dar competențele antreprenoriale și cele de comunicare sunt obligatorii. Orice curs are componenta de prezentare orală a unor proiecte. Proiectele de absolvire, de exemplu, sunt strâns conectate cu industria și se solicită rezolvarea unor probleme reale ale companiilor, pe cât posibil.
ASE București are încheiat un parteneriat pentru schimbul de studenți cu o universitate din Dubai. Asta este o modalitate ca un tânăr român să ajungă să studieze aici. De asemenea, studentii straini se pot inscribe la universitatile private din UAE contra cost. La universitatile de stat, de moment, sunt acceptati doar localnicii sau cei care vin prin programe de schimb de experienta.
Maria a întâlnit studenți la facultățile de turism și geografie care fac practică la hotelurile din Dubai tot în baza unui acord de cooperare între universitate și lanțul hotelier respectiv. Există și posibilitatea achitării taxelor de studii, dacă se dorește acest traseu. De menționat că anul trecut erau inregistrate în Dubai aproximativ 170 de universități, marea majoritate private.
Dorul de Europa și planurile de viitor
Maria Păuceanu se gândea inițial la o reîntoarcere în Europa în viitorii 2-3 ani, însă din cauza pandemiei trebuie să-și regândească strategia de viitor. Printre cele mai evidente piedici în realizarea planului inițial, ea menționează motivele economice cu care se confruntă toate țările în prezent, precum și restructurările economice.
Sfaturile venite de la Maria Păuceanu pot ajuta mult la schimbarea mediului educațional și antreprenorial din România. Ne mândrim cu români în elita educațională mondială, dar asta nu ne face viața mai bună. Dacă nu facem nimic pentru a-i păstra acasă, ei vor schimba lumea acolo unde se duc, în loc să schimbe lumea în care trăim.
Mai mult ca oricând, prezența digitală și brandul propriu a devenit o nevoie stringentă. E nevoie de disciplină financiară, obiective precise și realiste, și lucrat continuu la dezvoltarea personală și profesională. Nu există o rețetă a succesului – succesul ni-l creăm singuri și trebuie să ni-l definim noi înșiși. Eșecul e doar o dificultate pe drumul spre succes. Singura măsură pe care o recomand este compararea cu noi înșine din trecut – și trebuie să lucrăm constant să devenim cea mai bună variantă a noastră.
Maria Păuceanu ne amintește că situația prezentă aduce o mulțime de oportunități pe toate planurile. Trebuie să știm clar ce vrem și care sunt parametrii care o definesc.
Lasă un răspuns
Tu ce părere ai?Lasă un comentariu!