Alina Vuxanovici

Îndrăgostită de artă încă de mică, Alina Vuxanovici și-a abandonat o perioadă pasiunea. După 11 ani de activitate în publicitate, s-a întors la ceea ce a simțit că o reprezintă cel mai mult. Din 2017 a început să picteze, să creeze vitralii, să scrie cărți pentru copii și să lanseze o editură. Care a fost drumul său până în prezent, ce lucruri minunate creează și ce planuri de viitor are, descoperiți în cele ce urmează. 

 

Alina Vuxanovici, de mică în preajma artei

Alina Vuxanovici are 42 de ani, s-a născut și a crescut în București, unde locuiește și în prezent împreună cu soțul și cei 3 copii. Deși părinții săi nu sunt artiști, ei sunt cei care i-au transmis dragostea pentru artă.

Pe de altă parte, bunicii i-au insuflat dragostea pentru povești, istorie, folclor și lucru manual. Toată această bază solidă de valori orientate spre creație au format-o pe Alina ca adolescent și adult.

A urmat clasa de limbi străine la Colegiul Gheorghe Șincai și apoi Facultatea de Litere, secția Relații Publice la Universitatea din București. A ales o carieră în publicitatea online deoarece împletea mai multe laturi de care se simțea atrasă. Alina menționează creativitatea care se cere în publicitate, calitatea oamenilor și, pe de altă parte, noutatea și caracterul modern al mediului online.

A început în 2006, când online-ul era în stadiul foarte incipient și se vedea un potențial uriaș pe această direcție. A trecut prin mai multe agenții, pe poziții de middle management în departamentul de Client Service și a lucrat pentru clienți internaționali.

În 2017, de Crăciun, a născut primul copil, ocazie cu care și-a dat seama ce-și dorește cu adevărat în viață. A părăsit mediul publicitar și a devenit foarte firesc pentru ea să picteze, să deseneze, să scrie cărți și să „picteze litere” (adică să caligrafieze).

Pe lângă acestea, are un site unde scrie, împreună cu soțul ei, articole despre vitralii și interviuri cu artiști vitralieri.

Atunci am realizat că, la un moment dat în viața mea, am uitat să fac toate aceste lucruri. Erau „înghețate”. Și tot atunci am realizat că eu, în mediul publicitar, doream să particip la procesele de creație și să implementez proiectele creative ale colegilor ca un substitut. Un substitut pentru propria mea creație.

 

Valorile culturale în formarea artistei

Dintre scriitori îi preferă pe Marin Preda pentru luciditatea cu care tratează ideologia comunistă și nu numai, și pe Ernest Hemingway pentru stilul său de scriere (economic, stilul iceberg), dar și pentru puterea sa de sondare a psihicului feminin. Cărțile preferate sunt „Cel mai iubit dintre pământeni” și microromanul „Batrânul și marea”.

În ce privește muzica, Queen și Pink Floyd sunt, încă din copilărie, trupele sale preferate. Stilul lui Van Gogh a vrăjit-o din momentul în care l-a descoperit când era copil.

Un alt impresionist al cărui stil îi place este Monet. Dintre contemporani, Gerhard Richter este un artist care a marcat-o profund prin operele sale, în special picturile pe fotografii.

Evoluția sa ca artist se datorează nu doar familiei, ci și celor două profesoare care s-au ocupat de pregătirea ei. Ruxandra Ivan (Art House Bucharest) și Anamaria Maranda (Ana Scrie Frumos) au fost și rămân mentorii ei la categoria pictură, desen și caligrafie.

Prin pasiunea și vocația lor, ele mi-au transmis dorința să depășesc limite cum nici nu credeam. Ele îmi spun că am talent. Eu cred că am, în primul rând, pasiune. Și pasiunea a crescut și datorită lor.

Dintre numeroasele valori după care îți trăiește viața, una dintre ele este dominantă. Își dorește ca tot ce face să fie în concordanță cu sufletul său.

Recunoaște că e greu să facă asta din cauza constrângerilor externe cum sunt factorii economici, sociali și culturali care modelează viața. Pe de altă parte, consideră că e și mai greu să ducă povara unui trai în care să nu aibă autonomie, să nu fie cinstită cu spiritul său, cu sinele superior. De aceea, își invață copiii să facă în viață lucrurile din pasiune.

Interesul pentru pictură a apărut când a văzut la vârsta de 5-6 ani, într-un album de artă al tatălui ei, tabloul „Omul cu tichie albastră” de Jan van Eyck. Este o imagine de care nu se poate despărți și care îi trezește și acum, ca adult, sentimente puternice. În școala generală a avut prima lucrare expusă, o vază cu flori, o lucrare cu culori foarte împăstate.

Pe parcurs, însă, am devenit ceea ce numesc eu un „artist blocat”. Pur și simplu am renunțat, nu știu din ce motive, să mai pictez sau să mai scriu. Venirea pe lume a copiilor m-a reînvățat să iubesc poveștile, pictura, desenul, arta în general. Mi-au deblocat artistul din mine.

Alina Vuxanovici

 

Alina Vuxanovici, caligrafă în stilul Copperplate

Copperplate este o caligrafie de origine englezească. Ca instrumente de bază, se folosesc penița cu vârf ascuțit și tușul. Alte materiale pot varia, însă penița cu vârf ascuțit este esențială. Acest script se bazează pe rigurozitate. Armonia este foarte importantă și rezultă din egalitatea dintre elemente și ritmicitatea lor, ne spune artista.

O altă caracteristică importantă este grosimea elementelor. Astfel, liniile ascendente ale simbolului (fie că e o literă, o cifră sau un alt simbol) se scriu fără presiune pe peniță. Astfel, se produce acel efect de grosimea unui “fir de păr” a elementului respectiv. Liniile descendente se scriu cu presiune aplicată pe peniță, iar elementul este astfel îngroșat.

Ca să ajungi la perfectarea stilului, caligrafia te obligă să te concentrezi și să fii conștient de tine și de postura corpului tău. Și să practici răbdarea. Iar asta e o formă minunată de meditație. Respirația trebuie armonizată cu liniile ascendente și descendente, iar poziția corpului trebuie să-ți permită o respirație naturală și adâncă. Astfel, trebuie să te concentrezi pe fiecare element al unei litere și să te întorci la „bastonașe” deseori. Nu poți grăbi procesul. Și consider că aceste practici te învață „umilința” în sensul bun al termenului, în sensul eliminării ego-ului din procesul creativ.

Ca stil, îl adoptă predominant pe cel figurativ. Ca teme recurente, revine tot timpul la „Pilotul de avion” și „Vindecătorul spiritual” („The Healer”).

În tema „Pilotul de avion”, artista încearcă să surprindă puterea omului de a-și învinge fricile. La fel cum pilotul de avion sau un kamikaze își învinge frica de moarte.

De asemenea, aduce în fața privitorului povești despre efemeritatea lucrurilor în vastul și eternul Univers și despre indiferența acestuia la dramele și atașamentele din viața fiecăruia.

În lucrările cu tema „Vindecătorul spiritual”, ea prezintă posibilitatea omului de a se vindeca singur. Acest vindecător se află în noi înșine.

 

Conexiunea fiecărui artist cu arta bazată pe spiritualitate

Alina Vuxanovici crede acest lucru pentru simplu fapt că noi înșine suntem „creații” și e în natura noastră să creăm. De fapt, din punctul său de vedere, oamenii se nasc creatori. Din păcate, o parte dintre ei își pierd pe parcurs dorința de a crea din diverse motive și se îndreaptă spre ocupații mai mercantile sau mai „serioase”, lăsând actul artistic la nivel de hobby sau nici măcar.

Pentru mine, arta și spiritualitatea reprezintă a fi in armonie cu mine, cu cei din jur si cu Universul. Iar când creez, simt această armonie și această uniune cu Universul. Ce fac pentru a resimți mai intens? Îmi sondez subconștientul. Sau apelez la subconștientul colectiv. Sunt multe tehnici, dintre care eu aleg mai des meditația și tehnica jurnalului. Ambele au ca scop igiena mentală. Scot „gunoiul” astfel încât să ajung mai adânc, la ideile de valoare.

 

Vitralier.com, site-ul dedicat vitraliilor

În februarie 2020, Alina Vuxanovici a fost la un atelier de vitralii Tiffany organizat de Grădina Sticlarilor. A făcut un proiect destul de complicat și nu a reușit să termine lucrarea în timpul alocat. Apoi s-a instaurat starea de urgență și a rămas cu acea lucrare neterminată.

Pentru a compensa nefinalizarea proiectului, dar și pentru ca i-a fost stârnită o mare pasiune pentru vitralii, a început să scrie articole despre arta sticlei colorate pe site-ul construit cu acest scop, Vitralier.com. Inițial au fost articole despre istoria, tehnicile vitraliilor, despre artiștii care au revoluționat această artă (de exemplu Tiffany sau Chagall).

Apoi, pentru a avea un conținut îmbogățit și mai valoros, alături de soțul ei a început să contacteze artiști din România, să le ia interviuri și să-i promoveze în site și în canalele de social media. Numărul de interviuri e în continuă creștere și se bucură că a legat relații cu artiști extraordinari, cu o sensibilitate și creativitate aparte și o calitate umană deosebită.

Printre ei se numără Gabriela Velea, care își dedică o mare parte din muncă pentru a crește locuri cum e Grădina Sticlarilor, unde oamenii își găsesc pasiuni noi și se bucură de Frumos. Maestrul Alexandru Barbaric e un artist recunoscut în întreaga lume pentru stilul său de lămpi Tiffany unicat. Alina consideră că este un deliciu să stai de vorbă cu dumnealui și să afli detalii interesante despre viața artiștilor sticlari dinainte de ‘89.

Artista o mai amintește pe doamna Carmen, instructor voluntar de art-terapie la Centrul de sănătate mintală din Botoșani. Admiratorii vitraliilor dumneaei sunt bolnavii care beneficiază de terapie. Doamna Maria Dăscălescu care le-a împărtășit viziunea sa non-conformistă despre vitralii este specializată pe vitralii 3D.

Artistul Cosmin Gavra formează generații de elevi ca profesor de istorie. În cadrul orelor de predare, își implică elevii în fiecare etapă a procesului de realizare a vitraliilor.

În timp, au fost contactați de clienți și pentru realizarea de proiecte de vitralii. Astfel, platforma Vitralier.com poate deveni și facilitator de proiecte de vitralii, fiind legătura dintre clientul final și artiștii vitralieri. Prin proiectul Vitralier.com își propun să îi promoveze pe artiștii români, iar apoi să se extindă în promovarea artiștilor vitralieri din Europa și chiar din lume.

 

Cărți pentru copii prin editura proprie

Anul trecut, Alina și Zoran Vuxanovici au fondat editura Vuxanovici Books, în cadrul căreia au publicat o carte pentru copii, cu ilustrații color de Sorin Sorășan.

„Întâlnirea” este primul volum din seria „Saga Pufoșilor”. Cartea este construită pe baza unor premise științifice. În spatele năzdrăvăniilor celor mici stă adesea nevoia de atenție din partea părinților, pe care ei își propun să o obțină cu orice preț. Un concept psihologic din analiza tranzacțională spune că „orice formă de atenție, chiar și cea negativă, este mai bună decât lipsa atenției”.

În povestea comică și cu final emoționant, patru prieteni, cu vârstele cuprinse între 2 și 5 ani, se întâlnesc și încep să stabilească cele mai eficiente metode pentru a-și atinge obiectivul principal: cum să mai câștige atenția părinților!

”Odată cu venirea pe lume a celui de-al doilea copil, aveam în fiecare zi impresia că, așa, de dimineață, cum se trezea, fiica noastră mai mare plănuia cum să facă să ne țină toată ziua ocupați. Am facut rapid legătura cu viața de corporație unde avem de multe ori ședința de dimineață în care se discută planurile și proiectele și se pun la cale tot felul de acțiuni.

”Trăiești, citești, crești!” – aceasta este deviza Vuxanovici Books, o inițiativă independentă dedicată cărților, atât pentru copiii proprii, cât și pentru copilul din noi. Editura a apărut din dragoste și devotament pentru cărțile pentru copii și pregătește noi volume care să vină în sprijinul celor mici și a celor mari deopotrivă, precum și al societății, în general.

 

Viața de artist freelancer în vremuri tulburi

Alina Vuxanovici crede că succesul pentru artiști în aceste vremuri de pandemie depinde de noroc, ce anume știi să faci, cum te promovezi, pe cine cunoști. Cunoaște artiști care au început să lucreze pe piața de NFT-uri și câștigă sume considerabile de bani.

Știe artiști care, tocmai datorită pandemiei, s-au reîntors în ateliere, la fel de bine cum alți pictori nu mai vând la fel de multe tablouri ca înainte de 2020. E posibil că în România oamenii și-au reconsiderat modul de investiție a banilor pe perioada pandemiei. Pe de altă parte, facilitățile oferite de internet ne scapă de aceste granițe și se pot vinde operele în alte țări, pe diverse galerii online.

Mă felicit de multe ori pentru faptul că, încă de mică, am înțeles că e mai bine să faci lucrurile pentru că așa vrei tu, nu pentru că așa așteaptă lumea. Așadar, am această încăpățânare de a merge pe propriul drum și a-mi asculta intuiția și sufletul. Cred că asta e cea mai bună decizie care stă la baza majorității deciziilor din viața mea. Mai mult, toate marile decizii din viața mea le-am luat cum mi-a dictat sufletul și sunt foarte fericită cu ele.

Alina Vuxanovici le recomandă tinerilor artiști să facă fotografii de bună calitate la operele lor. La un moment dat, acele opere își vor găsi alte case, dar consideră că trebuie să aibă o mărturie că sunt creațiile lor.

Alina și Zoran pregătesc o altă carte ilustrată pentru copii (categoriile de vârstă 3-6 și 6-12 ani). Ilustrațiile color vor fi realizate tot de către artistul Sorin Sorășan, cu care au colaborat foarte bine și la cărțile publicate anterior. Planul e ca această carte să o publice în limba română și în limba sârbă.

Cei doi au constatat că există în România un vid de cărți pentru copii în limba sârbă și dorescse adreseze acestei nevoi. În trecut, au cumpărat cărți pentru copii în limba sârbă din Serbia, deoarece nu au găsit în România.

În plus, pregătește lansarea unui produs din vitraliu, o lampă Tiffany cu design românesc. În ce privește expozițiile cu picturile și desenele create de ea, Alina Vuxanovici este în discuții cu câteva galerii pentru expoziții de grup.

Misiunea artei mele este să scoată în evidență instanțele, locurile, sentimentele vidate de ego. Este mesajul meu către lume că ea se poate ridica la o vibrație mai înaltă și poate trăi în armonie.

0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Tu ce părere ai?
Lasă un comentariu!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.