Mirela Tanc a fost numită de către reprezentanţii Microsoft nu doar expert şi trainer, dar şi singurul “Microsoft Educator Spotlight” din Europa Centrală şi de Est. Mirela s-a mai numărat printre cei 9 profesori din lume câştigători ai premiului “Global e-Innovation”, oferit de o fundaţie din India, iar în ultimii doi ani a fost nominalizată și la premiul The Global Teacher, un fel de Oscar al profesorilor. A participat la summituri internaționale organizate de Microsoft în Singapore sau Dubai, unde au participat Bill Clinton și Tony Blair.
Născută într-o familie de dascăli, nu putea decât să devină unul
Mirela Tanc este o profesoară de limba și literatura română născută în Oradea, într-o familie de dascăli dedicați. Mama sa, Maria Ursu, învățătoare de vocație, iar tatăl, Gavril Ursu, profesor de istorie-geografie, recent numit cetățean de onoare în Lugașu de Jos, localitatea unde a fost director de școală peste 25 de ani.
În clasele primare i-a fost model de inspirație excepțională învățătoarea Maria Fora – care a fost și învățătoarea fiicei sale, Diana Tanc.
Decizia de a deveni profesor de română a venit la liceu, unde la profilul Filologie-Istorie a avut-o ca profesoară de română pe Maria Liber.
Așadar, devenirea mea a fost marcată de 3 Marii – mama, mama de la școală-învățătoarea și profesoara din liceu. O altă Marie de excepție: Maria Vulișici Alexandrescu, profesoara de gramatică, mi-a fost model la facultate. Evident că familia a fost prima care m-a influențat în alegerea profesiei. De altfel tradiția familiei va fi dusă mai departe de fiica mea, care a devenit în această toamnă, studentă la Litere. Părinții mei au fost dascăli apreciați, onești, care au iubit elevii și meseria aleasă, așadar eu nu am cunoscut o altă față a acestei profesii.”
Mirela Tanc nici nu și-a închipuit că ar fi putut fi altceva. La începuturile sale ca profesor (pe la 25 de ani) a cochetat cu ideea de marketing publicitar, pentru puțin timp, fiind chiar director de județ pentru un concern mare la vremea aceea, PUBLIROM.
A avansat la postul de director de județ foarte repede, având abilități deosebite de comunicare și realizând mai multe în județul Bihor ca alți directori din țară care practicau exclusiv această meserie, situație pentru care a fost foarte apreciată.
Dar, în timp nu am rezistat… trebuia să renunț la ceva. A fost momentul în care am conștientizat că eu sunt menită să fiu dascăl, că toți banii câștigați ca director nu îmi aduc împlinirea pe care aș fi putut-o avea ca și dascăl. Cred că este, fără doar și poate, o menire.
Mirela Tanc, nu doar un profesor, ci un profesor mentor
Ca să înțelegem de ce e considerată așa, trebuie doar să parcurgem lista de invitații primite pe perioada pandemiei: Learning Revolution din SUA unde a susținut 2 sesiuni diferite (una pentru profesori, alta pentru părinți și elevi); ”Conferința Online” și “GETTING BACK TO GLOBAL FOR THE 2020S” din Republica Moldova, „Creatori de educație: poveștile de succes continuă!”, un eveniment online marca Proiectul CRED, sau SUPERTEACH unde a susținut 3 ateliere: unul fizic la Oradea, în 7 martie 2020, și două ateliere online în 9 și 16 mai.
A susținut mai multe ateliere pentru colegii de limba română din județ, la solicitarea Inspectoratului Județean, unul în fața doamnei Mina Maria Rusu – inspector general in Ministerul Educației, unul pentru Proiectul MERITO, altul pentru Simpozionul Național ”CERCETĂTOR ÎN DEVENIRE”.
În cadrul acestor conferințe, Mirela Tanc și-a prezentat efectiv munca la clasă cu elevii, mai ales din perioada pandemiei.
Cred cu tărie că învățarea este un proces continuu (never stop learning), cred că menirea profesorului azi este departe de a fi doar un transmițător de cunoștințe. Informația nu înseamnă educație…pe Google ai acces la orice informație. Azi noi nu predăm, ci facilităm învățarea. Azi, rolul nostru ca profesori este mult mai complex. E necesar să îi vedem pe elevi așa cum sunt, cu provocările lor, cu ceea ce are fiecare de oferit. Elevii devin exact așa cum îi vedem noi. Atunci când îi ascultăm, ei cresc și învață să își deschidă aripile, încep să aibă idei și le pun în practică, se simt fericiți și liberi. Îi însoțim pe copii în procesul dezvoltării lor, arătându-le cea mai bună cale posibilă spre viitor, îi însoțim pe elevi intr-o călătorie de învățare la finalul căreia să dobândească niște deprinderi, le trezim „acele izvoare interne și ruminații” care îi fac să își descopere măreția din ei.
Profesorii trebuie să aibă azi abilități de antreprenor, să fie coach, să aibă abilitatea de a scrie, de a posta, de a crea lecții virtuale sau video, de a vorbi în public, de a lucra cu grupuri sau în camere virtuale, de a face excursii (virtuale în această perioadă), de a ști să pună întrebări și să asculte.
La conferințe, nu le prezintă colegilor doar munca elevilor săi și a sa, ci îi felicită pentru ceea ce fac (însăși prezența lor la conferințe denotă dorința de a se perfecționa, de a fi mai buni în ceea ce fac). Îi încurajează să încerce să găsească noi oportunități și noi contexte de învățare pentru elevii lor, îi inspiră să fie mai buni ca oameni și ca dascăli.
„Oamenii vor uita ce ai spus, vor uita ce ai făcut, dar nu vor uita niciodată cum i-ai făcut să se simtă.”afirma Maya Angelou. După atelierele mele, profesorii sunt mai determinați să devină cea mai bună variantă a lor.
În trecut, a fost speaker la TEDx Brașov în 2019, la Building Education-București în 2018, la NextGen Conference-Oradea 2019. A fost invitată să susțină ateliere la Iași, Brașov, București, în Singapore, în cadrul summitului educațional E2, în Dubai la „United Nations Data Forum” în 2018, unde a prezentat munca elevilor săi în cadrul proiectului CLIMATE ACTION în fața Aminei Mohamed – secretarul general adjunct ONU.
Cu această ocazie, doamna Mirela Tanc îi invită pe toți profesorii din România să se alăture proiectului Climate Action-România la care participă peste 1 milion de elevi din întreaga lume și care se bucură de sprijinul unor personalități globale.
Conferințele schimbă mentalități și ne învață
Mirela Tanc ne povestește despre faptul că unii colegi primesc aceste conferințe firesc, de alții nu.Până la urmă aceste conferințe, webinare, summituri nu se organizează cu scopul de a ne produce niște hârtii la dosar, ci ca să ne ajute să ne schimbăm MENTALITATEA și SĂ ÎNVĂȚĂM CEVA UNII DE LA ALȚII.
Am avut surpriza (neplăcută) să constat că unii profesori se înscriu doar pentru certificatul de participare, dar am avut și surpriza plăcută să am peste 2000 de participanți la sesiunea mea live din cadrul conferinței internaționale EDUCAȚIE ONLINE, iar înregistrarea acesteia să fie vizualizată de peste 118 000 de dascăli, și să se bucure de mii de comentarii pozitive și de aprecieri.
Unii profesori sunt mai rezistenți la schimbare, unii neagă rolul tehnologiei, iar alții sunt foarte deschiși, continuă profesoara, spunând că un punct de vedere care i-a plăcut foarte mult, a fost cel al Academiei Române, intitulat „Educația on-line – suport pentru performanță“
În acesta, Academia Română remarcă utilitatea și eficiența desfășurării unor activități didactice în spațiul virtual, dar apreciază că educația on-line este o formă complementară educației directe, în sala de clasă, ca soluție de avarie în contextul recentei pandemii.
Tehnologia informației și comunicațiilor, inteligența artificială și robotica colaborativă reprezintă un suport remarcabil în procesul de educație și instruire, dar utilizarea acestora trebuie făcută cu precauție și responsabilitate.
Folosirea tehnologiilor digitale în procesul de educație presupune o schimbare de paradigmă pentru dascăli, o modificare a modului de organizare și prezentare a lecțiilor, însoțite de eforturi suplimentare și de o infrastructură performantă, eficientă.
Mai trebuie menționat faptul că Școala Gimnazială ”Doamna Oltea” a fost printre primele care s-au orientat către predarea online, încă din prima zi de stare de urgență. Astfel, elevii au posibilitatea să învețe prin intermediul Khan Academy, să deruleze proiecte cu Universitatea Harvard și cu NASA.
Sistemul de educație, unul lipsit de coerență
Pentru a susține această afirmație, doamna Mirela Tanc ne oferă un exemplu. Dacă pentru clasele a V-a, a VII-a și a VIII-a ei pot alege orice manual de limbă română, pentru clasa a VI-a sunt obligați să aleagă manualul EDP.
Sunt deja multe inițiative la nivel de autorități sau private, dar nu sunt corelate și nu există consecvență. Partea bună însă este că în România sunt profesori dedicați meseriei lor, ne spune stimata doamnă profesoară:
Noi, profesorii români, muncim mult mai mult ca alți profesori străini, suntem mai meticuloși și mult mai serioși. Profesorii străini o iau mai ușor, în joacă. (poate e mai bine, poate nu…) Profesorii străini au sprijin. Noi suntem 3 în 1: și profesorul principal și profesorul asistent și tehnicianul care (acum) trebuie să aibă temeinice cunoștințe de specialitate.”
„Cum arată astăzi şcoala, aşa va arăta mâine ţara” afirma Spiru Haret. Școlii românești îi lipsește FINANȚAREA corespunzătoare, continuă doamna Mirela Tanc.
Nu știu cum alte state reușesc să ofere fiecărui elev și profesor un laptop sau o tabletă, ca să nu mai vorbim de dotările din școli. Am vizitat câteva școli din străinătate – din Singapore și Dubai – și am rămas uimită de dotări, de ce li se pune la dispoziție profesorilor la clasă. Ei trebuie doar să dorească, să ceară, și primesc orice îi e folositor elevului. Noi ne creăm singuri materiale didactice, lecții sau jocuri pentru elevi. La noi se fac liste și listuțe în care suntem întrebați ce aparatură avem. De avut avem, din fondurile personale, dar nu se știe pentru cât timp, întrucât laptopurile noastre au fost greu încercate lunile acestea, au lucrat (ca noi) aproape la foc continuu.
I-ar plăcea să se investească mai mult în perfecționarea reală și continuă a cadrelor didactice, să fie conștientizate cadrele didactice, deoarece este nevoie de asta, nu doar să fie vânate creditele de perfecționare obligatorii o dată la 5 ani.
Mirela Tanc consideră că copiii defavorizați sunt victimele sistemului, iar ca exemplu, am putut vedea absolvenții de anul acesta.
Au fost atât de greu încercați, au avut parte de atâta nesiguranță și incertitudine. Le-am creat un program motivațional pentru a-i ajuta să treacă mai ușor peste piedicile din calea învățării. Încerc să am o relație deosebită cu elevii mei. Zilele trecute am primit un mesaj simplu, dar de suflet: „după 18 ani de școală tot dumnevoastră rămâneți cadrul meu didactic favorit”! mi-a scris un fost elev, în curând medic. Chiar ne bucură astfel de mesaje prin care știm că am rămas în sufletul lor.
Mirela Tanc și Oscarul Profesorilor
Discutând cu doamna profesor, aflu că acest premiu este oferit de Fundația Varkey, care dorește să crească statutul profesorului în societate, în adevăratul sens al cuvântului.
Azi este partener cu UNESCO, UNICEF, the Clinton Global Initiative, Oxfam, Pratham, Dubai Cares, Brookings Institution, cu guverne sau universități de top.
În cadrul acestora am avut parte de „întâlniri miraculoase” (cum le numeau, într-unul dintre dialogurile lor, Andrei Pleșu și Gabriel Liiceanu), cu oameni de excepție, care mi-au influențat devenirea. Am întâlnit minți influente, oameni care mi-au marcat cu adevărat existența. Aceasta este și dorința celor care organizează evenimentul: să ne faciliteze întâlnirea cu minți luminate din educația globală, cu cei mai buni din diverse domenii – artiști, sportivi, politicieni, oameni de cultură și să colaborăm cu ei.
Mai aflu că, de-a lungul anilor, câștigătorul premiului de 1 milion de dolari a fost anunțat de Papă, de astronauți de pe Stația Spațială Internațională, de exploratorul Bear Grylls, de pilotul Lewis Hamilton, de actorul Hugh Jackman. Evenimentul i-a avut ca invitați pe prințul Harry al Marii Britanii (virtual), pe fostul președinte al Americii Bill Clinton, fostul vicepreședinte al Americii Al Gore, fostul prim ministru al Marii Britanii Tony Blair, fostul președinte al Franței Nicolas Sarkozy, actorii Selma Hayek, Priyanka Chopra, Matthew McConaughey, Charlize Theron, sportivi de top, minți influente din educația globală, de la directorul OEDC Andreas Schleicher, la profesorul de la Harvard Fernando Reimers.
Colaborează de mulți ani cu profesori străini, împreună cu care are în derulare proiecte. Este membră în numeroase organizații educaționale globale, face parte din consilii consultative globale, așadar era firesc să fie „cunoscută și recunoscută”, ca să cităm un oficial din minister.
Acum sunt pe lista scurtă a unui alt premiu internațional prestigios, despre care nu pot să spun (deocamdată) mai mult, de asemenea sunt membră a HundrED Academy care selectează inovațiile în educație la nivel global, având sarcina deloc ușoară de a decide cele mai inovatoare 100 proiecte educaționale din lume. Deja am fost invitată la Innovation Summit Helsinki, Finlanda, în noiembrie (sper să ne permită situația actuală) pentru a-i cunoaște pe cei 100 cei mai inovatori educatori din lume, pentru a ne împărtăși expertiza cu alți specialiști din întreaga lume și ca să celebrăm munca uimitoare a inovatorilor în educație.
A primit nominalizarea la premiul global cu uimire și cu teama că nu va putea participa, deoarece în aceeași perioadă urma să fie în Singapore, unde primea titlul de First Runner Up Pattern Recognition-E2. Exact în aceeași perioadă a fost și invitată de Președintele țării la un eveniment la Palatul Cotroceni.
Dar Dumnezeu a aranjat în așa fel lucrurile încât a ajuns la ambele evenimente din străinătate, dar nu și la cel de la București. S-a simțit valorizată cum nu a fost niciodată, s-a simțit cu adevărat mândră că este dascăl.
Mirela Tanc, „Creator de educație” și „promotor al excelenței școlare”
Așadar, doamna profesoară Mirela Tanc a fost premiată de foarte multe ori, așa cum am tot prezentat până acum, premiile curgând unul după altul, necontenit. Ea este un lider care conduce detașat prin atitudine, frumusețe umană și rezultate de excepție.
Mă întrebam dacă au schimbat aceste lucruri ceva în omul și profesorul Mirela Tanc sau merge înainte având aceleași principii?
Eu sper că, dacă m-au schimbat, au făcut-o în bine. Mă străduiesc să păstrez un echilibru, „să nu mi se urce la cap”. Nu mă abat de la principiile mele, lucru care mi-a adus și antipatii din rândul celor care au altfel de „principii”. Cred că e bine să păstrăm și să transmitem elevilor noștri adevăratele valori: familia, munca, empatia, prietenia, respectul pentru tradiții, grija față de mediul înconjurător (dar și celelalte obiective de dezvoltare durabilă), exprimarea identității de neam, principiile morale precum: adevărul, cinstea, dreptatea, egalitatea, liniște și împlinire sufletească, etc.
Tot doamna profesoară ne spune că a găsi frumosul în lucrurile simple din jurul nostru, a colabora cu alții, adaptabilitatea, mentalitatea deschisă, ambiția, gândirea flexibilă și FERICIREA sunt atât de necesare în ziua de azi.
Așa îmi este felul, așa lucrez de ani de zile. Mă întreabă și colegii cum pot să fac atâtea, care este secretul meu? Nu e niciun secret… sau este? A devenit pentru mine un mod de viață. Mă descurc cu toate fiindcă IUBESC CEEA CE FAC. Dacă faci cu plăcere un lucru, nu vei considera că muncești.
Când nu este la catedră, la conferințe sau implicată în alte evenimente, Mirela Tanc iubește să călătorească, să gătească și să inventeze rețete noi. Își iubește foarte mult familia (inclusiv câinele) și se bucură când, împreună cu fiica sa, creează materiale decorative sau bijuterii.
Tot în timpul liber își pregătește materialele pentru școală și surprizele pe care le oferă elevilor săi cu diverse ocazii. De asemenea, în calitate de Ambasador ”Let’s Do It, Bihor!” face voluntariat cu elevii și colegii săi de la Școala Gimnazială ”Oltea Doamna”. Nu în ultimul rând, își împărtășește expertiza la întâlnirile din cadrul Global Educational Conference Network unde este membru al Advisory Board.
Deci, iată cum ajunge la astfel de performanțe un profesor. Iubește ceea ce face, este dedicat, mereu curios, implicat și își folosește aproape fiecare clipă pentru a se auto-educa.
Își adaptează Programul motivațional pe care l-a creat pentru elevii săi, la nevoile următoarei generații de elevi, după ce discută cu ei, cu părinții și cu fostele lor învățătoare. Ia decizii împreună cu echipa în cadrul Global Advisory Board al Foremost Foundation, coordonează activități în cadrul Edmodo, este gazda unor evenimente globale organizate pe Twitter MSFTEduChat și EdChatEu, participă la evenimente de formare din țară și din străinătate.
Oferă consultanță ca Global Ambassador Teach SDGs, este mentor pentru dascălii care îi cer sfatul, este solicitată de mass media să își împărtășească punctul de vedere pe teme educaționale, coordonează proiecte, organizează activități, evaluează proiecte educaționale inovatoare ale comunității HundrED, își dezvoltă noi abilități și cunoștințe, este speaker la TEDx și curator de evenimente sub umbrela TEDx.
În 17 octombrie 2020 evenimentul on-line global: TEDxClimateActionProject împreună cu fondatorul proiectului Koen Timmers din Belgia, formez colegi în folosirea tehnologiei-deja am format sute de profesori din școala noastră ”Oltea Doamna” în primele grupe apoi din Bihor, București, Brașov, (în august am format peste 60 de bibliotecare din România și Moldova).
Gândurile unui profesor către noi, mici și mari:
„Să vadă măreția în cei din jurul lor, nu să îi vadă ca obiecte, să îi ajute pe cei din jur să se simtă apreciați, să se concentreze pe soluții, nu pe a găsi vinovați, să asculte mai mult, să vorbească mai puțin, să îi ajute să reușească pe cei care le solicită ajutorul, să le ofere informații, resurse și susținere, să-și asume atât ce a făcut bine cât și ce a greșit, să facă complimente celor din jur, să învețe de la fiecare pesoană cu care interacționează, să nu se plângă și să nu spună nimic negativ despre nimeni, să folosească fiecare minut în mod productiv, să construiască relații cu elevii lor, cu colegii, să iasă din cutia mentalității închise.
Dacă pe urmele tale vor veni și alții, fii fericit!
Eu sunt fericită și împlinită!”
Cuvânt de încheiere
A fost un interviu pe care nu mi-aș fi dorit să îl închei, deoarece absolut tot din ceea ce a spus doamna Mirela Tanc mi s-a părut a fi esențial și valoros, într-o perioadă în care educația se află într-un impas.
Așa cum am spus, un profesor care ajunge la o astfel de performanță și adună premii după premii, categoric își iubește meseria și se dedică acesteia. Este un profesor care poate de multe ori renunță la timpul său și la timpul alături de cei dragi, pentru a termina proiecte, a derula evenimente sau conferințe.
Nu poți să ajungi la performanță, dacă nu te educi continuu pe tine însăți! Dacă nu te cizelezi, dacă nu cauți informații care să creeze o punte de legătură între tine și elevi, între tine și alți profesori, între tine și educație!
Îi doresc doamnei Mirela Tanc să găsească mereu energia care să o ajute să își atingă toate visurile și scopurile dumneaei ca mentor, profesor și om!
Lasă un răspuns
Tu ce părere ai?Lasă un comentariu!