Laura Lupu Degusteria Francesca

Afacerea pe care o analizăm astăzi a apărut în peisajul bucureștean din două mari motive: dragostea pentru Italia și dorința unui manager de corporație de a fi pe cont propriu. Laura Lupu, fondator Degusteria Francesca, ne detaliază cele de mai sus și ne prezintă lecțiile învățate în timpul călătoriei sale antreprenoriale de peste 9 ani.

 

Laura Lupu este un exemplu reprezentativ pentru o categorie tot mai mare din populație. Vedem din ce în ce mai des cum angajați din multinaționale ajung la 40 ani cu conturile bancare pline dar storși de energie. Prea multe Excel-uri și Power Point-uri, prea multe nivele ierarhice, proces decizional lent, multe alte elemente construiesc cel mai rapid drum spre starea de burnout.

În jurul vârstei de 40 ani, managerul de corporație are două variante. Pe de-o parte, speră ca munca sa va fi suficient de apreciată încât să îi asigure o poziție mai importantă, poate chiar într-un sediu dintr-o altă țară.

În cea de-a doua versiune, se gândește tot mai des la opțiuni de exit. Are o idee, poate o pasiune și își asumă responsabilitatea de a-și deschide propria afacere. Nu toți sunt pregătiți pentru așa ceva, o posibilă explicație a faptului că astfel de inițiative sunt, din păcate, în primul rând sortite eșecului.

Degusteria Francesca este un exemplu fericit și aflăm de ce, în cele ce urmează.

 

Laura Lupu, varianta corporate

Surprinzător sau nu, studiile Laurei nu au nimic în comun cu traseul său profesional. Cinci ani de facultate în cadrul Politehnicii București, secția Optică și Aparatură Medicală, nu au făcut altceva decât să o convingă de faptul că ingineria medicală nu este pentru ea.

Încă din anii facultății, s-a angajat ca agent de vânzări. 17 ani a petrecut în mediul corporate, dintre care 15 în poziții de marketing.

Se mândrește cu CV-ul său, deoarece a reprezentat branduri puternice din industria farma, alimentară și mai ales de țigări. A simțit că activitatea sa generează schimbare, în primul rând pentru propria persoană.

Corporația te învață ce înseamnă tenacitatea, dorința de a avea succes. Este o excelentă școală, până la un punct. Ca om de marketing, ai șansa să colaborezi cu toate funcțiunile unei organizații, să înțelegi procesele unei afaceri, ceea ce mi-a fost extrem de util în rolul de antreprenor.

Din păcate, există și reversul medaliei. Deși presupune reguli și proceduri stricte, corporația mai înseamnă și mult haos, generat de o mare fluctuație de personal. Deși bugetele de marketing sunt impresionante, foarte rar campaniile de promovare influențează cu adevărat comportamentul consumatorului.

Atunci când problemele de la locul de muncă au devenit mai mari ca satisfacțiile, Laura a știut că e momentul să creeze ceva semnificativ. Hotărârea era luată definitiv: viitorul său nu avea cum să fie într-o multinațională. S-a bazat foarte mult pe sprijinul soțului său, Mihai, cel care avea și are în continuare un business de succes în domeniul construcțiilor.

 

Degusteria Francesca – din dragoste pentru Toscana

Pe plan personal, Laura și Mihai au fost mereu atrași de un singur loc din această mare lume. Un concediu în Toscana s-a transformat în cinci, 10, 20, chiar câteva vizite pe an. Mereu de plăcere, deoarece întotdeauna este ceva de descoperit, apoi, treptat, din dorința de a cunoaște oamenii locului, de a obține colaborări.

Au fost fascinați de produsele autentice, de pitorescul peisajelor, de oamenii locului… Acum, stând la o cafea cu Laura, observi imediat cum chipul i se luminează când vorbește despre micii afaceriști italieni care au ajuns cunoscuți în România datorită ei.

Un foarte bun exemplu este producătorul pastelor Mancini, brandul servit în Italia în restaurante cu stele Michelin. Aflu de asemenea despre prăjiturile realizate exclusiv din condimente naturale, sau despre cum să căutăm produse autentice cu sigla DOP (rețete originale italienești, vechi de peste 100 ani).

Cu mare părere de rău se gândește la evenimentele din ultimul an, care au împiedicat-o să își viziteze colaboratorii, să participe la târguri, să stea alături de ei și să afle noi și noi povești ale Toscanei.

 

Pipera, dormitorul oamenilor cu bani

În vara anului 2012, aventura Laurei în antreprenoriat începea cu un magazin online, o petrecere costisitoare de lansare și multe cheltuieli de promovare nerecuperate nici până în ziua de azi. Singurul lucru bun din acea perioadă a fost relația dezvoltată cu furnizorii, cu toții producători autentici, din diferite zone ale Italiei.

După un an de încercări, tatonări și dezamăgiri, și-a spus că ar trebui să iasă din mediul online și să vină mai aproape de segmentul de clienți vizat. Așa a apărut primul magazin fizic, localizat în zona Pipera, o mișcare aparent câștigătoare, doar că…

Cinci ani cât am stat în Pipera, am fost captivă unei comunități. Mă aflam de fapt în dormitorul oamenilor cu bani, fiindcă localnicii nu își fac aici cumpărăturile. Am simțit că magazinul nu are niciun viitor și că trebuie să îl mut într-o zonă accesibilă pentru un public mai larg.

Cred că nu există antreprenor la început de drum care să nu ia decizii eronate. Mulți dintre ei renunță, dând vina pe neșansă, bariere, piedici din partea statului sau a oricui altcuiva. Cei care aleg să se reinventeze, ajung, mai devreme sau mai târziu, să se bucure de roadele muncii lor.

Pentru Laura Lupu, toate aceste experiențe nereușite au însemnat, de fapt, pași în direcția potrivită. A învățat că într-o astfel de afacere trebuie să ai răbdare, să scrii un plan de afaceri, să stabilești o strategie. Să nu te bazezi doar pe intuiție, pe speranța că totul va fi bine.

Dârzenia câștigată în corporație, know-how-ul în marketing și suportul familiei au adus-o în sfârșit acolo unde își dorea: creatoarea unei afaceri sustenabile, unul dintre puținii furnizori de produse artizanale italienești, cu o clientelă fidelă și rezultate pe măsură.

Cu bucurie, Laura Lupu ne anunță că 2020 a fost primul an cu adevărat profitabil din istoria Degusteria Francesca. De asemenea, primele patru luni ale anului i-au adus cifre foarte bune, care îi permit să vizeze o creștere anuală de 20% pentru următorii ani.

 

Cum arată astăzi Degusteria Francesca

Astăzi, Degusteria Francesca înseamnă un bistro minunat pe strada Mihai Eminescu din capitală. Aici, fiecare raft te îmbie cu gusturi rafinate, datorită celor câteva sute de produse aproape în exclusivitate importate direct de la producători italieni. Sunt 10 angajați care se asigură că patru linii de business funcționează perfect.

Laura Lupu Degusteria Francesca

În afară de retailul tradițional, aflu că peste 30% din veniturile anului trecut provin din comenzile de cadouri. Numai de Crăciun, s-au livrat în toată țara peste 2000 cozonaci Panetonne, alături de alte pachete conținând produse gourmet sau vinuri alese din toată Italia.

Mai regăsim Degusteria pe la evenimente de business, în calitate de furnizor de catering. De asemenea, produsele din portofoliu sunt distribuite în magazine tip băcănie, un alt model de afaceri care a luat avânt în ultimii ani.

De altfel, colaborarea cu băcăniile reprezintă principalul obiectiv de dezvoltare. Laura Lupu se declară încântată de faptul că tot mai multe astfel de afaceri s-au deschis în ultima vreme în București:

Apariția băcăniilor este o dovadă a faptului că publicul românesc este tot mai interesat de produsele artizanale. Educația cumpărătorilor, gusturile tot mai elevate, implementarea unui stil de viață sănătos – tot ce se întâmplă acum este în favoarea produselor artizanale.

 

Degusteria Francesca, opțiunea italiană corectă

Viitorul sună bine pentru băcănii, deoarece micii producători preferă această piață de desfacere modernă. Aici includem și furnizorii italieni, care foarte rar au fost văzuți pe rafturile marilor lanțuri de magazine.

Sunt cel puțin două motive pentru acest lucru. În primul rând, cei mai mulți dintre ei nu au o capacitate extinsă de producție pentru a susține volumele solicitate de un hipermarket.

Mai important, explică Laura Lupu, unele categorii de produse necesită pre-procesare înainte de a fi puse la raft. De multe ori, asta presupune pierderi, cum este cazul brânzeturilor de exemplu. Hipermarketul nu deține resurse pentru așa ceva, în timp ce Degusteria face asta pentru a asigura o experiență culinară premium.

Până la urmă, consumatorul trebuie să înțeleagă că prețurile nu sunt cu mult mai mari între produse din aceeași gamă – gourmet versus supermarket. Diferența e făcută de garanția calității, de povestea pregnantă a unui producător artizanal.

Revenind la Degusteria noastră, aflăm că în București sunt foarte puțini reprezentanți similari ai bucătăriei italiene. Laura Lupu a creat un brand puternic deoarece a învățat din greșeli și a avut puterea să se reinventeze. Nu ar fi reușit fără Mihai, soțul și partenerul său silențios de business, așa cum îl caracterizează cu multă dragoste și recunoștință.

Deși nu sunt atât de cunoscuți pe cât și-ar dori, se bucură de faptul că produsele lor sunt savurate în cele mai surprinzătoare locuri. De multe ori, clienții unor hoteluri sau restaurante din București nu știu că servesc o bomboană, un salam sau un vin din portofoliul Degusteriei.

Atâta vreme cât comenzile vin în mod constant, Laura Lupu va continua cu aceeași perseverență să încânte cele mai pretențioase papile gustative.

0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Tu ce părere ai?
Lasă un comentariu!

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *