Simona Covrig

Lumea matematicii este fascinantă pentru cei care o înțeleg, dar mai ales pentru copiii care au parte de un profesor sufletist și blând. Este cazul doamnei Simona Covrig, directoarea Școlii Gimnaziale Bucșoaia din localitatea Frasin, județul Suceava – o profesoară cu adevărat „mică la stat, dar mare la sfat”.

 

În locuri în care nu te-ai duce neapărat cu gândul poți întâlni oameni surprinzători. Oameni care uneori au impresia că au ajuns profesori din întâmplare, dar lucrurile stau diferit.

Acești oameni deosebiți aduc matematica schingiuită de sistemul de învățământ la stadiul normal de materie fascinantă care poate deschide minți și schimba destine. O materie misterioasă, care nu ne spune niciodată tot și care a speriat generații întregi, devine distractivă și utilă atunci când este predată de cine trebuie.

 

Matematică pentru viață

Viața în general este doar o altă materie extrașcolară pe care profesorii o trec cu vederea și mulți consideră că nu este responsabilitatea lor. Ceea ce nu înțeleg ei este că viața elevului este fix scopul pentru care vin la școală. Tot ce se învață aici este nimic mai mult decât un adjuvant în viitoarea lor viață de adulți.

Matematica este o știință vie, matematica e frumoasă, matematica are aplicabilități în domenii surprinzătoare. Acesta este mesajul care îmi doresc să ajungă la toți elevii și pe care doresc să îl transmit prin resursele acestui proiect.

Simona Covrig

Simona Covrig a organizat „Clasa din curtea școlii”, proiect inovativ prin care a angrenat părinți, voluntari, ONG-uri să creeze un amfiteatru și un foișor în curțea școlii. Copiii au fost încântați de idee și le-ar plăcea să facă orele acolo și pe timp de iarnă. Matematica aplicată parcă are alt „miros” în aer liber.

Despre acest proiect, dar și despre „De-a Arhitectura în școala mea” au scris mai multe publicații online. Prin eforturile conducerii, dar și al autorităților locale, școala din Frasin a reușit să atragă fonduri extrabugetare în ultimii doi ani.

Mai mult, a primit donații de materiale de la persoane fizice, dar și activități de voluntariat ale unor specialiști: Oana Mândruț de la Asociația Life Education for All, Arhitect Iulia Cosovanu, artist plastic Raluca Ioniță, Arhitect Armina Letiția Plopeanu prin intermediul Narada, dar și voluntari părinți, personal didactic, didactic auxiliar și nedidactic.

Dacă ar fi să rezume toate eforturile și rezultatele pe care le-a avut, concluzia ar fi că în fiecare școală ar trebui să se creeze o cultură colaborativă între „toți factorii implicați în procesul de învățământ”.

 

A fi sau a nu fi talentat…

Anul acesta, doamna directoare a ales să creeze o materie opțională – „A fi sau a nu fi talentat la matematică – matematică și mentalitate”. Ce vrea să facă este să arate elevilor că nu este nevoie de talent sau abilități speciale pentru a fi bun la matematică.

Încearcă să explice matematica logic, să facă elevii să înțeleagă până și cele mai grele teoreme, să le arate cât de utilă este matematica în viață, să facă dintr-o materie „grea” una distractivă, ușoară chiar.

Metodele prin care îndeplinește toate aceste obiective sunt total diferite. Doamna Simona Covrig scoate elevii din mediul formal pentru a le arăta și explica magia matematicii.

Dacă o parte din colegi îi spun că este prea visătoare pentru o profesoară de matematică, lumea din online o încurajează să meargă mai departe. Tot ce își dorește e să aducă baza materială a structurilor arondate unității sale de învățământ la nivelul minimal acceptat.

Tare îmi place să cred că profesorii care sunt destul de nebuni să creadă că pot schimba lumea, de obicei reușesc.

Simona Covrig și-a expus povestea, ideile, sufletul în fond pe Narada.ro unde a creat proiectul Creative Mindset Maths – Să cre(e)zi că poți. Are nevoie de peste 20.000 lei pentru a crea o clasă a viitorului. O clasă în care tehnologia și matematica își dau mâna pentru a ușura procesul de educare al elevilor.

Deși are o idee bună și o poveste convingătoare, oamenii nu prea se înghesuie să ajute. Să fie oare amintirile neplăcute despre „profa de mate” din școală?

 

Bine, bine, dar ce schimbăm?

Schimbarea vine de la și spre profesori. Ei sunt formatorii, ei ajută elevii să iubească sau să urască o anumită materie. De aceea, Simona Covrig crede că este nevoie de formare/reformare a cadrelor didactice.

Din fericire țara noastră are o mulțime de profesori sau învățători remarcabili, oameni care au în continuare nevoie de formare, perfecționare, colaborare. Există inițiative: SuperTeach, Teach for Romania, Academia de Leadership și Management Școlar, Aspire for Teacher, ș.a.

Simona Covrig este onorată să fie unul dintre primii formatori Mentalitate Deschisă prin programul SuperTeach și alumni promoția 2020 a Academiei de Leadership și Management Școlar. Aici se regăsește și poate crea cea mai bună variantă sa, atât personal, cât și profesional.

Iată așadar cum există profesori care încearcă din răsputeri să iasă din tipare pentru a schimba modul în care elevii percep o anumită materie. În cazul doamnei Simona Covrig, tot ce își dorește este să țină mereu cont de tradiție, rigorile impuse de metodica predării disciplinei, evoluția societății, principii și valori personale.

 

Definiția unui profesor bun

Un profesor bun se va adapta și va evolua o dată cu societatea și generațiile care se succed.

Anii petrecuți la catedră au ajutat-o să își schimbe metodele de predare pentru ca elevii să înțeleagă noțiunile matematice, dar mai ales procedeele de demonstrație.

Își amintește cu drag cum în primul an la catedră a observat că elevii nu înțelegeau cum să demonstreze o ipoteză în geometrie.

Atunci le-a explicat că ipoteza este dosarul cu datele suspectului, teoremele sunt legislația, iar concluzia este infracțiunea. Această paralelă a fost exact de ce aveau nevoie copiii pentru a înțelege.

La o oră de inspecție la geometrie, copiii sunt întrebați ce fac după ce au scris ipoteza, concluzia, iar unul dintre ei spune entuziasmat: „Prindem criminalul!”

Asemenea întâmplări îi rămân cu plăcere în memorie. Se bucură de fiecare dată când se întâlnește cu foștii elevi care îi povestesc despre realizările lor.

Pentru mine învățarea online a dus relația cu copiii la un alt nivel. Eu am visat o asemendea schimbare în ceea ce privește dinamica procesului de învățare, implicarea copiilor, utilizarea imenselor resurse educative existente în online.

 

La ce ne folosește matematica?

În ultimii ani se vorbește tot mai des despre neuroplasticitate, capacitatea creierului de a-și modifica permanent structura, circuite neuronale, funcții și arhitectură.

Simona Covrig este de părere că studierea matematicii are un rol extrem de important în „stimularea capacității uimitoare a creierului de transformare”.

Activitățile pe care le desfășoară cu elevii sunt la alegerea lor, ea încercând să le ofere modalități de învățare cât mai atrăgătoare pentru ei.

Elevii se simt atât de bine la orele de matematică încât chiar și la liceu sau în timpul facultății îi mai cer ajutorul la teme. Este frumos să vadă din reacțiile lor că au păstrat o amintire plăcută a orelor de matematică.

A ales să predea matematică deoarece profesoara sa, Aneta Moroșan, a avut grijă să nu-i taie aripile în școală. A crezut în ea și a susținut-o atunci când a avut nevoie. A trecut cu vederea chiar și când poate a contrazis-o pe un ton mai vehement decât este permis unui elev.

 

Despre Simona Covrig, în câteva rânduri

Sunt mama de adolescentă, sunt soție, sunt dascăl și director de școală.

O fetiță care inițial își dorea să fie doctoriță, apoi pictoriță sau arhitect, a asimilat tainele matematicii într-o tabără de profil în localitatea Bucșoaia. Coincidență sau nu, peste ani a ajuns să conducă această școală în calitate de director. A participat la Olimpiade școlare, a avut rezultate foarte bune, a înțeles că matematica este punctul ei forte.

A absolvit Facultatea de Matematică la Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iași, apoi a urmat cursuri de perfecționare în cariera didactică și managementul instituțiilor de învățământ. A rămas cu dorința de a studia neuroștiințe.

Femeia care după terminarea studiilor a avut șansa de a profesa în medii defavorizate. Un an într-un sat izolat, șase în învățământul special, în zone cu probleme economice sau sociale. Nouă ani voluntar la Asociația Umanitară FAM din Gura Humorului. 12 ani profesor la Școala Gimnazială Frasin, structură a Școlii Gimnaziale Bucșoaia, aproape patru ani ca director, aproape patru ani ca manager.

O temerară pe drumuri de geometrie, aritmetică și în fond, poezie în cifre pentru suflet.

0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Tu ce părere ai?
Lasă un comentariu!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *