În 2012, când a apărut Impact Hub, nu exista un concept similar în București. La vremea respectivă, apăreau clădiri de birouri cu o viteză năucitoare. Furnizorii de spații comerciale se grăbeau să închirieze cât mai repede și să-și recupereze investițiile în construcții sau amenajări. În acest context, Impact Hub venea cu soluții pentru un segment aparent neatractiv pentru tot peisajul imobiliar. Oana Craioveanu, co-fondatoarea primului furnizor de servicii complete pentru micii antreprenori, ne povestește despre ce e vorba.
Pe Oana Craioveanu am vizitat-o la noul sediu amplasat în spatele Teatrului Național. În interior, totul respiră a nou și nimic nu pare lăsat la voia întâmplării. Mese cu 1-2 scaune, săli de ședință, spații de relaxare – pe toate le poți testa în funcție de trăirile pe care tu, chiriaș, le ai în ziua respectivă.
Vrei să scrii o prezentare? Te poți așeza la un birou. Simți nevoia să gândești, să creezi planuri? Nimeni nu te judecă dacă stai pe jos sau într-un fotoliu puf.
Hub-ul este, dacă vreți, mâna întinsă către antreprenori care caută mai mult decât un spațiu unde să-și desfășoare activitatea. Reprezintă locul unde își pornesc afacerea, se întâlnesc cu oameni cu provocări similare, identifică oportunități de creștere.
Cuminte sau cu minte?
De la această dilemă pare că a pornit totul pentru Oana Craioveanu. Se întâmpla în copilărie, când bunica îi spunea mereu să fie cuminte. Ea, însă, a ales în mod conștient cealaltă variantă.
Dacă ar fi fost cuminte, probabil că ar fi urmat medicina, pentru că îi plăcea în adolescență să petreacă timp în cabinetul de reumatologie al mamei sale. Școala însă a dat-o înapoi, fiindcă i-a fost imposibil să se împrietenească cu chimia anorganică.
Dacă ar fi fost cuminte, s-ar fi rezumat să ia doar distracția din vacanțele de vară petrecute pe la bunici, alături de cei șase veri ai săi. Pentru că însă era a doua ca vârstă, a ales responsabilitatea de a avea grija lor și și-a procurat primele lecții de leadership.
Dacă ar fi fost cuminte, ar fi completat orele de studiu în facultate cu diverse programe de practică, sau poate un prim job plătit. Intuiția însă i-a spus să aleagă organizația studențească AIESEC, fără de care, cu siguranță, nu am fi vorbit astăzi despre Impact Hub.
La AIESEC, Oana a înțeles pentru prima dată ce înseamnă viziune, misiune și valori pentru o organizație. A testat puterea lucrului în echipă, a abilităților complementare, dar și satisfacția urcării în ierarhia organizației: la 22 ani, Oana Craioveanu era președintele AIESEC în România, având în subordine 500 studenți din toată țara!
Experiența AIESEC, perspectiva globală și de ce a ales Oana Craioveanu să se întoarcă în România
Pentru a ajunge liderul organizației, a demonstrat capacitatea de a-și provoca colegii și comitetele locale să țintească ambițios și să facă performanță într-o rețea globală în care est-europenii erau încă prea puțin cunoscuți.
Am investit mult din timpul și energia mea să înțeleg „diversitatea culturală” între orașe, între centrele universitare în care activa AIESEC, ca să putem ajunge la o formă de planificare și strategie organizațională relevantă pentru toți – indiferent că era despre București, Galați, Cluj sau Pitești.
În calitate de președinte AIESEC, Oana Craioveanu a ajuns să reprezinte România la nivel global. Doi ani cât a deținut această funcție, a călătorit prin toată lumea, în căutare de oportunități de dezvoltare. A avut de asemenea ocazia să învețe enorm de mult de la partenerii și suporterii corporate ai AIESEC, deoarece în 2002 se lucra activ cu un Board of Advisors cu CEOs, o noutate inovatoare chiar și pentru mediul de business la acea vreme.
Oana a ieșit din organizație echipată cu dorința de a schimba în bine mediul înconjurător prin conectarea tinerilor talentați.
Asta face AIESEC – creează lideri cu perspectivă globală, interesați de binele societății și al indivizilor în egală măsură, iar Oana Craioveanu este unul dintre ei!
După această experiență, a ales să își continue cariera în Franța. Și-a spus că vrea să vadă ce înseamnă să lucrezi în străinătate, într-o multinațională de servicii unde procesul de învățare este la cote maxime. Doi ani de HP în Franța și Elveția i-au fost suficienți să ajungă la concluzia pe care a simțit-o dintotdeauna:
Îmi place mult efervescența din România. Este un mediu pe care îl înțeleg mult mai bine și în care poți face lucruri foarte interesante. Este o țară în continuă creștere care oferă oportunități, atât la nivelul anului 2006 când m-am întors eu, cât și astăzi.
S-a angajat la Citi în București, deoarece a fost atrasă de perspectiva unui an de rotație prin toate departamentele. Și totuși, după doar două luni, banca avea nevoie de un om stabil la trezorerie, iar Oana a spus da. Nu era chiar locul perfect de unde putea schimba lumea, dar măcar programul îi permitea un timp și un buget personal pentru încercări, gânduri și proiecte extra.
Frământările care au dus la apariția Impact Hub
În toți acești ani în care am fost trader interbancar, m-am întrebat mereu ce vreau eu de la viață? Ce model ar putea funcționa și cum mă pot eu dezvolta în același timp din punct de vedere uman?
În decembrie 2010, trei prieteni de-o viață, foști colegi de facultate și în cadrul AIESEC, stăteau la un vin fiert și povesteau. Toți aveau job-uri îndestulătoare, de care însă nu erau complet satisfăcuți. Oana era expertă în finanțe, Vlad Craioveanu în marketing sportiv, iar Alexandra Pode în training și dezvoltare profesională.
Toți trei aveau pasiuni diverse și își doreau să schimbe lumea, să aibă impact social. Se punea însă întrebarea când vor avea timp să se ocupe de aceste pasiuni? Unde și cu cine se pot ei conecta pentru a le pune în practică?
Așa au început întâlnirile periodice, iar numărul participanților a crescut rapid de la 3 la 20 persoane, o parte provenind din fosta echipă AIESEC, dar nu numai. În câteva luni, Oana își părăsea postul din bancă și închiria două camere de 50 mp, în Centrul Vechi vizavi de sediul BNR.
Acolo, un spațiu gol, rece și învechit prindea viață deoarece câțiva oameni veneau pentru networking, nu pentru a fi impresionați de facilități. Plăteau cu bucurie un abonament lunar pentru a susține trei entuziaști, dar mai ales pentru a-și lărgi cercul de cunoștințe și a întâlni oameni cu pasiuni și provocări similare.
De la mic la mare, în doar un an
Mulți dintre acei oameni sunt și astăzi în ecosistemul Impact Hub. Au evoluat împreună, și-au dezvoltat afacerile și competențele personale.
După doar un an, cămăruțele din Centrul Vechi deveniseră neîncăpătoare, ceea ce i-a determinat pe cei trei fondatori să închidă proiectul-prototip, mai repede decât se așteptau.
Au lansat așadar o campanie de crowdfunding și au acumulat rapid bugetul pentru un spațiu mult mai mare. În iunie 2012, Impact Hub se deschidea pe Splaiul Unirii, lânga Hanul lui Manuc, 600 mp distribuiți pe două etaje. 50 antreprenori au încheiat contracte pe termen lung, având certitudinea că acolo, în hub, este locul perfect în care își pot dezvolta afacerile.
În 2017, Impact Hub se muta în clădirea Timpuri Noi – 1600 mp. Din iulie 2019 este prezentă și la Universitate, iar în cel mai scurt timp se va deschide al treilea spațiu de co-working, în zona Floreasca. Foarte curând, Impact Hub va număra 6300 mp! Față de 50, în urmă cu 8 ani…
Modelul de afaceri Impact Hub, explicat printr-un cuvânt cheie: conectivitate
Din punct de vedere logistic, modelul e destul de intuitiv. Impact Hub subînchiriază spații de lucru către antreprenori, freelanceri sau ONG-uri. Așa au început, așa se întâmplă și astăzi, cu o mică excepție pe care o detaliem imediat.
Chiriașii plătesc o taxă lunară către un singur furnizor care le asigură spațiu, încălzire, internet, servicii de curățenie și mentenanță. Impact Hub asigură astfel nevoile de bază ale unei afaceri, însă asta e doar o mică parte din avantajul competitiv. Așa cum Oana Craioveanu a învățat să facă business în HP sau Citi, așa se luptă să se întâmple și în cazul comunității Impact Hub.
Beneficiul major constă în conectarea la comunitatea acestor antreprenori la inceput de drum, dar mai ales apropierea de marile corporații. Pe modelul „chirii mici, conferințe mari”, cheia succesului o reprezintă organizarea de evenimente în spațiile generoase de conferințe. Până la urmă, toată lumea are de câștigat din aceste interacțiuni: antreprenorii fiindcă văd către ce trebuie să tindă, iar multinaționalele fiindcă se bucură de o agilitate mai puțin specifică lor.
În acest context, mare mi-a fost mirarea să găsesc, la Impact Hub Universitate, sediul unei importante reprezentanțe în România din domeniul medical. Sau, să aflu de la Oana că Orange are o zona dedicată în sediul de la Timpuri Noi.
Comunitatea reprezintă un atu atât de bine impregnat, încât chiar și corporații mici sau mari își doresc să facă parte din acest spațiu!
Impact Hub – pionierul care rămâne relevant
E senzațional să fii tu cel/cea care identifici o nevoie și rezolvi o problemă. Afacerea ta va fi mereu recunoscută drept deschizătoare de drumuri. Valoarea ta va fi dată inclusiv de numărul de afaceri care se vor deschide după tine, pe nișa ta.
Toți cei care au experimentat așa ceva vorbesc despre beneficiul competiției, despre cum concurența te face să devii mai bun. Mulți nu înțeleg acest lucru, vor să rămână ei primii, singurii sau cei mai cei. Când apar noi concurenți, în loc să se reinventeze, își cam plâng de milă.
Ei bine, Impact Hub este exemplul perfect care confirmă teoria pionierului relevant. Când ei s-au lansat în 2012, nu exista așa ceva în România. Coroborate cu explozia tehnologică și cu prioritățile noilor generații de absolvenți, spațiile neconvenționale de lucru devin o alternativă tot mai atractivă pentru angajatori.
În ultimii ani, s-au deschis o mulțime de spații de coworking, fiecare cu caracteristicile și avantajele lor. Până la urmă, este tot o industrie creativă, care oferă un instrument de motivare a angajațiilor.
În tot acest timp, Impact Hub continuă să câștige anual premii de excelență. Rămâne parte a rețelei globale Impact Hub, cu prezență pe 5 continente și în peste 50 țări. Cel mai important, duce crearea de comunități la un alt nivel și oferă mai mult decât un spațiu pentru creativi sau conferințe.
În fiecare zi, scopul echipei e să identifice oportunități pentru comunitatea lor extinsă. Vorbim despre apropierea de multinaționale, iată, mai nou prin deschiderea unui spațiu de coworking în principala zonă de business a Bucureștiului. De programe de mentorat sau acceleratoare de afaceri. Chiar de oportunități de finanțare, pentru că, a propos, Oana Craioveanu a fost și coordonatoarea platformei de educație pentru antreprenori Startarium, lansată de Impact Hub în colaborare cu ING Bank!
Nu a fost niciodată despre spațiu, ci despre sprijin acordat antreprenorilor. Este despre a oferi tuturor clienților noștri experiențe de lucru, spații și comunități care să aducă inovare și susțină creșterea ecosistemului local de business și antreprenoriat.
Oana Craioveanu despre succese și eșecuri, planuri de viitor
Sigur că toți acești ani nu au fost doar roz, așa cum poate ne imaginăm. Oana îmi povestește cum a eșuat lansarea Impact Hub în Cluj, din cauza unui spațiu mult prea mare, neadecvat segmentului de clienți vizat. De asemenea, exact în acea perioadă, Oana și Vlad se bucurau de apariția primului lor copil, iar eforturile de a coordona de la distanță un astfel de proiect s-au dovedit a fi sortite eșecului.
Cu toate acestea, nu avem cum să nu apreciem cum un grup de trei prieteni au pus bazele unei industrii. Ar fi de reținut că, cu un pic de creativitate, viziune și relaționare, se pot face multe, foarte multe lucruri frumoase!
Puternica expansiune de anul acesta se va stabiliza în următorii ani, iar echipa Impact Hub se va concentra, din nou, pe ce știu ei să facă mai bine. Să identifice oportunități pentru antreprenori, să organizeze evenimente cu impact social.
Pentru a fi la curent cu noutățile lor, vă invit neapărat să urmăriți calendarul postat pe site. Nu știți niciodată când vreunul dintre acestea poate fi de folos pentru voi!
Cine a putut urmări fiecare pas de dezvoltare, atât al hub-ului cât mai ales a antreprenorilor care le sunt alături, se poate considera norocos. Într-un mediu care promovează inovarea, nici nu avea cum să se întâmple altfel.
Lasă un răspuns
Tu ce părere ai?Lasă un comentariu!