Bogdan Duma

Bogdan Duma nu a împlinit 16 ani, dar deja poate fi considerat unul dintre cei mai valoroşi piloţi de super rally din România. A alergat în curse alături de cunoscutul Mihai Leu, iar Vali Porcişteanu i-a fost chiar copilot! Pentru puştiul minune din Cluj, cea mai mare dorinţă este să ajungă să concureze lângă greii din F1.

Este extrem de ambiţios, talentat şi dornic să lupte doar cu timpul. Deja, la categoria lui de vârstă nu prea are adversari în ţară, şi chiar în concursurile rezervate seniorilor a impus respect.

Bogdan Duma deţine licenţa FIA Rally-Cross de la vârsta de 10 ani, el fiind în acest moment cel mai tânăr pilot român licenţiat de către Federaţia Internaţională de Automobilism. Timp de patru ani, el a concurat pe unele dintre cele mai importante circuite de Rally-Cross din Europa, precum: Fuglau şi Greinbach (Austria), Nyirad, Rabocsi Ring şi Kakucsring (Ungaria) şi a urcat pe podium la aproape toate etapele.

 

A “furat” meserie de la tatăl său

Din punctul său de vedere, la capitolul evenimente neplăcute a trecut trei categorii: probleme tehnice – foarte frustrante, dar care sunt strict legate de buget, accidente – acceptabile dacă se lasă doar cu tabla îndoită şi lipsa de fair-play a unor persoane direct implicate în eveniment – care îi lasă mereu un gust amar.

Se poate spune că Bogdan Duma s-a născut cu cursele în sânge. Bunicul lui a fost pilot de curse, instructor auto, dar şi un mecanic ce a pregătit mașini de curse. Pe de altă parte, tatăl său este instructor auto şi participă, când are timp, la etape din Campionatul Național de Raliuri.

De mic copil eram printre maşini. Tatăl meu fiind şi el pilot la rândul lui, mă lua mereu la curse cu el, iar probobil de aici şi pasiunea. Sfaturile tatălui meu au fost esenţiale, el m-a învăţat tot ce ştia, ajutându-mă să mă dezvolt şi să evoluez constant în carieră. Nu ştiu exact când am încercat prima dată să conduc, ştiu doar că de mic tatăl meu mă ducea cu maşina în poligon sau la karturi. Părinţii mei au fost cei care m-au susţinut mereu, fără ei nu ajungeam unde sunt acum.

Traseul său incredibil a început la volanul unui karting, la vârsta de 6 ani, când se bătea în campionatele şcolare. Următorul an a venit şi prima victorie – locul 3 pe podium în Campionatul Național organizat de Federația Română de Karting.

Prima maşină adevărată, de curse, a pilotat-o de la 8 ani! Atunci, la bordul maşinii de raliuri a tatălui său – un Renault Megan Coupe, a debutat în Campionatul Naţional în etapa de la Straja Lupeni – încheiată pe locul 1 la categoria junior şi cu o clasare în prima jumătate a ierarhiei la general.

Treptat, a îmbrăţişat şi ideea participării în RES (Romanian Endurance Series), pentru că adoră provocările şi îi place la nebunie să forţeze limitele.

 

„Mai rapid, mai iute!”, motto-ul lui Bogdan Duma

Când a împlinit 10 ani, tatăl său i-a făcut cadou debutul în campionatul de Rally-Cross al Europei de Est (CEZ), cu licenţă maghiară, la clasa juniori. În acest campionat a concurat timp de 4 ani, luând la rând toate circuitele de Rally-Cross importante din Europa, cu numeroase clasări pe podium.

În 2017 şi 2018 a participat la International Autotest Challenge, unde a făcut linişte cu evoluţiile lui: în primul an a terminat pe doi la clasa juniori, iar al doilea an a ieşit campion. Au urmat prezenţe în Campionatul intern de Anduranţă (Romanian Endurance Series), dar concomitant a alergat în Campionatul Naţional de Super Rally, CNVC2, dar şi în Campionatul Naţional de Time Attack.

Tânărul pilot vorbeşte despre pasiunea sa şi despre cursele de maşini cu nonşalanţa cu care un atacant de fotbal îşi driblează adversarul:

La început îmi era frică, deoarece eram mic, dar odată cu acumularea experienţei frica dispare pentru că ştii că eşti stăpân pe ceea ce faci. Este şi un citat care sună cam aşa: “Faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death“ (Mai rapid, mai rapid, până când fiorul vitezei depăşeşte frica de moarte).

Bogdan Duma nu a avut intenţia de a renunţa la pasiunea lui în niciun moment, deoarece asta îl face fericit. Are o mulţime de premii câştigate la o vârstă fragedă, dar spune că acesta este doar începutul.

Ca orice copil, visează de mic să ajungă să piloteze o maşină de F1, iar într-o zi speră ca visul lui să se îndeplinească. Nu poate spune neapărat că are un pilot favorit. Îi admiră pe toţi pentru că au reuşit să ajungă acolo, dar în top 3 al preferinţelor sale se numără Charles Leclerc, Max Verstappen şi Lando Norris.

 

Podium cu Mihai Leu şi Porcişteanu copilot

Şi Bogdan Duma pare „construit” pentru Marele Circ. Unul dintre cele mai importante atuuri este faptul că se acomodează repede cu condiţiile de concurs, cu traseul sau cu maşini noi.

Nu îi trebuie mult timp pentru a aborda trasee grele şi pe care alţii le ştiu cu ochii închişi, sau să participe cu maşini pe care nu le cunoaşte mai deloc. Când a reînceput să participe la competiţii în ţară, Bogdan era destul de exclus deoarece mulţi dintre adversari îl priveau ca pe „copilul ăla cu bani şi fiţe, care se dă cu maşina în europene”. Cu toţii, însă, au ajuns să îşi dea seama că nu este chiar aşa.

Idolul său din România este cunoscutul Vali Porcişteanu. Îl urmăreşte de mic şi era uimit de ce poate face acesta cu maşina, așa că încă de atunci și-a spus că vrea să ajungă ca el.

În 2019, în momentul în care am participat la etapele din CNVC2, eram practic un outsider. I-am avut ca şi concurenţi pe cei care emiteau pretenţii la titlu, aceştia fiind foarte surprinşi când un puşti de 13 ani, venit cu o maşină de raliu de grupa N, a reuşit să-i învingă. Duelurile cu „numele mari” le-am avut în etapele Campionatului Naţional de Super Rally, unde am avut privilegiul să mă aflu pe podium alături de Mihai Leu şi Vlad Cosma.

Bogdan Duma

Bogdan Duma alături de Mihai Leu

Când era mic nu îl prea pasiona partea mecanică, îi plăcea doar să se urce în maşină şi să se dea cu ea. Din fericire, pentru el (şi nu numai) în ultima vreme au apărut destul de multe jocuri din care se pot învăţa multe lucruri despre cum funcţionează un motor sau cum să construieşti o maşină de la 0.

 

Bogdan Duma: „Cel mai important lucru este perseverenţa”

Bogdan recunoaşte că pasiunea sa este una extreme de costisitoare dar, din fericire, are nişte părinţi care îl susţin trup şi suflet, ori de câte ori este nevoie. În plus, tatăl său Dan îi pregăteşte maşinile de curse.

În momentul de faţă nu simte neapărat că ar trebui să schimbe ceva. În general, de la etapă la etapă se văd progresele lui pentru că acumulează sistematic experienţă, aceasta fiind latura cea mai importantă în progresul de dezvoltare.

A depus eforturi supraomeneşti să ajungă unde este acum, să câştige trofee pe bandă rulantă în competiţiile la care ia startul. Are atât de multe câştigate, încât rafturile din camera sa au devenit neîncăpătoare.

Este conştient, însă, că în momentul în care începe să câştige trofee şi mai importante, vor fi şi persoane care să-l admire, dar în acelaşi timp vor apărea şi unii care vor să-l vadă pierzând. Dar, deţine reţeta câştigîtoare şi în acest caz. Totodată, are şi un sfat pentru cei care vor să-i calce pe urme:

Pentru mine pilotajul este pură plăcere, şi nu o afacere. Din acest motiv, mă voi duce întotdeauna cât pot de tare în curse. Acest lucru mi-a adus şi foarte multe situaţii la limită, spectaculoase, pentru care fanii m-au apreciat foarte mult. Celor care vor să încerce această pasiune, pot să le spun că cel mai important lucru este perseverenţa. Poate că, la început, o să pară că nu eşti în stare de nimic, oamenii din jurul tău o să-ţi spună să te laşi, dar tu trebuie să faci ceea ce simţi. Toţi am început de jos, dar am ajuns sus cu multă muncă şi hotărâre.

În ultima vreme, în România au început să apară multe campionate cu mare potenţial. Unul dintre ele ar fi Radical Romanian Cup, unde Bogdan Duma speră să participe de la anul.

Noi îi urăm mult succes şi un traseu care să-l ducă cât mai repede catre marele său vis – F1. Ar scrie istorie, odată cu debutul primului pilot român în cea mai tare competiție din lume a cailor putere.

 

Palmares Bogdan Duma

2014

GH Haţeg 27 – Locul 1

Laurii Pilotajului Auto – Locul 1

Campionat Automobilism şi Karting Hunedoara – Locul 1

2017

Cetatea Fagrasului Locul 1 clasa juniori (11 ani)

Domneşti – Locul 1

GT AutoClub – Etapa 7 – Locul 1

2018

CUPA ROTAKT – Locul 1

Klausenburg Winter Race – Locul 3 Clasa Rally

CEZ Rally Cross Championship + Hungarian Championship – Locul 2 GENERAL

CEZ Rally Cross 2018 – Locul 3

Rally Sprint Baia Mare – Locul 2

Total RallyCross Parade (Ungaria) – Locul 3

Circuit Skart Kart Tg Secuiesc – Locul 1 Clasa Rally, locul 7/60 GENERAL

FIA CEZ Rally Cross – Locul 3 circuit Nyirad (Ungaria)

IAC – Cupa Shopping City – Ramnicu Valcea – Locul 1 Juniori

Central European Zone Rally Cross Championship – Locul 3 Cupa Junior

Gala Campionilor RallyCross (Ungaria) – Locul 1 Juniori

International Auto Test Challange – ACR – Locul 1 Juniori

2019

Campionatul Rally Cross Central Europe – Locul 3

FIA CEZ MAXX Motion Rally Cross Slovacia Ring – Locul 3 Juniori

FIA CEZ Rally Cross Rabocsi Slovacia– Locul 2 Juniori

Romanian Endurance – Etapa III – Locul 3 clasa A1

Rally Cross AUSTRIA – Locul 3

Rally Cross Greinbach – Cupa Juniori – Locul 4

Campionatul Naţional de Viteză în Coastă II – Locul 1 Juniori, locul 3 clasa A1

Campionatul Naţional de Viteză în Coastă II – Locul 1 juniori, locul 1 clasa A1, locul 2 OPEN

Cupa Straja – Locul 3 clasa A1, Locul 1 Juniori

FIA CEZ Rally Cross 2019 Hungary – Locul 3 juniori (14 ani)

2020

HUNGARY – Rally Cross – Locul 1

Klauseburg Young Timer – Transilvania Ring – Locul 1 clasa Rally, locul 2 clasa OPEN

Campionatul de Viteză în Coastă Sâncrăieni – Locul 1 clasa A1, locul 4 GENERAL

Time Attack – Locul 2

Campionatul Naţional de Viteză în Coastă – Copilot Vali Porcişteanu

Campionatul Naţional de Viteză în Coastă – Valea Uzului – Locul 2 Juniori

Campionatul Naţional de Super Rally Deva – Locul 1 clasa A1, Time Attack Locul 2 clasa A1, locul 2 clasa Juniori

 

2021

Campionatul Naţional de Viteză în Coastă – Cheile Gradistei – Locul 1

Campionatul Naţional de Viteză în Coastă – Trofeul Harghita – Locul 1 clasa Juniori , locul 2 la A1 (cel mai tânăr participant)

Campionatul Naţional de Viteză în Coastă – Trofeul Râşnov – Locul 1 clasa Juniori, locul 1 la A1

Campionatul Naţional de Viteză în Coastă – Trofeul Râşnov – Locul 2 juniori, locul 6 clasa A1 din 19 participanti

Super Rally Trofeul Mangalia 2021 – Locul 2 clasa A1, locul 2 GENERAL

Campionatul Naţional de Viteză în Coastă – Rânca – Locul 2 clasa A1, locul 2 clasa Juniori

Campionatul Naţional de Super Rally Târgu Mureş – Locul 1 clasa A1, locul 3 clasa A

Campionatul Naţional de Viteză în Coastă Trofeul Magherani – Locul 1 juniori, locul 1 clasa A1

Campionatul Naţional de Viteză în Coastă – Trofeul Reşiţa – Locul 1 clasa A1, locul 1 clasa Juniori

Campionatul Naţional de Slalom Paralel Sibiu – Locul 2 juniori

0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Tu ce părere ai?
Lasă un comentariu!

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *