Lucky Day Fancy Shop, magazinul din Sfântu Gheorghe, județul Covasna unde conceptul zero plastic waste este susținut prin vânzarea alimentelor vrac folosind ambalaje de hârtie.
Te-ai gândit vreodată că noi, românii folosim mult prea mult plastic în viața noastră de zi cu zi? Studiile arată că deșeurile conțin din ce în ce mai mult plastic de la an la an, ceea ce constituie o tendință globală alarmantă.
Sigur îți mai amintești când erai mic și te duceai la magazin să iei 100 grame de cafea Fortuna sau bomboane cu cacao. Veneai acasă cu o punguță bine închisă pe care dacă o deschideai te zăpăcea acel miros puternic de cafea proaspăt râșnită sau de dulce.
Peste ani, încă mai simți în nări acel fior plăcut și relaxant, dar ambalajele de hârtie sunt puțin utilizate sau chiar deloc în aceste timpuri moderne. Creăm milioane de ambalaje de plastic care nu sunt folosite decât o dată și pe care ne este greu să le distrugem.
Ce știm despre plastic waste?
Un român creează în medie 261 kilograme de deșeuri anual. Unde se duc aceste deșeuri? În ape, în locuri unde oamenii cred că nu le vede nimeni, în pământ unde nu se descompun decât peste 100 ani.
Ce-ar fi dacă am schimba acest obicei urât care ne degradează planeta printr-o alegere simplă: ambalaje de hârtie?
Soluția pare simplă, însă marile lanțuri de magazine nu doresc să renunțe la ambalajele de plastic. Plasticul este la îndemână și de cele mai multe ori mai ieftin decât alte soluții.
Totuși, dacă schimbările mari nu vin de la operatorii mari, lucrurile se îmbunătățesc încet-încet datorită celor cu inițiativă. Cu o floare nu se face primăvară, dar cu o grădină, DA! Aceasta este povestea unui magazin care își propune să facă zero plastic waste tocmai în inima țării.
Kinga și Gyozo, din Sf. Gheorghe, jud. Covasna, au decis să schimbe ideile și obiceiurile nocive și învechite. Ei au deschis magazinul Lucky Day Fancy Shop unde alimentele se vând vrac în ambalaje reciclabile.
Hârtia este aici regină, așa cum a fost și în vremurile de dinainte de ’89. Cei trecuți de 30 ani știu despre ce este vorba.
De fapt, și noi, copiii ne amintim pungile de hârtie. Totul mirosea atât de frumos în acea hârtie fermecată…
Dorind să schimbe ceva într-o lume în care plasticul ne sufocă în orice colț de țară ne-am duce, cei doi soți au făcut un mic pas pentru comunitatea lor.
Căsătoriți de 17 ani, părinți a doi copii frumoși, un băiat de 16 ani și o fată de 12 ani, cei doi românași ne așteaptă în pragul magazinului lor din orașul Sfântu Gheorghe.
Cum a început totul
Cei doi dețin împreună un ruin pub, concept mai puțin cunoscut la noi, dar mult mai îndrăgit afară.
Szimpla Sfântu Gheorghe este primul ruin pub din țara noastră, iar cei care îi trec pragul nu sunt niciodată dezamăgiți.
De fapt, își promit să mai treacă pe acolo o dată măcar ei, dacă nu cu toată gașca de prieteni. Cei care au un blog personal scriu acolo despre experiența lor.
Ce înseamnă un ruin pub de fapt?
Ideea de bază este să folosești clădiri, obiecte care sunt sortite demolării sau aruncării, astfel încât să le dai viață și o altă destinație.
Se ia una bucată clădire aflată în stare dezolantă, se renovează puțin și se folosește drept loc inedit de artistic și boem numai bun de întâlnit cu prietenii. De băut o bere, două, trei mai ales.
De reținut este faptul că Kinga ne povestește despre băuturile pe care le oferă clienților. Oferta este diversificată, iar iubitorii de bere artizanală se vor simți ca în Rai.
Cei care trec pragul acestui pub vor avea de ales dintre nu mai puțin de 100 de băuturi artizanale din România. Este interesant cum ei, ca proprietari de local vor să dea o șansă micilor producători care abia „răsar” pe piață.
Povestea Lucky Day Fancy Shop
Clienții care veneau în pub pentru a cumpăra bere i-au inspirat să deschidă un magazin de cadouri.
Aici ar fi vândut bere artizanală la prețuri mai mici decât în pub, dar și 100 de tipuri de vin. Vinurile ar fi venit în procent majoritar din cramele din țară. Pe deasupra, articole de artizanat și dulciuri artizanale. Tot ceea ce considerau ei că poate fi un cadou frumos pentru oricine.
Ideea frumoasă de a oferi un cadou a dat naștere unui loc unde oamenii vin cu drag pentru a cumpăra lucrurile cu care s-au obișnuit deja, dar și să vadă ce mai e nou.
Cum atragi vizitatori într-un magazin nou-deschis?
Simplu, creezi o promoție. Kinga și Gyozo au venit cu promoția care reducea risipa de hârtie. Șase plăsuțe de cadou aduse la magazin îi aduceau clientului o cafea gratis. Pe deasupra, plăsuțele erau oferite gratis mai departe altor cumpărători.
O promoție simplă și drăguță care a adus în magazin câteva sute de plăsuțe cadou din sertarele unde stăteau nefolosite. Cumpărătorii au fost extrem de încântați când au aflat că pot alege dintre acestea. Cine nu ar fi?
Având în vedere faptul că permanent ne lovim de problema deșeurilor, și în viața particulară dar și ca și proprietari de bar și magazin, am decis să reducem, pe cât posibil, cantitatea de deșeuri pe care o producem.
Cei doi proprietari sunt în permanență preocupați de reducerea deșeurilor, așa că au înlocuit, de exemplu, paiele de plastic cu macaroane. Ideea a fost bine primită de publicul care nu se aștepta la asta.
De asemenea, la vânzare nu mai au nici măcar apă îmbuteliată în plastic. Acești pași pot părea mici, dar pe termen lung contează enorm.
Făcând cumpărături pentru acasă, am realizat că producem foarte multe deșeuri, chiar dacă suntem atenți la ceea ce cumpărăm și de aici sâmburele ideii lărgirii magazinului cu produse zero plastic waste mi-a rămas în minte. Nu am crezut, nicio clipă, că o să se facă așa un mare tam-tam pe tema asta, nu mi-am imaginat nicio clipă că o să fie subiect de presă.
Oferta de produse crește pe zi ce trece
Oamenii au venit încă din prima zi să vadă ce se vinde, iar reacțiile au variat de la “wow” la “doar atât?” ceea ce a dus la diversificarea rapidă a ofertei.
În doar două săptămâni, au ajuns de la 70 la 250 de produse care se vând la vărsat. Primele două săptămâni. Categoria de vârstă a cumpărătorilor se încadrează în limitele 25-40 ani.
Clienții sunt persoane atente la ce și cât cumpără, majoritatea făcându-și apariția pe bicicletă.
Kinga și Gyozo sunt în continuare preocupați de eliminarea risipei și a costurilor mari per produs, din cauza ambalajului de plastic.
Cumperi cât ai strict nevoie, și astfel mulți cumpără și acele tipuri de alimente de bază care altundeva sunt ambalate în cantități mai mari și sunt mai scumpe.
Probabil vă întrebați cese cumpără din acest magazin cu minuni la vrac. Cele mai vândute produse sunt orezul sălbatic, pastele din orez, diferitele tipuri de condimente.
Pe de altă parte, o altă gamă de produse iese in față când vine vorba de vânzări. Produsele bio sunt la mare căutare: detergenții bio, periuțe de dinți de bambus, bureți de vase de cânepă și cocos, bureți lufă, nuci de săpun, săpunuri și șampon vrac.
Deși alimentele și condimentele se vând toate la fel de bine, Kinga și Gyozo vor să-și lărgească oferta introducând produse locale de la producători locali: fructe, zarzavaturi, ouă, lactate, zacuscă sau gem. Totul va avea loc în timp și cu răbdare.
Sunt proiecte care se leagă de târgurile organizate la Szimpla, cum ar fi târgul de semințe, după care a urmat târgul de răsaduri, iar în toamnă urmează târgul de zarzavaturi. Este un cerc care trebuie continuat, ne spune Kinga.
Producătorii locali participanți la târguri pentru a-și face cunoscute produsele sunt încântați de ideea celor din spatele Lucky Day Fancy Shop.
Fragmente de viitor
Lucky Day Fancy Shop dorește ca în 2 ani să fie magazinul preferat pentru cumpărători de produse de larg consum: produse alimentare, miere, lapte, pâine, carne, zarzavaturi, fructe, condimente, detergenți, cupe menstruale, absorbante care se pot spăla și așa mai departe.
Pe de altă parte, planurile lor ating și alte direcții.
E mult de povestit, avem foarte multe proiecte, evenimente care țintesc diferite categorii de oameni, de la târguri și expoziții, până la prezentări de modă, evenimente cu și despre câini, donări de sânge…
Este emoționant să vezi că, într-un colț de țară, se încearcă lucruri văzute, auzite pe afară, iar oamenii le receptează bine. Parcă ai o speranță că viitorul va fi mai bun, mai luminos, mai responsabil. Foarte puțini tineri se preocupă de lucrurile pe care le cumpără pentru acasă.
Asta ar trebui să le dea de gândit. Până la urmă viața în sine necesită o strategie pe termen lung. Ceea ce mâncăm azi ne oferă starea de bine sau boala, problemele de mâine. Ceea ce tăiem astăzi înseamnă copacul pe care mâine copilul nostru va ști să îl recunoască doar în cărți.
Există lucruri pe care nu le învățăm la școala, la universitate, dar care sunt la fel de vitale ca număratul, cititul sau scrisul.
Oameni ca aceștia din Sfântu Gheorghe, să tot vedem. Avem nevoie de mai mulți pentru o schimbare la nivel național.
Lucky Day Fancy Shop: Make a difference! Be good! Be kind! Choose to help!
Acesta este motto-ul Kingăi. Iar creația sa, magazinul Lucky Day Fancy Shop, este ca o bucățică de Rai pentru cei care își doresc să trăiască sănătos. Pentru cei care vor să mănânce ce-și gătesc acasă și care reduc amprenta de carbon pe care o lasă în urma lor.
Pe deasupra, gazdele sunt mereu cu zâmbetul pe buze, primitori, săritori, iar decorul pare scos din alte vremuri.
Întrebarea pe care mi-o pun și eu în acest moment: când mergem la Sf. Gheorghe?
Lasă un răspuns
Tu ce părere ai?Lasă un comentariu!