Lăsată de izbeliște de Ministerul Educației, stat, televiziuni, Ligia Georgescu-Goloșoiu încearcă pe cont propriu să strângă fonduri pentru proiectul său – educație financiară în școli, la toate ciclurile învățământului preuniversitar. De 7 ani o face cu succes, dar a devenit din ce în ce mai dificil… Este o persoană dinamică, implicată, asumată și extrem de capabilă care își dedică timpul liber derulării unui program de educație financiară pentru copii.
Copiii sunt ca un burete: absorb ceea ce li se dă. De mici, încep să înțeleagă care sunt jucăriile lor, ce au voie să facă și ce nu.
De ce nu ar învăța educație financiară pe lângă scris, citit, socoteli și geografie? De ce nu ar avea capacitatea de a înțelege lumea din jur sub forma unor principii matematice care îi vor ajuta pe viitor să aibă o relație sănătoasă cu banii?
Ligia Georgescu-Goloșoiu: o persoană studioasă, ambițioasă, cu viziune
Când era mică, își dorea să fie doctoriță sau profesoară. Mama sa a fost învățătoare, iar tatăl economist, directorul BNR din orașul său.
Îi plăceau limbile străine pe care le-a și studiat la ASE, apoi a lucrat 6 ani într-o fabrică unde primise repartiție guvernamentală. La BNR a intrat prin concurs, pe un post de economist, în anul 1986.
Ligia Georgescu-Goloșoiu este de 6 ani președinte al Asociației pentru Promovarea Performanței în Educație – APPE și doctor în economie. Din cei 37 de ani de muncă, 31 i-a petrecut la BNR. Din 1992 a fost conferențiar-asociat la ASE și Institutul Bancar Roman.
Are o voce caldă de bunică plină de povești și învățăminte, dar pe deasupra este o persoană cu o imensă putere de muncă. O simt mereu motivată, muncitoare, conștiincioasă, perseverentă chiar și în cele mai dificile timpuri. Este pretențioasă cu ea însăși, dar și cu ceilalți, cu o sete mare de cunoaștere, o bună comunicatoare, dar și iubitoare de copii.
Dacă schimbarea sistemului, ajutorarea sa pentru a întâmpina mai ușor o eventuală criză economică, vine de la oameni simpli, ce am putea face împreună? Putem dona și susține eforturile depuse de oamenii din spatele acestui proiect.
Educație financiară din copilărie
Așa gândește Ligia Georgescu-Goloșoiu și pe această viziune și-a bazat acțiunile din ultimii șapte ani. La vârsta la care alte persoane se mulțumesc să grădinărească și sa aibă grijă de nepoți, doamna Georgescu nu se complace într-o viață sedentară.
După o carieră îndelungată la Banca Națională a României, după redactarea mai multor manuale universitare, a înțeles că nici adulții nu știu prea multe despre educația financiară, d-apoi copiii? A conștientizat că astfel de lucruri ar trebui să se rezolve încă din copilărie.
Pentru a schimba viitorul unei țări este esențial să se înceapă de la rădăcină, de la vârste fragede. Doar un copil curios și informat se poate transforma într-un adult conștient de puterea și limitarea banilor.
Observând că banii, băncile, cheltuielile, proprietatea sunt noțiuni pe care cărțile pentru copii nu le tratează niciodată, și-a propus să umple acest vid de cunoaștere prin publicarea de cărți ilustrate pentru cei mici. Prima carte s-a intitulat „Banii pe înţelesul copiilor”, apărută la Editura Didactică şi Pedagogică în 2007 și distribuită în peste 3000 exemplare.
Astfel cei mici au putut înțelege cum pot economisi, care sunt principiile economisirii, de ce este bine să economisești la început în pușculiță și, mai târziu, cu ajutorul băncilor. În 2008 a mai elaborat două materiale pentru a-i ajuta pe profesori și învățători în cursurile opționale: Caietul elevului și Ghidul de predare pentru învățător.
Acest caiet respectă principiile psiho-pedagogice deja cunoscute ale învăţării, dar recomandă şi metode noi, atractive de predare, cum ar fi prin joc sau prin „Arta prezentării vizuale”.
Ghidul învățătorului cuprinde programa școlară de predare pentru învățământul primar, planificarea orelor pentru un an și pentru doi ani de studiu, proiecte didactice pentru lecțiile de educație financiară, un glosar de termeni financiar-bancari, precum și un CD cu lecțiile predate în PowerPoint.
Recent, doamna Georgescu-Goloșoiu a elaborat și un dicționar de terminologie financiar – bancară de peste 1500 pagini pe care l-a încărcat pe o platformă de e-learning, https://scoala.appe.ro, proprietate APPE, alături de toate manualele școlare și ghdurile de predare pe grupe de vâstă de la grădiniță și până la liceu, inclusiv.
Schimbări în educație, la inițiativa doamnei Ligia Georgescu-Goloșoiu!
Treptat, au început discuțiile cu specialiști din Ministerul Educației, inspectorate școlare și școli. După ce a găsit oamenii deschiși la predarea educației financiare ca materie opțională, a adus rezultatele proiectului pe masa Guvernatorului BNR. Acesta a convins CA al BNR de importanța și necesitatea introducerii acestei materii în școli, chiar pe fondul unei recomandări similare din partea Uniunii Europene, adresate băncilor centrale din Europa.
Sunt deja șapte ani de când proiectul se bucură de succes, în rândul elevilor, profesorilor și al părinților. Părinții au observat schimbarea mentalității copiilor lor care au devenit mai responsabili și chibzuiți. Ei par cei mai dornici ca acest proiect să continue, probabil și pentru că, la vremea lor, nu au avut acces la așa ceva.
Mai mult decât atât, rezultatele slabe ale elevilor români la testele PISA 2018 au relevat necesitatea continuării educației financiare în școli. Și totuși, Ministerul Educației are alte priorități… APPE este nevoită să se autofinanțeze pentru tipărirea manualelor, din sponsorizări sau chiar din… pensia doamnei Goloșoiu…
Dacă până anul trecut, asociația a avut fonduri, pandemia a lovit crunt în bugetul APPE. Pentru a continua educație financiară în școli, asociația s-a adaptat mediului online, reducând principalul cost de tipar și digitalizând toate manualele.
E important de menționat că manualele de educație financiară sunt elaborate pe grupe de vârstă, folosind un limbaj simplu, adecvat, cu multe desene și dialoguri. Sunt intuitive, ușoare și interactive. Din fericire, în jurul proiectului s-a format un grup excepțional de educatoare și învățătoare, care înțeleg importanța materiei și știu cum să transmită informația în mod creativ.
De ce educație financiară?
Pentru elevi este ceva nou. Le place să învețe prin joc, proiecte, filmulețe și vizite la diverse instituții, la piață sau în magazine. Se pare că preșcolarii sau elevii mici sunt mai receptivi decât colegii lor mai mari și chiar decât adulții.
Profesorii sunt încântați să predea o materie nouă și atât de utilă care îmbină gândirea logică cu creativitatea, dar și formalul cu nonformalul. Disciplină îi fascinează pe elevi și pentru că oferă noțiuni de „matematică financiară, istorie, limba română, geografie, antreprenoriat, comunicare, desen, muzică, etc”.
Necesitatea unei astfel de discipline vine în contextul unui sistem educațional deficitar. Ligia Georgescu-Goloșoiu propune pe această cale 3 idei de îmbunătățire:
-
alocarea unui procent corespunzător din PIB pentru educație;
-
pregătirea corespunzătoare a cadrelor didactice, chiar în cunoștințe economice și a bunelor practici;
-
îmbunătățirea infrastructurii și dotarea școlilor cu baza materială și logistică corespunzătoare.
În viitorul apropiat și-ar dori să acrediteze un curs de formare continuă online pentru educatoarele și învățătorii care predau educație financiară. Mai mult, plănuiește cursuri pentru tinerii părinți pentru a-i învăța cum să le spună celor mici despre economisire, valoarea banilor, să-i responsabilizeze în gestionarea resurselor lor.
Consider că acum în perioadă de criză, trebuie să învățăm mai mult și să aprofundăm în educarea copiilor noștri pe diverse teme: conduită, educație financiară, etc.
Un alt proiect pe care îl are în minte Ligia Georgescu-Goloșoiu este realizarea unor softuri educaționale pentru copiii performanți. Pasul următor este îmbinarea educației financiare cu noțiuni despre antreprenoriat – o inițiativă pe care o consider excelentă, premiză a unui sistem economic puternic și competitiv.
Educația financiară primită din copilărie este un lucru care rămâne în mintea viitorilor adulți oferindu-le informații vitale pentru viață.
Tu ce faci pentru viitorul țării tale?
Lasă un răspuns
Tu ce părere ai?Lasă un comentariu!