Frații Pavăl Dedeman

România încă se bucură de un mediu senzațional pentru generarea de idei și punerea lor în practică. Orice ar spune unul sau altul despre clasa politică ce pune bețe în roate, vedem mii de start-up-uri 100% românești care au rezistat, s-au dezvoltat și continuă să se dezvolte. În acest articol analizez modelul de succes oferit de frații Pavăl, din punctul meu de vedere cel mai impresionant de după 1990. Este o perspectivă pur personală, a propos de modul în care a început Dedeman, magnitudinea la care a ajuns, dar și ce putem învăța din succesul său.

 

Profilul antreprenorului român

S-au făcut deja studii mai mult sau mai puțin științifice despre profilul antreprenorului român. Aflăm astfel cifre avizate despre ce urmărește să realizeze în afacerea sa, ce își dorește de la stat, cât muncește pe zi.

Unde investește cu precădere sau chiar cum arată în diferite etape de evoluție a companiei sale.

Ce mi se pare că lipsește este motivația de debut, care merită menționată în orice astfel de studiu. Nu am o cercetare în acest sens, dar am întâlnit deja mii de antreprenori români și pot trage niște concluzii încurajatoare pentru orice aspirant care dorește să-și dezvolte o afacere.

Cred că poporul român prin definiție este unul din cele mai inovatoare, inteligente și agile din întreaga lume. Sigur că vorbim de latura pozitivă a acestuia, aceea a românilor care renunță la comoditate și fac tot posibilul să creeze ceva spectaculos.

Idei de afaceri, nișe, proiecte de succes neexploatate se găsesc la tot pasul. Antreprenorul român are capacitatea să observe cu spirit critic o nevoie neacoperită, să-și dea seama cum își poate folosi calitățile pentru a crea un beneficiu, personal și, de ce nu, în folosul comunității pe care o poate influența.

Dacă are și niște bani puși deoparte, cu atât mai bine. Dacă nu, știe să-și vândă ideea proiectului către stakeholderi adecvați.

Românii de calitate sunt personaje fascinante, care în mod tradițional interacționează ușor și sunt capabili să își construiască relații fructuoase.

Când mă refer la antreprenorul român, evident că mă gândesc la cel care a reușit să treacă de tumultul inițial. Chiar dacă nu face tot timpul lucrurile în mod științific, nu își construiește neapărat planuri complexe de afaceri, nu își pune strategia pe hârtie, știe exact ce urmărește.

Își selectează cu atenție contactele și își canalizează toate resursele în direcția potrivită. Iar atunci când proiectul ajunge la maturitate, în primul rând datorită perseverenței sale, abia atunci încep lucrurile serioase.

Întotdeauna m-a atras genul acesta de povești. Mi se pare că reușita unui proiect antreprenorial este dovada supremă a succesului.

Nu oricine poate construi ceva semnificativ dintr-o simplă idee. De cele mai multe ori pe cont propriu sau doar cu o mână de susținători.

Din marea de astfel de povești de succes, una se distinge foarte clar din punctul meu de vedere. Cred cu tărie că este etalonul business-ului românesc, un exemplu perfect despre cum șansa poate fi de partea celor curajoși, cu inițiativă, fără resurse inițiale fabuloase dar cu spirit antreprenorial și cu capacitatea de a exploata oportunități.

 

Chioșcul ”cu de toate” care astăzi generează unul din cele mai mari profituri din România

Suntem în anul 1992. Un butic ca oricare altul se deschide în orașul Bacău. Câteva mii de dolari investiție, o angajată și un stoc de produse la mare căutare la momentul respectiv.

Buticul nostru vinde orice, într-o perioadă în care inflația ajunge la cote istorice, iar prețurile cresc, de la o zi la alta, într-un ritm galopant.

Un an mai târziu, buticului i se alătură un magazin de mobilă, primit în gestiune aproape gratis de la stat. Nu, nu vă gândiți la cine știe ce inginerie, așa erau vremurile pe atunci: statul era nevoit să privatizeze, iar proprietarii buticului au exploatat o oportunitate unică. Alt produs la mare căutare, aceeași inflație în trend ascendent, marje din ce în ce mai mari…

Au urmat alte magazine de mobilă, achiziții de terenuri, dezvoltare pe teritoriul regiunii Moldova… Iar în 2001, în Suceava – deschiderea primului magazin care seamănă cu portofoliul de astăzi al colosului 100% românesc.

 

Lecția oferită de Dedeman și frații Pavăl

Povestea celor doi antreprenori a fost deja în mai multe rânduri analizată, cel mai complet într-un interviu de la finalul lui 2012, pentru Adevărul.

Știm deja că Dragoș și Adrian Pavăl provin dintr-o familie săracă din comuna Bogdănești, județul Suceava. Aflăm, din același material, că au șase frați, că au absolvit facultatea de matematică din Iași, că fratele mai mare a lucrat o vreme la stat și că asta l-a ajutat să contureze primii pași ai afacerii Dedeman.

Aflăm de asemenea istoria numelui, contribuția sistemului bancar la succesul afacerii, dar mai ales cum au acționat contra curentului în timpul crizei financiare și s-au bucurat de suficiente lichidități pentru a cumpăra terenuri ieftin și a se dezvolta.

Frații Pavăl inspiră prin faptul că, până la urmă, orice antreprenor la început de drum dispune de suma de bani necesară deschiderii unui mic chioșc. Sau a unui business similar, mic dar, iată, cu mare potențial atâta vreme cât simți că oportunitățile pot veni pe parcurs.

Poate că nu este chiar business-ul pe care ți-l dorești la început. Cu siguranță contextul în 2018 nu este același ca în 1992. Însă cred că nimic nu diferă din punct de vedere al atenției la detalii, la mediul înconjurător.

Așa cum am arătat mai sus, pentru ca un antreprenor să aibă succes trebuie să demonstreze o serie de calități. Una dintre ele este agilitatea, capacitatea de a ști cum și când să te redefinești. Or, exact asta fac frații Pavăl de peste 25 ani.

 

Dedeman – azi

În 2017, Dedeman este pe locul 3 în top 50 companii performante (Revista Biz) și locul 10 în Top 100 cele mai valoroase companii din România (Ziarul Financiar). În ambele clasamente, Dedeman este prima la capitolul companii antreprenoriale 100% autohtone – fără îndoială un etalon pentru mediul de afaceri din România!

Mai auzim pe la colțuri cât de greu îi este unui furnizor să intre pe rafturile Dedeman. Poate fi adevărat, habar n-am.

Ce mai știu e însă că aceste probleme punctuale nu știrbesc cu nimic evoluția impresionantă a super afacerii conduse de frații Pavăl. Este încă o confirmare a succesului unui business 100% românesc, construit pe câteva mii de dolari și pe exploatarea de oportunități.

Un subiect perfect de la care să pornim secțiunea de afaceri a Elitei României!

 

Sursa foto: Deșteptarea
0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Tu ce părere ai?
Lasă un comentariu!

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *