Cristian China Birta este fondatorul agenției digitale Kooperativa 2.0, consultant, influencer, speaker, blogger, familist convins și un brand recunoscut și respectat în social media. Dacă nu știți despre cine vorbesc așa, vă spun altfel. Este vorba de Chinezu, de cel care de foarte mulți ani de zile a făcut din numele său un adevărat brand, scriind pe un blog.
Când eu m-am apucat să scriu pe un blog, Chinezu era deja acolo. Un nume și un reper pentru toți cei care doreau să facă din blogging un brand.
Mi-a plăcut întotdeauna la el rațiunea, modestia și omenia. Faptul că se apleca asupra fiecăruia și îi răspundea, îl direcționa. Nici nu mă gândeam eu atunci că va veni vremea să îi iau eu interviu. Dar asta este cumva din ciclul: „Niciodată să nu spui niciodată!”.
Venirea în capitală a fost un noroc cosmic
Cristian China Birta este un om care vede paharul vieții în întregimea lui, dar preferă oricând jumătatea lui plină. Iar pe partea plină, unul din principiile sale de funcționare este că dacă poți să faci cuiva un bine, de ce să nu îl faci!?
Dacă este să o luăm pe partea goală a paharului, ăsta-i citatul său favorit: „Teoretic, se poate. Practic, suntem la nivel teoretic”. E citat din el, spune Cristian zâmbind. Căci, după 20 de ani de consultanță, a văzut atât de multe businessuri și atât de mulți antreprenori cât să știe că, din păcate, în cele mai multe cazuri, cam asta-i situația din teren.
Eu sunt de loc din Baia Mare. În 1993 am venit la facultate în București și orașul ăsta m-a prins în mrejele sale. Nu că îmi pare rău, dă-i pace. Doar spun că fix așa s-a întâmplat. Oricum, chiar dacă mi s-ar fi întâmplat doar un singur lucru bun aici în toți anii aceștia și tot aș zice că venirea mea în Capitală a însemnat norocul cosmic al vieții mele. Pentru că aici am cunoscut-o pe doamna mea.
Multă lumea îl știe ca blogger, ca influencer (ca să folosim terminologia updatată), ca speaker sau că „ăla care mai apare la TV”. Cristian China Birta este cu adevărat toate astea. Doar că nu sunt cele mai importante moduri de a fi pentru el. Nici pe departe.
Pentru mine există familia și restul. Punct. Și nu mă refer doar la restul lumii, ci la restul orice. Doamna sufletului meu (uite, chiar când scriu aceste rânduri îmi vin iar fluturi în stomac, așa cum simt pentru ea de 23 de ani), cei trei copii (mă uit la ei tot timpul și mă mir permanent cum de am putut aduce asemenea minunății în lumea asta…), ei sunt pentru mine 98% din ce sunt și pentru ce exist. Toate celelalte intră în restul de 2%. Este drept că vorbim de un 2% consistent. Adică bag masiv cărbuni în „restul” ăsta. Doar că, fără sala mașinilor, care înseamnă familia mea, nu aș avea cărbunii pe care să îi bag în ce fac în plan profesional și public, nici gând așa ceva!
Cristian China Birta: „Chestia asta digitală este revoluția care va schimba totul”
Prin 2006, Cristian căuta pe internet despre tehnici de scriere a unui discurs politic, având câțiva clienți în zona asta. A găsit informații excelente pe un site pe care scria „blogul lui …”. I-au plăcut foarte mult cum scria, combinația de limbaj colocvial și de substanță.
Mi-am zis, ce-o fi ăsta blog. Și am început să cercetez. Și, pe măsură ce aflam lucruri, mi-am dat seama că ăsta-i viitorul. Că social media (nici nu știu dacă i se zicea atunci așa), chestia asta digitală este revoluția care va schimba totalmente nu doar modul în care comunicăm, ci cel în care vom trăi.
Astfel că, după o perioadă de gândire de vreo 6 luni, a luat decizia ca la poker: all in în blogging. 99% dintre prieteni și cunoscuți i-au spus că face o mare prostie, că asta este modă și va trece, că de ce să dea vrabia din mână pe cioara de pe gard, dar el știa deja răspunsul.
Mă uitam la ei și nu îmi venea să cred că nu își dau seama ce urma să vină peste noi, eram siderat de cât de puțin îi vedeam că înțeleg. Pe scurt, a fost un pariu câștigat. Căci, iată, 15 ani mai târziu, eu trăiesc din asta și trăiesc bine. Nu neapărat financiar (deși nu mă plâng de nicio culoare), ci pe partea de calitate a vieții, care este uau!
Cu alte cuvinte, când găsești ușa nu ai cum să înțelegi ce este dincolo de ea, decât dacă vei găsi în tine destul curaj să o deschizi. Odată intrat, ca să ajungi departe, trebuie să perseverezi, să te informezi și să prinzi cumva din zbor totul. Apoi, restul ține de intuiție, de alinierea stelelor, ca să spun așa și de încrederea pe care o ai în tine însuți. Chinezu a înțeles toate acestea, iar bloggingul i-a venit cumva ca o mănușă pe spiritul său de învingător. Și luptător!
Între timp, pe lângă blog, a deschis agenția digitală Kooperativa 2.0 care crește frumos și constant. A făcut asta pentru că a venit natural pe fondul cererilor pe care le avea de genul: „auzi, aș vrea să fac asta, mă poți ajuta?”.
Când te întreabă așa ceva trei oameni, te descurci, dar când te întreabă 20 pe zi așa ceva, ai nevoie de echipă. Am construit în timp și cu foarte mare greutate (sunt foarte pretențios cu cei alături de care urmează să lucrez cot la cot), dar acum pot să spun că cea mai mare realizare a mea pe parte profesională este echipa de la Kooperativa 2.0. Niște senzaționali, pur și simplu niște senzaționali. Dar să nu le zici că am spus asta. Că s-ar putea să mă coste niște beri…
Sigur, că nu le voi zice. Eu doar te voi cita, Chinezule și să sper că echipa îmi va da și mie o bere, la una din întâlnirile viitoare unde îmi voi seta niște întrebări pentru fiecare dintre ei. Sunt sigură că răspunsurile vor fi pe măsură, ba chiar vor întrece așteptările unora. Nu de alta, dar pe Cristian Florea, unul din băieții din echipă, îl știu de când era un licean și mânca social media și discursuri pe pâine.
Ce este, până la urmă, un blog?
Pentru Cristian China Birta contează enorm să iubească ce face și să facă ce iubește. Ar minți să spună că a fost așa de când a apărut Kooperativa 2.0. Nici pe departe.
Dar, în urmă cu vreo 6 ani, Cristian și-a spus „gata, stop, ce fac aici?!”. Și a decis că obiectivul său principal în carieră este să se simtă bine, să facă în așa fel încât să nu mai îi tragă în jos calitatea vieții per ansamblu. Și așa a făcut, iar din acea clipă, absolut totul în viața sa a funcționat perfect.

Cristian China Birta, Kooperativa 2.0: „Schimbarea mindsetului este sfântă, în ceea ce privește modul în care te relaționezi la viața profesională. Restul sunt, cum ziceam, tehnicalități.”
Multă lume își pune și acum întrebarea despre ce este un blog sau ce ar trebui un blog să fie. Unii văd în blog o formă de presă, alții o formă de promovare, alții îl transformă într-un jurnal, iar alții pur și simplu nici acum nu îi înțeleg de fapt implicațiile și importanța.
Blogul este o formă de presă, da, poți spune asta. Dar numai dacă ține să clasificăm lucruri. Căci, dacă ne uităm la distincția asta din punctul de vedere al cititorului, pe el, pe cititor, chiar îl doare la banană dacă îi zici blog, site, ziar, agregator sau cum îi zici. El vrea informația pe care o primește de acolo „de pe net”. Restul le putem discuta, diseca, analiza, dar adevărul basic acesta este: omul citește de pe net lucruri. De aici începe discuția.
Promovarea brandurilor și cum ajungi să fii un nume respectat de ei
Am o vorbă: nu faci bani din blog, ci din businessul pe care îl construiești în jurul blogului. Este foarte important să înțeleagă asta oricine se gândește să facă astfel bani. Hai să o zic altfel. Mai aplicat. Companiile îți dau bani ție ca blogger pentru că tu le poți aduce un beneficiu care să însemne mai mult decât ți-au dat ei ție. Iar banii se dau în urma unui contract, în baza căruia faci o factură. Practic, din punct de vedere al modului de funcționare, este un business ca oricare altul.
Cum ajungi să fii respectat de branduri? Chinezu spune că, deși pare pentru mulți, nu este rocket science. Iar pentru asta, ar fi 3 reguli:
- Intră în mindsetul de business de mai sus (nu faci bani din blog, ci din businessul din jurul blogului).
- Fii profesionist, fără fițe sau aere. Gândește-te că brandul care îți dă bani vrea să își scoată „pârleala”, deci prestează în așa fel încât să ajuți brandul, nu doar să te dai tu mare.
- Oferă tot timpul un pic mai mult decât prevede contractul.
Să fii influencer este o responsabilitate enormă
Mda… Știu că multă lume, în special din zona tinerilor, se uită la mine ca la ceva far călăuzitor sau ceva de genul. Încerc din răsputeri să dărâm imaginea asta. Ok, da, am făcut ceva în viață, asta este clar, dar, Doamne, cât de multe defecte pot să am și cât de multe greșeli am făcut și încă o să mai fac… Culmea este că, deși încerc în draci să zic tinerilor că nu-s așa, tocmai această sinceritate de-a dreptul brutală din partea mea îi face să creadă și mai mult în ce zic și să mă respecte și mai tare.
De unde și o responsabilitate imensă pe care o simte Cristian. Cel mai greu lucru din tot ce face, pentru că tot ce spune sau scrie este luat de bun. Vorbim însă de o presiune constructivă, care îl motivează teribil și îl duce în direcția potrivită.
Și cunoscându-i cumva evoluția mai îndeaproape, aș spune că responsabilizarea a fost un bun semn de cale, iar direcția a venit mai mult de la sine. Știind de la început de ce ești capabil și cât de sus te poate ridica valul, înveți din start să faci surf ca un expert.
Cristian China Birta despre subiectul ”fake news”
Pentru Cristian, ideea dezbaterii acestei teme este o chestiune complicată. Și juridic. Și moral. Din toate punctele de vedere. Dar cel mai important lucru pe care ar trebui să îl înțeleagă lumea este că nu ar exista astfel de fake news dacă nu ar fi mulți care „să le citească, să le consume, să pună botul, pe românește.”
Recomand tuturor să își facă o listă de surse sigure de pe internet. Și să își obțină informația de acolo. Pentru că, dacă este cu adevărat important ceva în lumea asta, la un moment dat ajunge și în sursele alea sigure. Dacă nu ajunge înseamnă că nu a fost atât de important. Altfel, dacă te apuci să dai click pe toate tâmpeniile doar pentru că ți se par interesante, se cheamă că ți-o cam ceri, este?
Este, Cristian! În ce mă privește, este o problemă care are rădăcini mult mai adânci decât doar propagarea lor. Problema ține de educația și educarea cititorilor, fapt din ce în ce mai puțin practicat de media care face trafic pe naivitatea și lipsa de informare a celor care îi citesc.
Ratingul a devenit mai important decât calitatea informației. Astfel că, presa de calitate are un număr restrâns de cititori, iar cea de senzație continuă să fabrice știri, adunând tot mai mulți adepți.
Cristian China Birta: „Să nu fi altfel decât ești!”
Chinezu spune că nu prea le are el cu vorbele aspiraționale. Dacă ar fi totuși să sintetizeze ce nu ar mai face (adică a făcut greșit, dar atunci nu și-a dat seama) crede că:
Pentru o pace cu tine însuți, ar fi să nu fi altfel decât ești. Căci pe ceilalți îi poți minți. Nu tot timpul (asta ar însemna un efort imens din partea ta, care te-ar distruge în timp), dar poți face asta. Dar pe tine nu te poți minți. Și, la un moment dat, sătul de minciunile tale despre ceea ce pretinzi că ești, acel tu din sufletul tău s-ar putea să se despartă de tine. Și vei deveni foarte singur în interiorul tău.
Ce am mai aflat despre Cristian? Că se bucură de orice interacțiune cu cei pe care îi apreciază. Că a avut o singură tentativă să plece din țară, prin 1997, dar și-a dat seama că este român și vrea să rămână, pentru a se simți el bine cu propria persoană.
Că nu îi place deloc să dea sfaturi deoarece fiecare om este unic și irepetabil, iar ceea ce i se potrivește lui, nu i se potrivește altuia. Și invers.
Tot ce fac atunci când mi se cer cuvinte de astea mai înțelepte este să spun ce mi s-a întâmplat mie și ce concluzie am tras din ce am pățit. Atât. În plus, oricine a primit niște zmetii din partea sorții știe că sfaturile sunt pentru unii ca halba aia de bere rece într-o zi caldă de vară. Adică ceva necesar, dar nu suficient. Nici pe departe suficient.
Cuvânt de încheiere
Nu știu pentru voi cum a părut acest interviu și nici câte răspunsuri ați găsit aici. Pentru mine, s-a făcut cumva lumină și am înțeles de ce nu oricine care scrie are și puterea și capacitatea de a deveni un lider în social media. Ca să devii lider și să fii recunoscut ca o voce puternică a cuvântului scris, trebuie să ai întotdeauna ceva nou de scos din mânecă.
Trebuie să știi să folosești canalele nu doar ca pe instrumente, dar ca un fel de angajați. Să le îmblânzești, să le dresezi și să știi întotdeauna să îți alegi oamenii cu care pornești la noi drumuri. Că încurcate sunt căile biților, să spunem așa!
Nu pot să uit cum a spus el: „Mă uitam la ei și nu îmi venea să cred că nu își dau seama ce urma să vină peste noi, eram siderat de cât de puțin îi vedeam că înțeleg.”. Asta de fapt a făcut și face diferența între cei care au viziunea și cei cărora le lipsește!
Un om cu viziune poate să găsească insule noi, doar călătorind pe o plută. Celălalt, dimpotrivă, poate avea un vapor și nu va găsi niciodată calea.
Cristian China Birta este un fel de Magellan al internetului, deoarece știe să navigheze pe orice ape, dar și un Nostradamus, deoarece este un vizionar care știe construi, din viziunile sale, ceva de durată.
Lasă un răspuns
Tu ce părere ai?Lasă un comentariu!