Ionuț Rus este omul din spatele brandului „De IONESCU” ce oferă vestimentație din cânepă pentru bărbați și „cele mai organice costume din lume”. Este un tânăr din generația ’90 cu studii finalizate în Olanda la Universitatea din Groningen, de profesie economist, acum, antreprenor cu calități de necontestat, ce a dorit să revitalizeze o plantă de mult uitată: cânepa, aceasta fiind lait-motivul business-ului său. Cunoaște întreaga istorie a sa din România, iar în curând dorește să facă trecerea de la costume bărbătești la produse pentru casă, baie și bucătărie, totul 100% cânepă.
Tânărul Ionuț Rus țese o poveste cu valoare. Este unul dintre cei mai pricepuți în industria cânepii, și cu siguranță drumul de la stadiul de semințe până la produsul final care îmbracă bărbații a fost și este unul dificil, dar în egală măsură, frumos.
S-a documentat, a căutat lucrări științifice, teze de doctorat, s-a cufundat în biblioteci, a studiat texte care făceau referire la cânepă, la tradițiile și obiceiurile legate de ea. Foști profesori octogenari întâlniți la Facultatea de Textile din Iași au fost sursa principală cu informații utile care l-au ajutat în continuarea procesului început.
De IONESCU nu este per se un brand de îmbrăcăminte. Sper ca pe viitor să oferim spre vânzare și sămânță, ulei, ceai, săpun, făină sau lapte, orice produs de cânepă.
Despre toate surprizele care ne sunt pregătite din această plantă, cine este omul care o aduce în față, căruia îi venim totodată cu mulțumiri, dar și file din povestea De IONESCU, aflați în rândurile de mai jos.
Ionuț Rus – un aventurier anonim cu aspirații înalte
Descoperim un tânăr bistrițean ce a explorat și a cunoscut multe țări, dar care ne arată că nicăieri nu e ca acasă. Sentimentul din ultimul timp care l-a apăsat, după ce a călătorit în lung și lat, chiar un an de zile prin India și Nepal, a fost unul de dor, un dor puternic de România. Iubește Bucureștiul, în pofida altor voci, astfel este stabilit în capitală.
Când era mic voia să devină director la Nike. O parte din vis s-a îndeplinit. Este director creativ la propriul business. Hainele sport de la Nike, se pare, au fost înlocuite de cele de-un aer mult mai elegant.
Studiile, cu certitudine, l-au ajutat în administrarea tuturor planurilor. A absolvit profilul de matematică-informatică la Colegiul Național ”Liviu Rebeanu” din Bistrița, Administrarea Afacerilor în Limba Engleză la Academia de Studii Economice din București și un masterat în International Business la Universitatea din Groningen, Olanda.
Pe oriunde a mers, nu a omis să arate tot ce a fost transmis în familie, una pe care o iubește și o respectă tare mult. De pe linia paternă a moștenit disciplina, rigurozitatea, eficiența, simțul sacrificiului și imperativa nevoie de-a încheia lucrul început.
Bunica din partea tatălui – binecuvântat fie-i sufletul – era o femeie puternică. Noi îi spuneam Căpitanul. Dacă s-ar fi născut în America, ar fi fost prima femeie președinte. Și-a dus însă traiul într-un mic sat, aproape de Năsăud, unde s-a ocupat cu tot ce se putea, de la făină la lapte și de la pământuri la butelii de gaz. De acolo se prea poate să fi pescuit și imboldul antreprenorial.
De la bunicii din partea mamei consideră că a obținut blândețea, optimismul, pozitivismul, toleranța. Astfel, pendulând între cele două extreme, s-a creat un mediu echilibrat, rezultând într-o copilărie fericită.
O hoinăreală revelatoare în Asia a dat startul afacerii De IONESCU
A fost odată ca niciodată este formula magică care ne introduce în tărâmul fantastic al poveștilor. Aceasta de azi s-a creionat în perioada navigării lui Ionuț din India și Nepal, acum doi ani.
Acolo, într-un sat din munții Himalaya, mărturisește Ionuț că a întâlnit un japonez cu părul alb și plete lungi, un fin connoisseur al cânepii, plantă ce o crescuse pentru sămânță și fibră atât în India, cât și Franța, Japonia și Nepal. Japonezul i-a spus că cea mai strașnică țesătură de cânepă pe care el a pus mâna, a fost o pânză de cânepă românească, prin anul 1991.
Fusese, înainte de asta, influențat de un cuplu de australieni care îi povestiseră de cânepă cu detalii semnificative și cum doreau ei să-și deschidă un magazin cu asemenea produse la întoarcerea acasă. Astfel, i s-a deschis apetitul și mai mult.
S-a suprapus gustul estetic pentru vestimentație cu pasiunea pentru această plantă la un loc cu entuziasmul și a ieșit ce azi numim De IONESCU, un brand bine conturat.
Am observat și deschiderea vesticilor – francezi, nemți, americani, norvegieni – pentru aceste produse. Știam de la bunica de „cânepiște”, căci aveam un vecin în sat de-i ziceau toți „Ion de la cânepiște”. Și la o lună după ce m-am întors acasă, am deschis această companie. Două luni mai târziu, în decembrie 2018, președintele Americii semnea celebra ”The Farm Bill”, prin care legaliza cânepa și statusul CBD-ului. Așadar, totul a fost o înțelegere tacită a stelelor, o sincronicitate.
Alte călătorii și experiențe trăite
Ionuț Rus îndrăgește să călătorească, mai ales că experiențele pe care le trăiești odată cu cunoașterea altor lumi îți aduc o groază de beneficii. Familia sa s-a arătat deschisă către astfel de posibilități, întrucât l-a încurajat să aibă primele ieșiri peste hotarele țării prin intermediul unor campionate europene de juniori de Go – un joc antic de peste 2.500 de ani inventat în China, mai vechi decât șahul și intens popularizat în Asia. Așa a ajuns Ionuț la Caen în Franța, la Veneția în Italia, în Republica Cehă sau Polonia.
Al doilea val de ieșiri l-a avut cu ocazia fotbalului, explorat destul de serios la o echipă locală, Inter Viișoara. A făcut parte dintr-o generație bună ieșind chiar și campioni naționali.
Mulți dintre acei colegi joacă și acum în prima divizie, unii au ieșit campioni în Liga I, iar doi dintre ei au debutat chiar și la națională. Astfel a ajuns în țări precum Italia, Ungaria și Germania.
Marea Britanie, Spania, Portugalia, Elveția și țările din fosta Iugoslavie le-a vizitat în perioada liceului, respectiv a facultății.
Și cum călătoriile îți oferă oportunitatea de a cunoaște oameni minunați, din diverse părți ale lumii, cu diferite stiluri de viață, există șanse să întâlnești un om doar pentru tine, care ar vrea să te poarte mândru sau mândră de mână pentru totdeauna, chiar atunci când nici nu te așteptai.
Cea mai frumoasă experiență trăită în afara țării a fost la Praga, când mi-am cunoscut doamna. Lucram la aceeași companie elvețiano-britanică de recrutare, dar nu schimbasem prea multe palavre între noi. Mie îmi plăcea mersul ei încrezător, dar ea credea că sunt prea politicos.
Ionuț Rus despre pasiunea pentru modă și tendințele acesteia
Invitatul meu a dezvăluit că al său gust estetic pentru vestimentație s-a dezvoltat treptat, încă din copilărie, precum un diamant ce a necesitat mereu să fie șlefuit. Mereu i-au plăcut combinațiile vestimentare, iar Ionuț accepta să îmbrace haine doar care se asortau.
Nu știe dacă are o pasiune pentru modă, însă dacă aceasta este singura cale potrivită care reușește să-l împace și îi îngăduie să-și exprime libertatea și pasiunea pentru cânepă, a recurs la acest instrument, fiind un cânepist convins, după spusele sale.
Nu știu dacă am o pasiune pentru modă. Nu sunt și nici n-am fost vreun styliste modéliste de haute couture.
Nu are în spate mulți ani de experiență și nu crede că este în măsură să comenteze asupra tendințelor în modă, căci deține bunul simț și recunoaște că nu este un etalon, chiar dacă face parte din această nișă. Dar, făcând un exercițiu, aruncă cu o părere la a mea curiozitate, cum că moda tinde spre minimalism și fibre naturale.
Pe lângă industria de IT și inteligență artificială, cred că produsele naturale și semințele au să reprezinte o piață tot mai mare de desfacere în următorul secol. Și cu atât mai mult este relevantă planta de cânepă întrucât poți avea o cultură în 100 de zile și două culturi pe an. Pantalonii sau cămașa, dacă nu le mai dorești, le poți arunca pe câmp. Sunt 100% biodegradabile.
Cea mai mare cumpănă de când există pe piață?
Mentalitatea, atât a consumatorilor, cât și a producătorilor, spune el. Publicul căruia i se adresează este ușor restrâns. Aduce în față un produs care nu este foarte cunoscut și nici cel mai ușor de înțeles. Pentru generația de mijloc, a părinților noștri, deși există și aici mici excepții, Ionuț Rus consideră că încă prevalează prețuirea pentru ce este străin.
Se duce o luptă acerbă de educare referitoare la cânepă. Capacitatea de producție este limitată, mașinăriile sunt vechi. E nevoie de ingineri tineri care să studieze mașinăriile învechite și să vină cu versiuni noi, beta, 2.0.
Trebuie să luăm aceste utilaje comuniste, să le scanăm, digitalizăm, optimizăm și să le îmbunătățim. Dacă nu ținem pasul cu piața, omul, în genere, uită repede faptul că noi aveam cea mai bună cânepă acum 30 de ani, așa cum ne place să afirmăm.
Cine înțelege valoarea pânzei de cânepă
Sprijinirea producătorilor locali poate deveni o prioritate dacă toți am cunoaște într-adevăr ce este în spatele unei afaceri, dacă am aprecia un produs local făurit cu iubire în România pornit de la fir.
Susținerea acestora reprezintă o oportunitate de dezvoltare locală pe termen lung, iar fiecare dintre noi putem da ajutor în formarea unui nou model de creștere economică.
Oamenii cu care stau de vorbă cel mai mult despre eforturile noastre și despre cânepă sunt cei de 50+. Ei își amintesc de impactul acestei plante asupra economiei locale, cum au fost la cules de cânepă, cum au mâncat juflă sau cum au moștenit haine din cânepă de la bunicii lor.
Astfel, De IONESCU face strigare la oamenii frumoși care înțeleg valoarea acestei plante, cânepa, numită sacrificiul voit și conștient al tuturor celor care construiesc această echipă și poartă aceeași misiune: revitalizarea ei.
Ne adresăm celor care înțeleg faptul că economia poate crește sănătos doar prin sprijinul comercianților locali – prin producție proprie –, și că PIB-ul țării crescut pe bază de consum este doar o fata morgana. Sprijinind astfel de afaceri, cetățenii se sprijină defapt pe ei înșiși, formând o citadelă mai prosperă pentru nepoții lor.
De IONESCU donează o parte din încasări școlilor rurale
Și pentru că tânărul antreprenor consideră că șansele de acces la educație în societatea românească actuală trebuie să fie egale și că procesul instructiv-educativ este baza unui mediu sănătos, De IONESCU donează 5% din profit către școlile din mediul rural. Cu atât mai mult cu cât dezvoltarea economiei în mediul rural este esențială în țara noastră.
Este vitală informația primită în cadrul unui mediu instituționalizat, iar oamenii, indiferent de locul unde s-au născut, nu au nevoie doar de nevoile primare, precum hrană și apă potabilă, ci și de informare.
Mai mult decât atât, o să ne putem atinge obiectivul de-a reanima această plantă, doar dacă tot mai mulți oameni încep să planteze cânepă, cel puțin în sistem gospodăresc. Oferind ceva înapoi comunității, sperăm să reușim să-i facem pe oameni să înțeleagă beneficiile și vasta importanță pentru economia locală a unei asemenea plante. Nu doar că este sănătos pentru mediu și pentru sol, nu doar că, crește repede și se întreține ușor, dar de la cultura de cânepă nimic nu se aruncă, totul se valorifică, și există multiple utilizări: de la hârtie la materiale de construcții, la îmbrăcăminte, accesorii, produse cosmetice, industria alimentară, industria auto și lista poate continua.
Gânduri de final cu Ionuț Rus
Fiind în ipostaza unui tânăr care nu uită că a pornit de la zero, Ionuț Rus lasă un sfat tuturor celor care vor călca pe urmele antreprenoriatului. Azi, este cel care culege roadele, fiind sprijinit în tot parcursul său de familie, prieteni, și nu în ultimul rând, de doamna sa, precum o numește.
Mărturii care rămân și peste ani, desprinse din toată experiența sa de business de până acum:
În primul rând, orice fac, să producă calitate. Nimic nu-ți recomandă afacerea mai mult decât calitatea produsului. Branding-ul să fie abia pe locul doi. În al doilea rând și cel mai important, să nu uite ce spune Biblia: „Tot ce găseşte mâna ta să facă, fă cu toată puterea ta!”
Lasă un răspuns
Tu ce părere ai?Lasă un comentariu!