David Nicholas Canţăr – Gogitidze este un licean îndrăgostit de matematică şi care poate fi considerat un geniu. A inventat metode de calcul matematic, a făcut o plăcere nebună pentru robotică, dar nu a uitat nici de bolnavii de diabet pentru care a creat o aplicaţie online numită DZHELP. Tot el trage şi un semnal de alarmă în ceea ce priveşte învăţământul românesc.
Valoarea muncii în echipă a conştientizat-o de mic, pe când era elev în clasele primare la Şcoala „Grigore Moisil” din Ploieşti. Atunci şi-a modelat mintea și sufletul cu ajutorul prof . înv. Alina Nica. A fost cea care l-a ajutat, ca şi pe alţi colegi, să participe activ la două proiecte internaționale cu teme dedicate vârstei 6-10 ani. Au fost proiecte care au integrat metode moderne de predare, foarte apropiate de valorile educației STEM, respectiv STEAM, chiar dacă la acel moment aceste concepte abia se formau.
Tot atunci, a înțeles că interacțiunea corectă a omului cu mediul este bazată pe înțelegere și cunoaștere interdisciplinară. Titulaturi pretenţioase, mai ales pentru un copil de 10 ani… Aceste aspecte le-a aflat mai târziu, când a realizat cu câtă uşurinţă abordează proiectele în care s-a implicat.
Am manifestat dorința de a-mi aprofunda cunoștințele în domenii diverse (matematică, fizică, chimie, științele naturii), când mi-am condus cu succes propriile teme de cercetare, când am proiectat și realizat aplicații practice dedicate copiilor, respectiv bolnavilor de diabet.
Matematica vedică, marea lui pasiune
Matematica l-a atras încă din clasele primare, pentru că rezolvarea unei probleme pe baza propriului său algoritm de gândire îi dădea încredere în el. Raționamentul lui era validat, se dovedea a fi corect ori de câte ori ajungea la o rezolvare.
Mai târziu, a înțeles că matematica este instrumentul perfect de a modela natura, fenomenele naturale, sociale… Recunoaşte că, și acum, pentru el provocarea cea mai mare este de a găsi o soluție inedită, deosebită de cea clasică, pentru orice problemă de matematică. Această dorință este îndeplinită doar în proporție de 40 % din totalul exercițiilor de matematică pe care le parcurge. Dar se întâmplă și să găsească soluții mult mai simple și mai directe.
Este un antrenament al minții… cred că este un efect al jocului de șah pe care l-am practicat de la vârsta de 4 ani. Eu matematica nu o privesc ca pe o disciplină la care bifez niște concursuri câștigate, este mai mult o provocare prin care îmi testez limitele logicii, a raționamentelor, a puterii de abstractizare. Acțiunile mele sunt inspirate din interacțiunea pe care o am cu natura, cu oamenii. Cercetările din domeniul difuziei concentrice și a fenomenelor de transport molecular au fost generate din dorința de a cunoaște mai bine mecanismele vieții, ale universului.
Cu matematica vedică, Nicholas a avut primul contact pe când era în clasa a 5-a, fascinat de metodele rapide de calcul aritmetic formulate cu mii de ani în urmă de hinduși. De la el am aflat că aceste proceduri de calcul sunt folosite în dezvoltarea inteligenței artificiale. Se bazează pe 16 aforisme de bază și 13 aforisme auxiliare care sunt asimilate ca niște instrucțiuni criptate folosite la rezolvarea rapidă a diferitelor probleme matematice.
Primul studiu semnat Nicholas Canțăr-Gogitidze privind matematica vedică a fost publicat în numărul din luna octombrie 2017 a Revistei Evrika. Alături de dra prof. Oana Bălan, a lucrat la dezvoltarea unui proiect legat de metode de învățare a limbajului de programare C++. Ulterior a dezvoltat o aplicație mobilă care oferea copiilor posibilitatea de a rezolva probleme de informatică prin folosirea acestei aplicații.
Nicholas Canțăr, printre cei mai premiați elevi ai ultimilor ani!
Prima distincție importantă a apărut în luna mai 2014, la IYIPO (INTERNATIONAL YOUNG INVENTOR PROJECT OLYMPIAD – Tbilisi, Georgia). Atunci, echipa formată din Nicholas Canțăr și Vlad Ionescu a obținut medalia de argint cu proiectul Easy C++ – o aplicație pentru sistemele de operare Android și Windows, care îi ajută pe elevii începători să învețe să utilizeze cunoscutul limbaj de programare.
Nicholas a participat la multe concursuri, olimpiade și a obținut rezultate care i-au demonstrat un nivel ridicat de cunoștințe. A câştigat pe bandă rulantă medalii la olimpiadele naționale de fizică, chimie, informatică, proiecte informatice și s-a calificat în lotul național lărgit al României pentru Olimpiada Internațională Științele Pământului.
Și-a dorit să își împărtăşească şi altora cunoștințele, astfel că a început să publice lucrări de istorie, chimie, matematică sau educaţie civică în reviste de specialitate din ţară. Iată ce diversitate de subiecte:
Magia numerelor – eseu științific, Revista ”Orizont 3600”, 2015
Eroi fără nume – eseu istoric, Revista ”Prahova Eroică”, 2016
Un loc sub soare – eseu civic, ”Fenomenul migraționist și statutul actual al refugiaților”, 2016
Citiți Micul Prinț – eseu civic, ”Valențe educative ale dreptului internațional umanitar în formarea unei culturi a păcii”, 2017
De asemenea, a demarat un proiect de cercetare în domeniul chimiei fizice, legat de fenomenele de transport molecular – finalizat prin a fi premiat de Universitatea București. În prezent, Nicholas continuă cercetarea în acest domeniu, urmărind fenomenele legate de difuzia concentrică, și speră ca în scurt timp să poată strânge toate datele într-o nouă lucrare.
Pe Nicholas, doar munca susţinută şi o sete nebună de cunoaştere l-au adus la acest nivel, la o vârstă atât de fragedă.
Nu am trăit sub un glob de sticlă, închis într-o bibliotecă sau într-un laborator și am fost perfuzat cu un lichid miraculos. În fiecare zi am explorat la maxim toate drumurile pe care le-am ales să le descopăr în dorința mea de a avea o abordare interdisciplinară în pregătire: am învățat, am cercetat, am explorat, am pictat, am jucat tenis, baschet sau fotbal, am călătorit, am întrebat, am scris, am publicat… M-am simțit liber să acționez așa cum simțeam eu, iar cei cu care am interacționat m-au făcut să am încredere în mine. Așa au apărut și rezultatele, ca o consecință a activității mele.
Nivelul superior – aplicația DZHELP pentru bolnavii de diabet și echipa de robotică Ro2D2
Poate cea mai importantă realizare este o aplicaţie online dezvoltată în 2019. DZHELP îi ajută pe bolnavii de diabet și pe medicii curanți să monitorizeze evoluția bolii și schemele de tratament. Proiectul a fost deja premiat la nivel national, iar astăzi DZHELP este în faza de testare.
Aplicația DZHELP a apărut din ideea de a-i ajuta pe cei care sufereau de diabet, având în apropierea mea prieteni care se luptă cu această boală. Viața lor este sub asediul unor proceduri greoaie de monitorizare. Aplicația le oferă posibilitatea de a relua controlul asupra propriei vieți.
Primele sale încercări de a inova au fost undeva pe la vârsta de 5 ani, când se juca cu piesele Lego și-şi dorea să facă ceva mai interesant decât să urmărească pașii de construire indicați de carte. Credea că poate face ceva mai rapid și mai interesant. Bunicul, a cărui figură i-a dominat copilăria, era primul căruia îi arăta ceea ce făcea.
Robotica a fost provocarea supremă și aici s-a născut o pasiune puternică pentru el.
Aşa a început el să caute, să cerceteze, să inoveze. În vara lui 2018, împreună cu colegii și prietenii lui, Nicholas Canțăr a înființat Ro2D2, cea de a doua echipă de robotică a Colegiului Național ”Mihai Viteazul”, angrenându-se în cel mai complex proiect pe care l-a parcurs până acum.
Implicat în educația STEM pentru tânăra generație
Tot lui i se datorează şi un proiect de digitalizare destinat copiilor, gratuit. Proiectul lui Nicholas a cunoscut succesul timp de un an de zile, dar ideea se regăsește în multe platforme digitale care vin acum în întâmpinarea copiilor pentru a-i ajuta în înțelegerea și învâțarea limbajelor de programare.
Ideea de a-i ajuta pe copii, în formarea lor, și dorința de a le facilita accesul la cele mai moderne modalități de cunoaștere, de învățare, a rămas unul dintre obiectivele sale principale.
Împreună cu echipa de robotică, dezvoltă multe proiecte de promovare a educației STEM sau STEAM în rândul tinerei generații. Echipa lui a acumulat în portofoliu peste 100 de proiecte în care au fost implicate peste 2.000 copii din 20 de școli din Prahova.
Între timp, colaborarea s-a extins şi peste granițe: în momentul de faţă, Nicholas Canțăr şi prietenii lui lucrează ca parteneri cu organizații din Franța și Elveția. În februarie 2020, ei au fost activi în cadrul unui proiect dedicat educației STEM în Elveția, la Zurich, proiect susținut de organizația “Kids Tech World”. S-a întors de acolo impresionat de puterea echipei lui de robotică în a-i inspira pe copii.
A inspira prin propriul exemplu este una dintre devizele care îi călăuzesc pașii în drumul său. Îşi doreşte, nici mai mult nici mai puțin, ca el să aducă schimbarea pentru a trăi într-o lume mai bună!
Legătura dintre matematică și mediul înconjurător
Dacă ar fi să o ia de la capăt, s-ar apleca din nou asupra matematicii. De ce? Pentru că, spune el, modelează mintea, oferă oportunități nebănuite în a înțelege legile universulu. Dar nu știe dacă ar continua pregătirea spre matematică pură, pentru că simte că se îndepărtează de nevoile reale ale vieții, în sensul că îşi doreşte ca munca lui să fie mult mai concretă sub aspectul îmbunătățirii vieții și a interacțiunii omului cu mediul.
Departe de mine să spun că matematica nu ajută, dimpotrivă, dar efectele vin în timp și la modul general, abstract. Pentru ca creativitatea mea să fie stimulată, am nevoie de răspunsuri și efecte rapide. Așa funcționez eu!
Planurile lui de viitor se îndreaptă, cum altfel, spre echipa de robotică, spre pregătirea sa profesională, dar şi spre promovarea educației STEM în rândul copiilor, spre angajarea în validarea sustenabilității în societate. Doreşte enorm să contribuie la îmbunătățirea calității vieții oamenilor, dar în perfectă armonie cu natura.
Creativitatea unui om, spune Nicholas, este dictată de emoția înmagazinată în memoria lui şi nu trebuie neglijat acest aspect: frumusețea unui apus, o partidă reușită de pescuit, o plimbare cu bicicleta, un joc de fotbal cu prietenii, o carte, un film, o discuție despre nimic cu prietenii… Toate acestea, mai spune tânărul inventator, ne hrănesc sufletul cu emoții.
SOS – update rapid al sistemului de învățământ!
La finalul întrevederii, l-am rugat pe Nicholas Canțăr să le transmită ceva şi politicienilor români, pe umerii cărora apasă necesităţile întregii naţii. Înainte de orice, sfatul lui este să găsească fiecare dintre ei un moment de liniște cu ei înșiși și să se întrebe dacă vor cu adevărat schimbarea. Dar s-a referit la acea schimbare profundă, prin care să ne rupem de trecut, nu o schimbare pe care să o susțină atâta timp cât le avantajează propria poziție socială sau conturile din bănci. Schimbarea trebuie produsă la nivel profund, doar atunci el crede că vom progresa.
În primul rând ar trebui să se înțeleagă că trebuie un update al sistemului de învățământ. Criza actuală a dovedit nivelul la care ne aflăm. Într-o țară care se laudă cu una dintre cele mai performante rețele internet, în perioada de criză, nu a fost posibil învățământul online pentru toți elevii. Iar elevii de acum vor fi cei care trebuie să producă plus-valoare în economia de mâine a țării. Dacă pregătirea lor nu este o prioritate, atunci cum să sperăm că economia de mâine „o să duduie”?
Zilele din urmă, petrecute acasă din cauza pandemiei, i-au acordat răgazul de a sta mai mult de vorbă cu el însuşi și l-au ajutat să făcă ceva schimbări pe axa valorilor personale. Nicholas îşi doreşte să activeze în domeniul ingineriei aeronautice și aerospațiale. Programul Artemis îl fascinează şi crede că pregătirea sa multidisciplinară îi oferă posibilitatea de a-şi găsi împlinirea profesională în acest domeniu.
Tineri spuperdotaţi, ca el, mai sunt în ţara asta, dar este foarte important să credem în ei, în proiectele lor şi în dorinţa acestora de a ajuta România. Altfel, riscăm să ne afundăm şi mai rău în noroi…
Lasă un răspuns
Tu ce părere ai?Lasă un comentariu!