Pe 1 septembrie 2018, Robert Hajnal s-a clasat pe locul al doilea în „CURSA REGINA” de la Ultra Trail du Mont Blanc, cel mai dificil concurs montan din lume. I-au trebuit 21 de ore, 31 de minute si 37 de secunde pentru a parcurge cei 170 de kilometri cu 10.000 metri diferență de nivel pozitivă. Prin această performanță la UTMB, competiție care echivalează cu Champions League în fotbal, a rescris nu doar istoria alergării montane din România. Aceasta este una din cele mai importante performanțe sportive românești din 2018. De la eroul nostru i-am aflat nu doar povestea, dar am obținut și numeroase sfaturi utile pentru cei care doresc să-i calce pe urme.

 

Robert s-a născut în Petroșani, pe Valea Jiului la Poalele Parângului, într-o zi de vineri, 22 Septembrie 1989. Locuiește în Brașov din 2012, an în care a și participat prima dată la un concurs de alergare montană. Job-ul său principal este în armată, unde se ocupă de partea sportivă la nivel de unitate mai degrabă decât de instruirea soldaților gradați.

Robert Hajnal este un om căruia îi place simplitatea. Plănuiește să achiziționeze amintiri, nu lucruri, și nu judecă oamenii pentru că nu le cunoaște poveștile.

Cărțile sale preferate sunt: ”Arta Războiului – Sun Tzu, ”Living with a Seal” – Jesse Itzer, ” Unde ești” – Marc Levy și ”Invitație la Vals” – Mihail Drumeș.

 

Cum a început Robert Hajnal să alerge pe munți

Robert Hajnal

Robert Hajnal – ECO Marathon – Adora Studio

Sport a făcut de când se știe. Flotări, înot, tenis de masă, fotbal, baschet, handbal. Fotbal a făcut și de performanță o perioadă, la Jiul Petroșani.

Punctul 0 în alergarea montană a fost participarea la prima ediție a concursului Retezat SkyRace. O colegă de serviciu, alergătoare și ea, i-a anunțat că în Munții Retezat (relativ aproape de orașul său natal) se va desfășura o competiție pe munte. Atunci s-a înscris la primul său concurs de alergare montană. Urma să alerge 28 de kilometri cu 1800 diferență pozitivă de nivel. Nici nu știa atunci ce e aia. După ce terminase în 20 de minute o cursă de 5 kilometri, desfășurată în parc, a ajuns la concluzia că cei 28 de kilometri îi va face în cel mult 2 ore.

A durat mult mai mult, fiind cel mai greu lucru pe care l-a făcut până atunci, dar și cel mai satisfăcător. A terminat cu dureri de cvadricepși, deshidratat și extenuat. Pe locul 17 la general din 54 de participanți, în aproximativ 5 ore de la start.

Satisfacția a atins cote maxime seara, când am simțit că suntem cu toții parte din aceeași familie – familia alergătorilor montani. Toată lumea era adunată în jurul focului de tabără, într-o stare de relaxare și visare. De atunci, viata mea s-a învârtit în mare parte în jurul muntelui și alergării.

Următorii ani au venit cu vise îndrăznețe, obiective aproape imposibil de realizat, antrenamente epuizante. Trezit (și) în mijlocul nopții pentru a alerga. Spart bariere de kilometri, participat la competiții care mai de care mai provocatoare. Câștigat competiții, stabilit recorduri la cele mai importante ultramaratoane de la noi din țară și, într-un final, participat la unele dintre cele mai populare competiții din lume.

Pe scurt, alergarea a devenit modul său de viață și de a vedea lumea.

 

Cum arată un antrenament pentru Robert Hajnal

Robert Hajnal – Ultra Trail Cape Town

Robert a studiat la Academia Forțelor Terestre, însă când s-a apucat de alergare montană, a citit foarte mult legat de acest domeniu. A fost autodidact și a învățat foarte multe despre știința alergării. Astfel, a ajuns să știe să își facă un plan de antrenament eficient, ceea ce îl duce la rezultatul pe care îl așteaptă și îl scutește de accidentări. La fel de bine știe să își întocmească singur planul nutrițional, în funcție de cum anticipează că vor fi necesitățile corpului său la fiecare cursă. Din ce rezultate are până acum, se pare că se descurcă foarte bine.

Zilele de antrenament diferă între ele, dar ca o medie acestea presupun în jur de 150 minute pe zi. La alergare se gândește 24 de ore din 24, 7 zile din 7. Trăiește și respiră alergare.

Odihna este foarte importantă în orice sport. Din 24 de ore cât are o zi, Robert Hajnal doarme cam 8-9 ore. În plus, o dată pe săptămână merge la masaj, iar de două ori pe lună la o sesiune de hidroterapie.

Orice sportiv are zile când chiar nu are chef de antrenament. Deseori lipsa motivației înseamnă oboseală, dar uneori e pur și simplu lene. În astfel de situații, Robert Hajnal își imaginează că ceilalți alergători se antrenează și astfel se motivează să se încalțe și să iasă pe ușă. Sau se uită pe Strava și vede ce au mai alergat ceilalți, și atunci se echipează și iese afară.

 

Sfaturi practice pentru alergători

Robert Hajnal e implicat într-un sport în care folosirea eficientă a creierului e mai importantă decât condiția fizică. De aceea, pregătirea mentală pentru competiții este esențială.

Predispoziția de a îndura durerea și a continua să alergi cred că se moștenește, iar copilăria joacă un rol foarte important. Dacă ai avut o copilărie mai diferită și mai dificilă, sau chiar o viață mai grea, îți e ușor să înduri durerea la o alergare, chiar dacă durează 4 sau 22 de ore.

Recomandarea sa este ca antrenamentele să fie grele și psihic, nu doar fizic. De exemplu, alergările la 3-4 dimineața te întăresc psihic ca nimic altceva. În cărți se găsește multă informație, dar până la a o pune în practică e un pas mare. Fie îți iei un mentor care să te ajute să te întărești psihic, fie mergi la un psiholog sportiv care îți va oferi trucuri și sfaturi pentru a excela.

Știind că mulți alergători țin cont de puls în concursuri, am vrut să aflu și părerea românului care a ajuns pe locul doi la UTMB, cea mai dură cursă montană din lume. Pentru Robert, pulsul e doar un indicator al intensității efortului, al consumului de resurse, dar nu e ceva critic. E de preferat să alergi în zona aerobă (sub 160 bătăi pe minut în cazul său) prima jumătate a cursei, pentru ca apoi să mai ai resurse să accelerezi, e de părere Robert Hajnal.

Cu un antrenament potrivit reușește să stea departe și de crampele care dau bătăi de cap alergătorilor. Dacă apar în timpul unei curse, își modifică stilul de alergare pentru a nu mai solicita acea grupa musculară și mărește consumul de săruri (sodiu/magneziu/potasiu).

Consumul de lichide face de asemenea diferența într-o competiție. Robert Hajnal încearcă să consume în jur de 650ml de lichide pe oră în prima jumătate a cursei. Apoi adaptează consumul de lichide în funcție de necesitate. Dacă e foarte cald, mărește consumul, iar dacă e răcoare, îl scade.

Pe partea de nutriție, Robert Hajnal recomandă alergătorilor amatori ca fiecare să aibă două liste de alimente. O listă neagră în care să pună alimente pe care să nu le consume cu nicio ocazie. În cazul lui, acestea sunt mezelurile, chipsurile, sucurile carbogazoase. Și o listă albă în care să fie alimente foarte sănătoase, fructe, legume, nuci, semințe.

 

Academia de Alergare Montană, în sprijinul celor dornici de performanță

Robert Hajnal – Școala Alergării workshop

Acum aproximativ un an, Robert și-a spus că trebuie să ofere din cunoștințele sale și altor alergători. Gândul a fost să îi ajute să evite accidentările și să aibă un progres constant, indiferent de obiectiv, dacă vor să ajungă să alerge distanțe mai lungi sau doar să fie mai rapizi.

Așa a început să antreneze alergători în cadrul proiectului TrailRunnning Academy. Pentru că numărul doritorilor a crescut rapid, s-a mărit și echipa: Robert Hajnal și Emanuel Loghin se ocupă de planificarea antrenamentelor și stabilirea obiectivelor, iar Andra Maxim are grijă de nutriția specifică alergătorilor. Ei comunică în mod constant cu cei cărora le întocmesc planurile de antrenament și le urmăresc progresul.

Pentru a aplica în program, se completează un formular inițial cu un set minim de întrebări. În funcție de răspunsuri, se agrează un obiectiv pentru care să se antreneze. Urmează stabilirea planului personalizat, iar abia după aceea o muncă grea, consistentă și serioasă, pentru atingerea obiectivului..

Tot în ideea de a transmite mai departe, Robert a pornit și proiectul Școala Alergării – primul turneu de workshopuri despre alergare organizat în România. Se va desfășura în perioada noiembrie 2018 – februarie 2019, în 10 orașe din țară (București, Brașov, Cluj-Napoca, Timișoara, Oradea, Craiova, Sibiu, Târgu-Mureș, Constanța, Iași). Robert își propune să îi ajute pe alergători să învețe cum să alerge la cel mai înalt nivel și fără să se accidenteze.

 

Locul doi la cel mai dificil concurs montan din lume

Robert Hajnal – UTMB – Compressport

Locul doi la UTMB, cel mai dificil concurs montan din lume, este o performanță care nu are nevoie de alte detalii despre valoarea concurentului. Am vrut să aflu de la Robert Hajnal care este cea mai mare mulțumire pe care o are în urma acestei competiții și cum a simțit că este primită această performanță în țară.

Pe lângă faptul că o văd ca împlinirea unui vis personal, este o oportunitate să arăt că există mult mai multe sporturi decât cele pe care le vedem la televizor. Eu cred că succesul meu, care e la acest moment cea mai bună performanță românească în cadrul acestui sport pe plan internațional, a fost primit destul de bine, cu brațele deschise. Oamenii mi s-au părut profund impresionați.

 

Momentele dificile de la UTMB

În mod general, momentul cel mai critic la un ultramaraton e gândul de abandon. Robert nu a avut astfel de gânduri, deci nu a trecut printr-un moment critic în timpul cursei. Totuși, la kilometrul 85 a avut niște crampe stomacale și a vomitat. În 10 minute și-a revenit și s-a simțit mult mai bine, continuând să prindă alți alergători din urmă.

Cei interesați să participe la acest concurs trebuie să știe că înscrierea la UTMB se face cu 9 luni înainte. E necesar să mai fi terminat 2 ultramaratoane de peste 100 de kilometri. Chiar dacă îndeplinești toate criteriile de mai sus, ești eligibil pentru tombolă și s-ar putea să nu fi extras.

Sau, ar mai fi o variantă. Să fii alergător de elită, cum e cazul lui Robert Hajnal, și să treci peste tombolă și peste perioada de preînscriere.

Numărul românilor care fac sport ar putea crește prin schimbarea mentalității

Cred că trebuie implementată mai bine ideea că sănătatea, starea de bine mentală și fizică este în strânsă legătură cu activitatea fizică și cu obiceiurile alimentare. Dacă se pune accentul pe aceste lucruri din primele clase de școală, dacă orele de sport se fac astfel încât să le placă mai mult copiilor, cred că mult mai mulți oameni ar ajunge să facă sport mult mai devreme.

Pe cei care vor să obțină performață, Robert Hajnal îi sfătuiește să aibă răbdare, să fie consecvenți și să urmeze un plan de antrenament eficient. Fiecare antrenament pe care îl fac trebuie să aibă un scop precis. Crede că devii un profesionist în alergare când începi să câștigi constant concursuri.

Următorul concurs la care va participa Robert Hajnal este un ultramaraton în Turcia de 120 de kilometri, la care visează să termine pe primul loc.

Robert Hajnal – Penyagolosa Trails – foto: Gabriel Boia

1 răspunde

Lasă un răspuns

Tu ce părere ai?
Lasă un comentariu!

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *