Marius Ștefan Autonom

Cine și-ar fi imaginat vreodată că o afacere de închirieri auto va deveni un etalon în antreprenoriatul românesc? Și știți care e partea frumoasă? După discuția cu Marius Ștefan, am ajuns la concluzia că Autonom este doar ideea. Nevoia latentă acoperită la un moment dat și transformată într-o afacere de succes. Mijlocul prin care doi frați revoluționează mediul de afaceri, în special datorită valorilor personale după care se ghidează.

 

A fost să fie rent-a-car, însă putea fi foarte bine orice altceva. Dintre afacerile încercate de-a lungul timpului de familia Ștefan, Autonom a luat amploare și le-a permis celor doi frați să pună în practică convingerile personale.

Succesul Autonom se datorează unui cumul de factori simpli, din care avem cu toții de învățat. Cred cu tărie că valorile, principiile Autonom pot fi replicate în orice domeniu, atâta vreme cât există oameni de business cu capacitatea și dorința de a-i dezvolta pe cei din jur.

 

Frații Ștefan, înaintea erei Autonom

Despre Dan și Marius Ștefan, s-a scris în foarte multe rânduri. Fără să vreau să mă repet, am să încerc totuși o sinteză a aspectelor relevante.

Astfel, trebuie neapărat subliniat că mama lor a fost primul anticar din Piatra Neamț. Tatăl – un adevărat izvor de idei de afaceri. Ei – au crescut înconjurați de cărți, mereu văzând cum se dezvoltă afaceri.

Au avut o situație familială bună și totuși nu au bravat în acest sens. Familia Ștefan a dus o viață simplă, o dovadă fiind faptul că au locuit mulți ani în chirie, la etajul 10 al unui bloc din Piatra Neamț. Cu toate că și-ar fi permis condiții mai bune, au investit, dacă vreți, în dezvoltarea spirituală, mai degrabă decât în cea materială.

Băieții și-au testat încă din adolescență abilitățile de vânzători. Tot ce încerca tatăl lor, ei erau acolo, învățau și ajutau, fie că era vorba de țigări, tricouri, cărți sau piese auto.

Au absolvit amândoi ASE-ul din București, însă nu pot spune că le-a folosit prea mult. S-au dezvoltat mai degrabă datorită lecturii, a studiilor în străinătate, dar și prin înțelegerea greșelilor și succeselor celor mai mari decât ei.

Marius Ștefan a deținut o agenție de publicitate în București, apoi s-a îndreptat către studii în State. În CV-ul său regăsim școli celebre de business din toată lumea – Harvard, Stanford, IMD Lausanne, INSEAD sau London Business School. Deși a ajuns la un nivel înalt, conceptul ”lifelong learning” nu se întrerupe niciodată, iar eu vă pot confirma că ne-am întâlnit în sediul lor de la Autonom între două călătorii la studii în străinătate.

În același timp, fratele mai mic s-a orientat către Franța. După studii economice în Orleans sau la Sorbona, Dan Ștefan a fost aproximativ cinci ani consultant în achiziții pentru diverse companii din Paris. Câștiga foarte bine și putea trăi liniștit o viață fericită, dar a acceptat provocarea fratelui său de a se întoarce în România.

Dan Ștefan

 

Rolul domnului Ștefan în lansarea Autonom

Între timp, în Piatra Neamț, Georgică Ștefan își vedea de afacerile sale. Din 1994, s-a stabilizat pe zona auto, deținând succesiv o vulcanizare, apoi două magazine de piese auto sau un service.

În paralel, domnul Ștefan vedea idei de afaceri la tot pasul. Era în ADN-ul său să relaționeze cu mulți oameni, să se entuziasmeze de fiecare dată când i se părea lui că undeva putea exista un sâmbure de valoare.

O situație similară a apărut în 2004, când toată familia se afla în Maryland cu ocazia ceremoniei de absolvire a MBA-ului urmat de Marius Ștefan. Și cum românii nu ajung prea des în SUA și era păcat să nu profite de moment, familia Ștefan a închiriat o mașină pentru un tur de America de câteva săptămâni. La vremea respectivă, să conduci mașina altuia părea o utopie pentru un român…

Domnul Ștefan a simțit însă potențialul pentru România. Nu s-a lăsat până când nu l-a convins pe Marius să investească în așa ceva. României îi lipsea un astfel de serviciu, de fapt nici nu prea avea nevoie de închirieri auto la nivelul anilor 2000.

Marius Ștefan a decis să investească în idee, mai mult de dragul părintelui. Cu greu a identificat nișa românilor veniți din străinătate în vacanțe, care aveau nevoie de mașini pentru a se deplasa prin România.

Și totuși, afacerea s-a dezvoltat atât de repede, încât Marius a căutat sprijin pentru a crește în conformitate cu cererea. A apelat la cel mai de nădejde om din viața sa și l-a convins pe fratele său Dan să renunțe la viața din Franța.

La fel ca în copilărie când împărtășeau aceleași pasiuni pentru lectură și afaceri, Marius și Dan Ștefan s-au reunit în 2006, cu scopul de a închiria mașini. Sunt nedespărțiți de 13 ani, datorită tatălui lor care i-a mobilizat în mod abil și le-a ridicat o minge la fileu: să influențeze mediul de business românesc, în conformitate cu valori sănătoase, insuflate de doi părinți frumoși.

 

Succesul explicat prin trei factori-cheie: transparență totală, sisteme riguroase de raportare, dezvoltare continuă

În fiecare an de activitate, Autonom a înregistrat un procent de creștere a veniturilor de 2 cifre. A trecut cu bine inclusiv peste criza din 2009 când, timp de trei luni, nu au primit nicio cerere de închiriere auto.

La nivel de grup, anul fiscal 2018 s-a încheiat cu o cifră de afaceri de 54 milioane Euro și un profit net de peste 4 milioane Euro. Pe lângă sediul central din București, Autonom are 43 puncte regionale în toată țara, 600 angajați și, mai ales, o cultură organizațională unică.

Sunt cel puțin trei piloni pe care se sprijină succesul Autonom și îi voi detalia în cele ce urmează. Fără excepție, de la proprietari până la ultimul șofer, toți angajații se supun acestor reguli care, în mod evident, funcționează.

 

Drepturile și obligațiile unui angajat Autonom: salarii publice, raportare zilnică, libertate și responsabilizare

Ceea ce am făcut noi cel mai bine a fost să gestionăm intern sisteme complexe. ERP-ul implementat intern ne ajută să monitorizăm tot ce se întâmplă în țară, în echipe manageriale dispersate geografic.

Concret, Autonom a investit serios în rețeaua internă. Fiecare angajat are aceleași drepturi de acces, putând vedea în orice moment tot ce se întâmplă cu orice alt coleg. Vorbim aici de liste de prospecți, întâlniri de vânzare, valoarea facturilor, statusul comenzilor etc. Până aici, nimic ieșit din comun.

Diferența vine de la faptul că ERP-ul oferă informații considerate tabu de marea majoritate a organizațiilor. Marius Ștefan explică:

În interiorul Autonom, toate salariile sunt publice. Suntem o organizație relativ plată, unde eu, Dan și directorul de operațiuni suntem top management. Liderii de echipe sunt nivelul 2, iar diferențele dintre ceilalți angajați sunt reflectate doar în funcție de senioritate sau vechime în organizație.

Ceea ce în alte companii produce frustrare, demotivare și fluctuație mare de personal, aici în Autonom generează încredere și siguranță. Pe lângă remunerația lunară (superioară mediei din industrie), salariații se bucură de o mulțime alte beneficii. Cel mai palpabil este participația la cota de profit: dividendele, fără excepție, ajung în buzunarul fiecărui angajat!

Este obligatoriu ca, în fiecare zi, toți angajații să urce în ERP un raport de activitate. Acesta surprinde tot ce s-a întâmplat în ziua respectivă – întâlniri, telefoane, predări/preluări mașini, realizări sau greșeli, discuții și învățăminte, cărți citite, revelații și propuneri de îmbunătățire. Rigurozitate dusă la extrem, ar spune unii, dar care totuși responsabilizează, i-a demonstrat practica lui Marius Ștefan:

Noi nu avem program fix de muncă, nu ținem condică, nu monitorizăm prezența în niciun fel. Orice coleg poate lucra una sau opt ore, cu condiția ca, la ora 18, să plece de la birou. Își poate petrece timpul în fața calculatorului, în întâlniri sau citind o carte. De asemenea, pe mine nu mă interesează dacă închiriază o mașină cu 1 euro sau 100 euro/zi. Important e să declare ce au făcut în ziua respectivă, iar la finalul lunii, fiecare punct de lucru să își îndeplinească targetul.

Și pentru că am tot vorbit de cărți și dezvoltare continuă…

 

Marius Ștefan: „Bugetul pentru cărți este nelimitat în Autonom!”

Vă reamintesc că frații Ștefan au fost mereu înconjurați de cărți. Acasă, în Piatra Neamț, aveau o bibliotecă cu peste 3000 volume. Într-o perioadă din adolescență, descărcau TIR-uri întregi de cărți care ajungeau în oraș, iar titlurile cele mai interesante treceau mai întâi prin mâna lor.

Acum, lectura este lege în Autonom! O dată la șase luni, în discuția individuală de evaluare, una din întrebări este legată de titlurile pe care îți propui să le citești în următoarea perioadă.

Avem în companie o bibliotecă foarte mare. În cazul în care cineva dorește să citească o carte și nu o avem pe stoc, cumpărăm imediat. Bugetul pentru cărți de business sau de psihologie este nelimitat în Autonom!

Doar reținând acest mic detaliu și vă puteți crea o imagine despre nivelul de educație din companie. Sigur că există și buget de training, iar aici fiecare angajat trebuie să parcurgă minim 50 ore într-un an. În 2018, media a fost de 68 ore de training. Cea mai importantă este educația financiară, de care Marius se ocupă personal prin workshop-uri interne în care își echipează colegii cu cele mai noi practici și instrumente.

Marius Ștefan Autonom

Ar mai fi un amănunt, care poate face diferența între cei buni și cei excepționali. Este opțional, însă Marius Ștefan le recomandă tuturor să îl ia în considerare:

Îi invit mereu pe colegii mei să își caute un mentor informal, o persoană superioară lor din cercul de cunoștinte, pe care o admiră, cu care să-și petreacă timpul liber. De preferință din afara companiei. Când se întâmplă asta, pe mine mă interesează doar două lucruri: ce obiectiv își stabilește respectivul și ce s-a întâmplat diferit de la ultima întâlnire. Eu sunt într-un astfel de grup, Mastermind, care se întâlnește o dată la două săptămâni și ne împărtășim experiențe. Este una din cele mai plăcute experiențe de învățare din viața mea.

 

Ce fel de angajați recrutează Autonom

Totul pare de vis, nu-i așa? Câștiguri peste medie, program flexibil, dezvoltare personală și profesională, fluctuație mică… Nu degeaba, din 2014 Autonom este premiat anual drept cel mai bun angajator din România. Mai mult decât atât, este cam singura companie 100% românească nominalizată la aceste premii.

Cu toate astea, Marius Ștefan ne asigură că nu este totul atât de simplu. În primul rând, Autonom are un model de recrutare testat și perfecționat de-a lungul timpului. Astfel, se caută exclusiv pentru poziții entry-level, absolvenți de studii superioare care cunosc limba engleză și, de preferință, încă o limbă străină. Sunt evaluate atitudini și comportamente, nu cunoștințe, de care evident că se ocupă organizația. Este un interviu simplu, iar mulți candidați se blochează la întrebarea „Care este ultima carte citită?”

Recrutarea se face la nivel local, direct de către liderul echipei din care va face parte noul angajat. Pozițiile disponibile sunt de agenți de vânzări, ceea ce presupune foarte multe predări/primiri auto. Multe deplasări la client, programări în service, plimbări cu mijloace de transport…

După trei luni, echipa locală (maxim 7-8 persoane) decide dacă noul coleg corespunde sau nu cerințelor. Marius îmi spune că mulți nu trec peste această perioada de probă.

Țin neapărat să fac aceste precizări, deoarece lumea are așteptări mari de la noi. Viitorii noștri colegi trebuie să înțeleagă că în Autonom se muncește foarte mult. Rezultatele sunt pe măsură, însă joburile de aici nu sunt pentru oricine.

Altfel, dacă ai trecut de perioada de probă, te poți considera parte integrantă din companie. Te bucuri de toate beneficiile menționate mai sus și mai mult.

Nu ești doar un simplu șofer care aleargă pe la clienți. Ești încurajat să participi la evenimente locale, să te implici în campanii umanitare, să devii un membru activ în comunitatea respectivă. Ba chiar faci parte din procesul decizional.

Autonom este într-o continuă versiune Beta. Mereu organizăm grupuri de brainstorming și testăm proiecte-pilot. De multe ori, ce avem eu sau Dan în minte nu se validează, iar dezvoltarea noastră se datorează ideilor generate de echipe.

 

Recomandarea lui Marius Ștefan pentru mediul de afaceri românesc

Așa cum i-am spus și lui Marius la prima noastră întâlnire, eu cred sincer că Autonom face istorie în antreprenoriatul românesc. Îmi e foarte greu să mă gândesc la un model de afaceri similar și chiar vă rog să mă combateți.

Timpul a demonstrat că valorile lor personale reprezintă calea câștigătoare. Frații Ștefan investesc în educația angajaților, în sisteme complexe care facilitează dialogul în orice colț al țării. Autonom își responsabilizează angajații, iar aceștia lucrează de plăcere pentru un business aparent obișnuit, de închirieri auto.

Idei foarte bune sunt generate de către clienți. Este foarte simplu, clienții sunt mulțumiți de serviciile noastre și ne spun: „Aș vrea să am un furnizor ca tine în domeniul X”. În acele momente, ne gândim, testăm și investim dacă putem aduce noi valoare adăugată. Sfatul meu pentru orice CEO este să iasă din birou și să se întâlnească cu clienții săi.

Așa s-a întâmplat, de exemplu, când Autonom a investit în sisteme frigorifice, pentru că un client i-a spus chiar lui că ar avea nevoie de frig în rulotă.

Sau, anul trecut, când un alt client s-a văitat de serviciile de asistență rutieră. A rezultat una din cele mai mari achiziții din istoria Autonom, care s-a transformat rapid în cea mai mare companie de asistență rutieră din România. Este o informație cunoscută în industrie, dar comunicată în premieră publicului larg, prin intermediul platformei noastre!

 

Autonom în cifre

De fapt, compania nu mai e demult un simplu furnizor rent-a-car. Doar 20% din business reprezintă închirieri persoane fizice. Restul de încasări provin din servicii adresate companiilor. Autoturismele lor sunt oferite în leasing operațional, pe termen îndelungat, către companii din toată țara.

9000 mașini noi. 17.000 predări/primiri de auto pe lună. 60 întâlniri de business programate într-o zi. Tot în fiecare zi, un manager citește 60 rapoarte de activitate provenite de la colegii din subordine.

Sunt cifre care vorbesc despre magnitudinea la care a ajuns Autonom. O afacere născută dintr-o întâmplare, dar care a crescut pentru că proprietarii au beneficiat de o educație sănătoasă.

Nu știu câți antreprenori sunt dispuși să replice exemplul oferit de familia Ștefan. Nici nu trebuie până la urmă, pentru că nicio cultură organizațională nu se aseamănă cu alta.

Ce putem face însă este să reținem câteva lucruri pe care le putem aplica. Printre acestea, puterea învățării continue. Importanța oamenilor, care lucrează cu tine, nu pentru tine. Poate faptul că nimeni nu deține adevărul absolut, iar urechile și mintea deschise mereu pot naște lucruri valoroase.

Până când ajungem să ne creăm astfel de obiceiuri, e bine să ne bucurăm că există asemenea exemple. Să privim în urmă, să înțelegem și să urmărim evoluția Autonom. Avem garanția că, atât Marius Ștefan cât și fratele său, vor aduce mereu elemente noi în afacerea lor.

 

Sursa foto: Facebook Marius Ștefan

0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Tu ce părere ai?
Lasă un comentariu!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *