Reading is cool

Sînziana Băltățescu este omul pentru care arta nu reprezintă o meserie, ci o formă de viață. Face parte din minunata echipă Reading is Cool care vrea să schimbe statisticile la nivel de România. Să arate că se citește la noi, dar mai ales să încurajeze lectura ca pe o formă de conexiune cu arta și evoluția.

 

Când am întrebat-o pe Sînziana Băltățescu în legătură cu cine este, mi-a răspuns că este una dintre cele mai grele întrebări. Ce-i drept, să sumarizezi un om atât de complex în câteva rânduri, poate fi, într-adevăr, destul de dificil. Primul lucru pe care l-a spus este „sunt artistă, pictoriță”.

În lumea Sînzianei, viața în sine este o artă, iar acest lucru se face simțit încă din cum vorbește: cu emoție, cu pasiune, cu încredere, cu speranță și optimism.

 

Sînziana Băltățescu – artistă, și mamă şi cititoare

Așa își definește Sînziana viața profesională. Evident că sunt adevăruri care se completează reciproc: în artă și-a găsit împlinirea, iar a fi mamă este, deja, o artă.

Sinziana Băltățescu Reading is Cool

Dincolo de toate, Sînziana Băltățescu este un om a cărui iubire pentru cărți se simte în fiecare cuvânt. Cititoare pasionată încă de când a învățat să recunoască literele, la șase ani, și-a onorat pasiunea citindu-i pe marii clasici, pe „scriitorii cu greutate”.

Cu timpul, a ajuns să-i fie greu să aleagă, titluri generoase erau peste tot. Acesta este punctul de plecare pentru întrebarea…

 

Cum a început proiectul Reading is Cool?

În proiectul “Reading is Cool”, Sînziana a ajuns, oarecum, din întâmplare. De fapt, a fost îndrumată, la recomandarea unui prieten, în grupul ”Reading is Cool – the Challenge”.

Blocată în partea de „clasici și scriitori cu greutate”, dar și temătoare să citească altceva, i-a surâs ideea de a primi recomandări de la oameni ca ea, care împart aceeași pasiune pentru cărți.

Timp de un an întreg, Sînziana a fost „cititorul timid”.

A urmărit provocările, s-a îmbătat cu energia extraordinară a participanților, a descoperit un spațiu sigur și s-a hotărât să facă și ea parte din provocare.

Așa și-a făcut curaj și a ajuns să participe la primul bookclub online. O adevărată provocare pentru „cititorul timid” care, încetul cu încetul, a ieșit de sub carapace și a ajuns să se simtă confortabil atunci când își împărtășește opiniile, sugestiile și ideile.

Reading is cool

 

Sînziana Băltățescu, „cititorul implicat, cu opinii, care abia așteaptă următorul club de carte”

Sînziana s-a îndepărtat de timiditatea inițială.

Mai târziu, a început să scrie recenzii pentru platforma Reading is Cool, iar când a fost cooptată în proiect, a simțit că era exact acel lucru de care avea nevoie.

Plăcerea lecturii, pasiunea pentru cărți au fost motivul firesc pentru care a acceptat să se alăture unei misiuni deloc ușoare: să schimbe în bine toate statisticile care susțin că „românii nu mai citesc”. Atât de neadevărat!

Există o mulțime de persoane care citesc, dar care nu sunt mereu vizibile. De fapt, unii, mai ales foarte tineri, chiar aleg să păstreze cu grijă discreția în legătură cu pasiunea lor pentru cărți de teamă că ar putea deveni o țintă a bullyingului. Există din păcate o reticență nefirească, o teamă nejustificată de expunere a unei pasiuni pe cât de simplu de satisfăcut, pe atât de benefică la nivel mental și emoțional.

Critica, judecata, stigmatizarea, apelativele de „tocilar” și „persoană fără viață socială” nu sunt dintre cele mai încurajatoare aspecte când vine vorba de lectură. De aceea, mulți cititori pasionați preferă să-și ascundă „plăcerea vinovată”.

 

Era nevoie de Reading is Cool?

Din păcate, știrile care îi plasează pe români în coada clasamentelor când e vorba de consumul de cultură, în general, și cel de carte, în special, fac frecvent deliciul presei. De multe ori, însă, ele sunt doar o parte a adevărului, iar în spatele cifrelor se ascund, adesea, explicații omise cu bună știință, care nu fac decât să perpetueze o prejudecată: că românii nu apreciază lectura, că generația actuală de copii nu citește și nici nu investește în cărți.

Într-o lume antagonică în care există rău și bine, frumos și urât, Sînziana a ales frumosul. Întâmplarea fericită a făcut să nimerească în mijlocul acestei comunități efervescente, sincere, pasionate și provocatoare de cititori de toate vârstele, decisă să anuleze o prejudecată care nu ne face bine.

Iar când Liviana Tane, inițiatoarea proiectului, a invitat-o să demonstreze împreună că românii chiar citesc și că adolescenții, cărora le reproșăm prea des lipsa de interes pentru lectură, pot să devină cititori împătimiți dacă le creăm contextul potrivit, viziunea ei i s-a potrivit perfect Sînzianei, care a fost fericită să intre în echipă.

Prin proiectul Reading is Cool, o mână de oameni încearcă să adune împreună grupuri efervescente de cititori. Mai mult, să creeze o sinergie care să schimbe dictonul „în România nu se citește” cu „în România nu doar că se citește, dar există un univers al cărții, o comunitate a pasionaților de cărți” care își împărtășesc pasiunile, lecturile, recenziile, părerile.

Echipa Reading is Cool este specială, cu o dinamică pe care niciun impediment nu a făcut-o să se oprească. Procesul în sine este unul extraordinar, iar Sînziana mărturisește sincer că nu-i vine să creadă că „se poate așa”, adică să lucreze într-un mediu în care să se simtă sprijinită, să se simtă împlinită și întotdeauna ascultată. Pentru Reading is Cool, stelele s-au aliniat și „nu are de gând să se oprească”.

 

Planuri de viitor

Legat de proiectul Reading is Cool, viziunea echipei este să creeze „cât toată România”, cea mai mare comunitate de cititori, de toate vârstele. Să schimbe perspectivele negative privitoare la faptul că „oamenii nu citesc”.

Își propune să interconecteze cititorii, să-i plaseze într-un mediu în care să simtă că pot crește și că sunt ascultați. „Ca un bulgăre de zăpadă” se întâmplă totul, iar Sînziana Băltățescu chiar simte că se află pe drumul cel bun.

Într-o lume în care viața este agitată, în care e greu să-ți găsești timp pentru lectură, Reading is Cool își propune să demonstreze că cititul este important, schimbător de vieți chiar.

Nicio șansă la bucurie nu trebuie risipită, în viața niciunui om. Când bulgărele de zăpadă se va rostogoli, nimic nu îl va mai putea opri.’

Reading is Cool își propune „să se țină de drum”, să aducă platforma la potențialul ei maximal, să crească, „să devină un reper în lumea cărților” și, bineînțeles, să-și crească vizibilitatea. Pe platformă se publică recenzii, articole, interviuri literare – „un univers întreg”, ne spune Sînziana. Librari, librării, procesul de fabricare al cărții, ateliere de scriere, asta speră echipa de proiect să aducă în platformă: conținut valoros, de suflet. Totul în beneficiul cititorului, care nu trebuie să plătească nimic pentru accesul la această lume, doar să-și găsească timp s-o exploreze.

 

Reading is Cool, „un fel de Wikipedia al cărților”

Aici urmează să fie reprezentate și recenzate toate cărțile din România, „recenzii altfel, într-un limbaj prietenos și accesibil, nu recenzii academice”. În loc să ne întrebăm ce-a vrut să spună autorul, aflăm ce-a simțit cititorul.

Îmbinând și utilităţi de tip Goodreads, Reading is Cool, încetul cu încetul, își propune să devină un etalon al pieței de carte din România, revoluționând modul în care cititorii se raportează la citit și necititorii, la lipsa cititului – o soluție care să adune laolaltă pe cititorii români într-o singură tabără, a celor care iubesc poveștile și le cultivă.

Platforma are grijă atât de micii cititori, cât și de adulți. Ne aduce și readuce pe toți în această lume minunată a lecturii unde totul este posibil, binele întotdeauna învinge și prietenii ne sar mereu în ajutor.

0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Tu ce părere ai?
Lasă un comentariu!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.