Pe Miluță Flueraș îl puteți vedea la majoritatea concertelor rock importante din România. Succesul l-a cunoscut pentru că fotografiile sale reușesc să transmită privitorului mesaje puternice. A fost în fața scenei, la tragedia de la Colectiv, și numai Dumnezeu știe cum a scăpat viu de acolo. A revenit cu o poftă puternică de viață, iar asta se observă în cariera sa în continuă dezvoltare. Cu toate că el e cel obișnuit să ne surprindă în momentele cele mai expresive, vă invit să descoperiți în continuare omul din spatele aparatului de fotografiat.
Primii pași spre fotografie
Miluță Flueraș s-a născut în Onești, unde a urmat cursurile Colegiului Tehnic Petru Poni. Din 2002 s-a stabilit definitiv în București. După ce a cochetat cu Politehnica și a lucrat în publicitate, a absolvit facultatea la USAMV, cu specializarea geodezie. În acest domeniu lucrează de vreo 13 ani, la Centrul Național de Cartografie.
”Milu” (cum îi spun prietenii) a avut de când se știe o fascinație pentru fotografie. Când era mic, tatăl său făcea fotografie pe film și îi explica procesul care ducea la forma finală a unei poze. Mereu a admirat o fotografie reușită și navigând pe paginile comunităților de fotografi, și-a dat seama că își dorește să facă și el asta.
Fotografia este pentru mine un mijloc de a canaliza trăiri și de a le conserva natura efemeră. Indiferent dacă este o fotografie îndelung plănuită sau realizată într-o fracțiune de secundă, îmi doresc ca emoția să fie acolo.
Prima cameră foto și-a cumpărat-o în 2006, făcând un credit la bancă, iar în 2008 a început să facă fotografie de concert. După anul 2010 a început să trateze profesional acest domeniu.
A început cu Fuji S9500, a trecut prin Canon EOS 400D, 40D, 5D MkII, 6D ca apoi să treacă la Sony Alpha 7 S2, R2, III și Fuji X-Pro2. Acum folosește Sony Alpha 7S2, Alpha 7 III și Fuji X-Pro2. Pe lângă aparatele digitale mai are două polaroide: Onestep2 și SX-70 Sonnar.
Din fotografie de concert a început să facă bani după 2012, dar business-ul efectiv dedicat l-a început în 2016. Investiția din 2016 până în prezent depășește 25.000 Euro.
Cum poți deveni un bun fotograf autodidact
Am vrut să aflu de la Miluță cât de greu e să înveți ca autodidact arta fotografică și ce ar recomanda celor care doresc să meargă pe același drum. Am aflat că învățarea tainelor fotografiei depinde foarte mult de predispoziția înnăscută la a asimila relativ repede, dar și de a avea o oarecare afinitate pentru vizual și estetică. Indiferent de care – a frumosului sau a urâtului. Pe lângă aceste aspecte, dacă pleci pe acest drum cu determinare și o minte deschisă, nu prea ai cum să dai greș.
Aș pune accentul pe determinare, pentru că de cele mai multe ori face diferența și presupune să ai și multă răbdare. Celor care pornesc pe acest drum le-aș recomanda să nu se descurajeze imediat ce întâlnesc primele obstacole, să fie selectivi în a da importanță feedback-ului primit și, cel mai important, să fie sinceri cu ei însuși.
Fotografia de concert explicată de Miluță Flueraș
Fotografia de concert are o semnificație aparte în arta fotografică. Dacă ar fi să o explice unui necunoscător al domeniului, Miluță Flueraș ar începe prin a vorbi despre impactul unei fotografii de concert asupra artistului și asupra publicului.
Fotografia de concert e în primul rând o stare. Pentru a face ceva notabil trebuie să îți placă ce fotografiezi și să încerci să scapi de presiunea cadrelor standard. Mai mult de atât, fotografia de concert presupune stabilirea unei conexiuni aparte cu artistul și cu publicul, urmând ca aceasta să se răsfrângă în imagini.
Anul acesta, Miluță Flueraș a fondat o asociație dedicată fotografilor interesați de artele spectacolului – Asociația Stage Photo – cu scopul de a crea o comunitate dedicată fotografilor axați pe această nișă.
Atunci când pui mult suflet în ceea ce faci, nu mai încape loc de altceva.
”De-a lungul timpului, poveștile frumoase m-au făcut să continui”
Am fost dornic să aflu de la ”Milu” care sunt detaliile care fac diferența între o poză care îți captează privirea și una care trece neobservată.
Autenticitatea mă frapează mereu. Este destul de greu de atins având în vedere volumul de imagini care se produc. Mai au un impact asupra mea imaginile care trec de bariera personală și tratează cu măiestrie probleme ale lumii noastre în continuă schimbare, ale viitorului sau ale trecutului colectiv. Mă impresionează și tehnicile care pun în valoare subiectul, de exemplu în cazul fotografiei de concert, cum jonglăm cu timpul pentru a descrie mai bine scena.
Progresul personal e imposibil fără a urmări munca altor specialiști din același domeniu. Miluță Flueraș urmărește foarte mulți fotografi pe Instagram, dar primul care îi vine în minte mereu și pe care îl dă ca exemplu este finlandezul Kalle Björklid (@kalle.bjorklid). Îi place foarte mult cum acest fotograf ilustrează relația public-artist dintr-o perspectivă unică. Faptul că nu este concentrat pe tehnică, ci pe a transmite un mesaj și amprenta atmosferică aparte a imaginilor sale, este un punct forte al acestui fotograf, îmi spune Miluță Flueraș.
Colaborator al celor mai importante festivaluri muzicale
Miluță Flueraș colaborează cu drag cu o serie de festivaluri de la noi, printre care se numără ARTmania, Blaj Alive, Balkanik, Electric Castle, Rockstadt Extreme Fest pe zona de muzică, IceeFest si DefCamp pe zona de digital și UrbanEye pe zona de film. Fiecare dintre ele îi aduce noi provocări. La fiecare ediție încearcă să le surprindă esența și nota aparte.
DBE-ul este festivalul meu de suflet, unde nu sunt stresat și unde îmi pot pune în valoare la maxim potențialul creativ. Cel mai important e că îmi plac toate trupele. Atmosfera de acolo este aparte pentru că este un festival intim, suntem ca o familie.
La serviciile sale au apelat artiști ca Delia sau Andra, cu diverse ocazii. Ca videograf a colaborat cu Macanache & The Putreds la un clip. Prin intermediul lui Costin Chioreanu, a lucrat și pentru două videoclipuri cu Primordial.
Pasiunile definesc artistul
Muzica joacă un rol important în procesul creativ al lui Miluță Flueraș. Indiferent dacă e la birou, în deplasare sau la o ședință foto de studio, el ascultă muzică. Un rol foarte important în formarea lui ca artist vizual l-au jucat și filmele, regizorul său preferat fiind David Lynch. De fiecare dată când vine vorba de atmosferă, îi vin în minte capodoperele acestui regizor.
Dacă e să fac o legătură între muzică și atmosfera lui Lynch, aș face-o ușor atipic prin My Dying Bride, una din trupele mele de suflet, care m-a inspirat încă de la începuturile între ale fotografiei.
România văzută prin lentila fotografului
Am vrut să aflu de la Miluță Flueraș ce consideră el că are România atât de frumos încât a decis să rămână aici, când tot mai mulți aleg calea străinătății.
Cu toate neajunsurile, totuși aici mi-am construit cariera și nu aș putea să o iau de la capăt în altă parte. Schimbarea vine de la noi. Chiar dacă pare imposibil, trebuie să fim noi modele pentru cei din jur. Dacă am pleca toți, ce ar mai rămâne în urmă?
Sunt mulți români pe care Miluță Flueraș îi consideră modele pentru România actuală. Nu a dorit să dea nume pentru a nu influența pe nimeni, în schimb m-a trimis spre o carte lansată recent a fotografului Cornel Brad, numită „Oameni.Putere.România.”, unde cititorii ar putea găsi câteva repere.
Din păcate, o parte a elitei României s-a jucat cu borcanul plin de politică și s-a cam murdărit, consideră Miluță. Însă pentru acei adevărați profesioniști cu coloană vertebrală, el are tot respectul.
Viața după Colectiv
Miluță Flueraș a fost în primul rând, lipit de scenă, la tragedia de la Colectiv din 30 octombrie 2015. A fotografiat primele scântei, dar a conștientizat rapid gravitatea situației și a încercat să iasă cât mai repede de acolo. Din păcate, flăcările nu l-au cruțat, dar a scăpat cu viață. După o spitalizare lungă, starea lui s-a remediat și a reușit să își reia activitatea cu mai multă pasiune și poftă de viață.
Viața mea după Colectiv e mai activă ca niciodată și mă bucur de fiecare clipă. Mi-am dat seama cât de fragilă poate fi viața și cât de important e să ai oamenii dragi aproape. Din păcate, mai e cale lungă până a se rezolva toate probleme. Sunt foarte multe spații care funcționează pe proprie răspundere și nu îndeplinesc criteriile de siguranță.
Miluță Flueraș a avut mai multe expoziții personale de-a lungul timpului, una dintre ele redând fotografiile sale de la Colectiv. ”Outer Lights” a constituit un proiect experimental de fotografie de portret. Lumina a constituit un mesaj, chipurile subiecților pierzându-și trăsăturile sub incidența luminii modelatoare și devenind astfel medii de expresie. Nu a fost vorba de un mesaj concret, ci mai mult de o stare onirică dată de acele imagini, a dezvăluit Miluță Flueraș.
Miluță Flueraș e un om care își propune doar să fie sincer cu el și cu munca sa. Restul rezultă de aici. Cum putem să avem mai mulți oameni care să urmeze aceeași cale, aș vrea să aflu de la dumneavoastră.
Un articol frumos, clar ,la obiect despre un prieten,coleg,frate,menteor foarte drag. Bravo Milu, keep up the good work.